Instagram dietetikus interjú életmódváltás cikkalap Mengyán Eszter

Az egészséges táplálkozás nem csak néhány szuperélelmiszerből áll

Ha valaki életmódváltásra adja a fejét, elkezdi keresni, kutatni az információkat. Milyen mozgások vannak? Milyen edzéstípusok kiknek jók, mikor hatásosak? Mit és mennyit kell enni edzés után? És előtte? Hogyan jelez a szervezet, ha kimerült, ha tápanyaghiánya van? Akkor most együnk gyümölcsöt este, vagy ne? Ma már az Instagramon is jelen vannak olyan szakemberek, akikre érdemes odafigyelni. Ez alkalommal két Insta-dietetikust mutatok be.

Az egészséges táplálkozási magatartásforma tanítható

Török Éva 2009-ben végzett dietetikusként, 2010-ben a Semmelweis Egyetem I.sz. Sebészeti Klinikáján kezdett dolgozni az emésztőszervrendszert érintő tumoros megbetegedések területén. Instagram-oldalát fél évvel ezelőtt indította. Nemcsak a posztokat érdemes elolvasni, hanem a kommenteket is, ahol Éva lelkesen válaszol a felvetésekre. Néhány kérdést én is feltettem neki – az Instagram-komment helyett emailben, hogy a válaszokat ti is olvashassátok.

Mi a kedvenc ételed?

Tavasszal, nyáron nem szeretem a nehéz ételeket. 40 fokban a strandon a lángos látványától is rosszul leszek. Ilyenkor a rengeteg gyümölcs, zöldség, saláta, sovány hús, hal a nyerő. Most például az eper, a mangó és a maracuja a favorit. De hűvösebb időben nyugodtan jöhet valami ütősebb is. Az igazán jó kézműves hamburger vagy steak sem marad meg mellettem.

De a sok zöldség, gyümölcs az alap mindig mindenhez.

Objektum doboz

Az Instagram-oldaladon többször is megakadt a szemem a sonkán, szalámin, péksüteményeken. Nem vega, nem vegán, nem gluténmentes, sőt, még cukor is van benne adott esetben :) Mennyire lehet dietetikusként a divatos étrendek mellett lavírozni?

Többször észrevettem, hogy ha #glutenfree vagy #paleóként definiálok egy adott képen szereplő ételt, akkor sokkal több lájk érkezik rá, nagyobb népszerűségnek örvend.

És bár az indíték soha nem az, hogy többen kedveljék az adott képet, de azért a kisördög belém bújik, hogy ha valami (még ha nem is szándékosan) gluténmentes, akkor azt tudassam is. Divatiránynak megfelelés céljából nem módosítom a nézeteimet.

Ugyanakkor a dietetika egy élő tudomány és mint egy ilyen, változhatnak benne a tudományos meggyőződések. Ezek a változások nem egyik percről a másikra következnek be. Ahhoz, hogy egy nézet ajánlhatóvá váljon, kutatásoknak, vizsgálatoknak kell alátámasztania, és azok bizony eltartanak egy darabig.

Objektum doboz
Objektum doboz

De csak hogy egy igen gyakorlati példát hozzak a meggyőzhetőségemről vagy a nézetek változásáról: évekkel ezelőtt csak az volt gluténérzékenynek tekinthető, akinek esetében ezt orvosi vizsgálatok igazolták. Manapság már ismert az úgynevezett nem cöliákiás gluténérzékenység, amikor tünetei, panaszai vannak a betegnek, ám laborvizsgálatokkal nem tudjuk diagnosztizálni azt. Csak a panaszok vannak.

A nagyobbik lányom testsúlyában, növekedésében el van maradva a korosztályától és egyéb enyhe tünetei is vannak. Egészen pici korában vizsgálták az okait, így a gluténszenzitivitást is, de okot nem találtak. Most eljutottam oda, hogy próbáljuk ki a gluténmentességet – meglátjuk, mi lesz. De nem azért, mert divat, hanem mert kiderült, hogy van ilyen. Mindenesetre elképzelhető, hogy szaporodni fognak a gluténmentes posztok.

Objektum doboz
Objektum doboz
Objektum doboz

A finomfőzelékről posztoltál (fenti kép), amelynél felmerült a finomított fehérliszt kérdésköre. A kommentekből azt szűrtem le, hiába követünk hiteles profilokat, olvasunk cikkeket, egy konzultáció még többet hozzátesz a helyes irányhoz. Először mikor és utána milyen gyakran érdemes dietetikushoz fordulni?

Hiszem azt, hogy az egészséges táplálkozási magatartásforma tanítható, a gyermekeinkbe nevelhető. Nem hiszem, hogy ha ez kellő hangsúlyt kapna a családokban vagy az iskolai oktatásban, akkor mindenkinek szüksége lenne dietetikusra. Most sem gondolom, hogy van.

Ha valaki azt érzi, hogy valami nincs rendben, vagy egy speciális terhelés során kell helytállnia (sportolók), akkor érdemes ellátogatnia az adott terület szakemberéhez. Fontos tudni azt, hogy a dietetika egy általános tudomány. Azonban mint az orvostudománynak, ennek is vannak szakterületei. Nem ért egy dietetikus sem mindenhez. Ha pedig szükség van az étrend beállítására, módosítására, akkor az helyzettől, embertől függ, hogy mennyi időt vesz igénybe.

Az én szakterületemen körülbelül az a menetrend, hogy találkozunk először egy vagy két alkalommal, utána szeretem azt hallani két héten belül, hogy minden oké, minden világos és követhető. Ha nem, akkor a felmerülő kérdést, elakadást beszéljük meg. Utána körülbelül 8 hét múlva jó, ha ellenőrizni tudjuk a beteg testösszetételében végbemenő változásokat, és azt követően csak akkor érdemes ezt ismételten vizsgálni, ha valami lényeges változás történik a személy állapotában, vagy körülbelül fél év múlva.

Inspiráló Instagram-profilok azoknak, akik szeretnének életmódot váltani

Inspiráló Instagram-profilok azoknak, akik szeretnének életmódot váltani

Az utóbbi egy-két évben divatdiéták ideje lejárt, a sztárokat pedig felváltották a hús-vér emberek, akiket a közösségi oldalakon követhetünk. Ők inspirálhatnak arra, hogy életmódot váltsunk, mert ha nekik sikerült, akkor nekünk is sikerülhet.

A cikk előző részében bemutattam két influencert, akit érdemes követni. Ide kattintva megismerhetitek őket.

A VOUS-olvasók többsége huszonéves. Mire kell odafigyelnie ennek a korosztálynak a leginkább?

A szélsőségek ritkán jók. Sem a túl sok, sem a túl kevés kalória, rost, fehérje, szénhidrát, zsír, folyadék stb. nem ideális. Az igazság valahol a két véglet között keresendő és személyre szabottan változik is.

Egyre erősebb az az irány, hogy együnk helyit, hazait, mert ez nemcsak a környezetvédelem miatt fontos, hanem a szervezetnek is jobb. Ezzel egyetértesz? Támogatod a hazai superfoodokat?

Alapvetően egyetértek vele, ugyanakkor nagyon kíváncsi ember is vagyok. Szeretem az új, a különleges ízeket kipróbálni. Egy chiamag nem gondolom, hogy problémát jelentene. Jól szállítható, tárolható, nem romlik meg könnyen. Egy trópusi gyümölcs már több kérdést vet fel. Nem szeretem a lencsét, viszont szeretem időnként a chiamagos görög joghurtot. A mangóról és a maracujáról már nem is beszélek!

Ráadásul szakemberként is fontos ismernem a különböző újdonságokat. Úgyhogy nekem legalább van mentségem.

Objektum doboz
Objektum doboz
Objektum doboz
„A harmadik napon döntenem kellett: megeszem a csokit vagy vége” – kipróbáltuk a clean eating diétát Simon Dorina

„A harmadik napon döntenem kellett: megeszem a csokit vagy vége” – kipróbáltuk a clean eating diétát

Itt, a VOUS háza táján már nem szokatlan jelenség, hogy mindent tesztelünk és kipróbálunk – én most az úgynevezett clean eating elnevezésű étrenddel ismerkedtem meg kicsit jobban. Hét nap édesség és mindenféle káros finomság nélkül. Vajon ki lehet bírni? Belevágtam, és most elmesélek róla mindent.

A cikket ide kattintva olvashatjátok tovább.

Sokszor nem a „mentesség” hozza meg a várt eredményt

Ne a divatdiétákban keressük a megoldást, tanuljunk meg jól étkezni és merjünk kísérletezni, új alapanyagokat kipróbálni, és ne hagyjuk félrevezetni magunkat a különböző szélsőséges táplálkozási irányzatokkal – vallja Dékei Zóra, aki gluténérzékenysége miatt fordult a táplálkozást segítő, támogató szakma felé és lett dietetikus. A www.glutenerzekeny.hu-n számtalan receptje, diétát segítő cikke megtalálható, oktatóként izgalmas gluténmentes tanfolyamokat tart a Mandulaligetben, az Instagramja mellett a saját weboldalán megtaláljátok a kedvenc receptjeit.

Ha viszont az Instagramnál tartunk: egyszerűen lehetetlen nem rákattanni. Zóra szuper fotókat és hasznos tippeket posztol.

Végignéztem a profilodat, és éhes lettem az egészséges ételekre. Gyönyörűek a fotók! Fontos szerinted, hogy a „lemondásokat” is a lehető legkívánatosabban mutasd meg?

Mondhatjuk úgy is. Szeretném inspirálni mindazokat, akik egy adott betegség miatt speciális diétára szorulnak és azokat is, akiket „csak” az egészséges táplálkozás érdekel.

Szeretném, hogy a szélsőségektől mentes, változatos és tápanyagokban gazdag táplálkozást nem lemondásként, hanem egy lehetőségként élnék meg az emberek, amivel tehetnek a saját egészségükért.

A közhiedelmekkel ellentétben ugyanis az egészséges táplálkozás nemcsak néhány szuperélelmiszerből, hanem rengeteg értékes alapanyagból áll, amiket ezerféleképpen lehet elkészíteni, majd tálalni. Utóbbi persze elengedhetetlen része a táplálkozásnak, elvégre először a szemünknek kell jóllaknia, utána jön a testünk.

Objektum doboz
Objektum doboz
Objektum doboz
Objektum doboz

Számtalan gluténmentes finomság látható az Instádon. Mennyire szabad valakinek önként úgy dönteni, hogy biztosan lisztérzékeny? Mi történik azzal, aki öndiagnózis után vált gluténmentes étrendre?

Az öndiagnózist semmiképpen sem javasolnám, mert azzal sokszor csak nagyobb hibát követünk el. A gluténmentes termékek sokszor nem fedezik a megfelelő tápanyagszükségletet, ráadásul a tápanyagok aránya is szokszor kedvezőtlen irányba tolódik, így könnyen léphet fel hiányállapot. Ha gyanakszunk valamely élelmiszer-összetevőre, mindenképpen vizsgáltassuk ki magunkat, mielőtt egy szigorú mentes táplálkozásba kezdenénk.

Sokszor nem a 'mentesség' hozza meg a várt eredményt, hanem egy kiegyensúlyozott tápanyagösszetételű, változatos étrend.

Fontosnak tartom ezért, hogy az emberek tanuljanak meg jól étkezni, és ha mégis valamilyen betegségben érintettek, tudják azt is jól kezelni. Én is azért készítem a receptjeimet gluténmentesen, mert cöliákiás vagyok, de ha már így adódott, próbálom ebből kihozni a legtöbbet, és remélem, ezzel másokra is pozitívan tudok hatni.

Objektum doboz
Objektum doboz

Több étteremből, cukrászdából is posztolsz. Dietetikusként mit tanácsolsz annak, aki azt érzi, valamilyen betegség vagy állapot miatt nem ülhet be sehova, mert biztosan nem lesz olyan étel, amelyet ehetne?

Nagyon szeretek új helyeket kipróbálni, és szerencsére egyre több vendéglátóhely nyit az egészséges táplálkozás és a mentes ételek felé is. Azonban fontos, hogy mindig előre tájékozódjunk a hely lehetőségeiről. Kerüljük el a csalódást és válasszunk olyan helyet, ahol biztosan lesz számunkra fogyasztható étel.

Fontos, hogy közérthetően el tudjuk magyarázni a felszolgálónak a diétánk „szabályait”, és ismerjük az esetleges rizikófaktorokat (például cöliákia esetében nem elegendő, ha egy hely gluténmentes süteményt árul, ha közben arra nem tud figyelni, hogy a keresztszennyeződés kockázatát kizárja). Ehhez elengedhetetlen a megfelelő alapanyagismeret, melyhez cöliákiásoknak/gluténérzékenyeknek jó segítséget nyújthat az általam összeállított táblázat is.

Azt mondod, nem volt otthon semmi, ez a fotó mégis gyönyörű! Minek kell MINDENKÉPPEN otthon lennie mégis, hogy tudjak hasonlót készíteni?

Objektum doboz

Ez is egyfajta kihívás volt számomra: tápláló, finom ételt készíteni a lehető leggyorsabban, hogy a reggeli haskorgást minél hamarabb meg tudjam fékezni. Ami nálam mindig van otthon:

  • sovány túró/sajt/joghurt,
  • tojás (csak ekkor nem volt),
  • gluténmentes lisztek (pl. barna rizsliszt, hajdinaliszt, kölesliszt, csicseriborsóliszt),
  • olajos magvak (pl. mandula, kókuszreszelék/kókuszcsipsz, chiamag),
  • friss zöldségek (pl. cékla, répa, koktélparadicsom, saláta),
  • friss és fagyasztott gyümölcsök (pl. eper, málna)
  • egyéb alapanyagok (mint például gluténmentes zabpehely, holland kakaópor, útifűmaghéj).

Ezekből bármikor finom ételeket lehet alkotni.

Objektum doboz

Bűnözik-e a dietetikus, és ha igen, mivel?

Természetesen! A fagyi a gyengém. Bármikor kapható vagyok egy gombócra, hozzáteszem, a gluténmentességet figyelembe véve, hiszen cöliákiásként ez az a pont, ami nem enged  a bűnözésnek, a szabályok szigorúak. Az egészséges táplálkozás tekintetében azonban fontos, hogy ne végletekben gondolkozzunk, a tiltás hosszú távon nem célravezető.

Ismerjük meg a testünket, és reagáljunk megfelelően a jelzéseire – persze legyünk résen, néha hajlamos becsapni minket.