Mengyán Eszter  7 nap, 7 könnyű lépés, és forradalmárok lesztek – divatforradalmárok

7 nap, 7 könnyű lépés, és forradalmárok lesztek – divatforradalmárok

Április 24. és 30. között rendezik a Fashion Revolution Weeket, amelyhez idén Magyarország is csatlakozott. A Fashion Revolution egy globális mozgalom, amely a divatipar fenntarthatóságáért és méltányosságáért szólal fel a világ 90 országában. Hogy ez pontosan mit takar, miért is fontos, mi közötök/közünk van hozzá egyszerű divatszeretőként vagy ruhavásárlóként? Arra gondoltam, a Fashion Revolution Hét minden napjára hozok valamilyen ötletet, hogy az alapoktól indulva a hét végére igazi divatforradalmárokká váljatok.

1. NAP – Keressetek rá a #whomademyclothes hashtagre Instagramon!

Ez egy bemelegítő gyakorlat, hogy kicsit ráhangolódjatok a témára, és megérezzétek a vásárlók erejét. Vásárlók vagytok ti is, én is, és ha belegondoltok, sok esetben semmit nem tudunk a ruháinkról.

Legyetek kíváncsiak!

Ha felmentek az Instára, és rákerestek a #whomademyclothes hashtagre, akkor azt fogjátok látni, hogy sokan kifordított ruhával, a ruhacímkét mutatva szelfiztek, és ezt töltötték fel. Ez a Fashion Revolution mozgalom egyik jelképe, aki divatforradalmárnak tartja magát, az így fejezi ki, hogy a mozgalommal tart.

A kezdeményezés Nagy-Britanniából indult, és arra biztat mindenkit, hogy tegyen fel egy teljesen egyszerű, ártalmatlannak tűnő kérdést:

Ki készítette a ruhámat?

Vásárlóként azért nagyon pici az esélyünk, hogy ezt kiderítsük, de a legszebb az egészben, hogy sokszor maga a márka sem tudja, ki készítette a ruhát, amelyet eladnak nekünk. A divatipar ugyanis profitorientált, globális iparág, amely szinte teljesen átláthatatlan a munkák kiszervezése, az alapanyagok, a késztermékek ide-oda utaztatása miatt. Ez az átláthatatlanság pedig ahhoz vezet, hogy szinte semmit nem tudunk arról, kik, milyen körülmények között, milyen áron készítették a ruháinkat.

Aztán amikor bekövetkezik egy hatalmas tragédia (2013. április 24-én omlott össze egy nyolcemeletes bangladesi ruhagyár, ahol több mint ezer munkás lelte halálát), akkor kiderül, hogy óriási a baj:

éhbér, gyerekmunka, környezetszennyezés, állatkínzás, kizsákmányolás, szeméttermelés.

Ha még többet szeretnétek tudni a Fashion Revolution kampányról, a magyar csapatról, a fast fashion cégek működéséről, olvassátok el ezt az interjút, amelyben Szentesi Réka divatkutató, a Fashion Revolution Hungary csapat tagja mesél erről sokkal bővebben.

Forrás:
Depositphotos

2. NAP – Nézzétek meg a The True Cost című filmet!

Nagyon sok blogger hivatkozik erre a filmre mint fordulópontra. Egy vagyok közülük, nálam is ez a film volt az utolsó csepp a pohárban 2016 áprilisában. Amikor felkerült a Netflixre, azonnal megnéztem, aztán napokig nem tértem magamhoz. Azóta persze árnyaltabb a kép, nekem is folyamatosan újabb és újabb kérdéseim vannak, gondolkozom ezen a problémán, de belépőnek ez a film kötelező.

3. NAP – Egyszerűen csak rámoljátok át a szekrényeteket!

De ne csak ímmel-ámmal, hanem minden egyes polcot pakoljatok ki, hajtsátok át a ruhákat! A rendezett szekrényben sokkal könnyebben megtaláljátok, amit kerestek, jobb belenézni. Ráadásul azon is meg fogtok döbbenni, mennyi régen látott ruhával találkoztok majd. Mikor is volt rajtatok utoljára? Három éve? Öt? Soha? Mi legyen a sorsa? Menjen? Maradjon?

Olvassátok el a többi négy tippet ide kattintva!