A francia divat fenegyereke. A csíkok királya. Madonna legendás csúcsos melltartójának megálmodója. Jean Paul Gaultier egy élő legenda, aki karakteres stílusával, ikonikussá vált vizualitásával és szerethető személyiségével egy generáció kedvencévé vált.
Az 1952-ben született tervező nem iskolában tanulta a tervezést: egyszerűen csak szeretett rajzolni, és ezzel múlatta az időt. Gyerekként rengeteget firkálgatott a barátai szórakoztatására, így az évek során gyakorlatilag autodidakta módon sajátította el a rajzolás művészetét. Mivel előszeretettel rajzolt táncoslányokat, mindig kiemelt figyelmet fordított arra, hogy a ruhákat a legapróbb részletekig kidolgozza.
A szenvedélye tiniként már a munkájává vált:
18 éves korában, gimnáziumi tanulmányai mellett, a Pierre Cardin divatháznál kezdett dolgozni. A munka ugyan igazodott az órarendjéhez, Gaultier esetében a tervezés végül a tanulmányai rovására ment: megbukott az összes vizsgáján.
Amikor a Cardin divatháznál a tervezőt nem tudták tovább alkalmazni, Gaultier átkerült Jacques Esterel műhelyébe, ahol kialakult a mára már névjegyévé vált tervezői stílusa.
Nem sokkal később egy couture-ház, a Patou műhely vette fel, majd 1974-ben visszahívták Pierre Cardinhez, és arra kérték, képviselje a házat Manilában.
Önálló márka
Két évvel később bemutatta első önálló kollekcióját – igaz, ekkor még nem alapított saját márkát. Az önálló divatháza egészen 1982-ig váratott magára: Gaultier ekkora tudott befektetőt szerezni a munkája támogatásához.
Tervezői stílusára azonnal felkapta a fejét a közönség:
a nőket férfias sziluettekben állította kifutóra, a férfiakat pedig szoknyában. Imádott játszani a konvenciókkal és imádta elengedni a fantáziáját.
Nem csoda, hogy eleinte nem szülővárosában, hanem a legnyitottabb városban, Londonban áradoztak a munkájáról.
„Gaultier munkássága radikális változást hozott: a kreatív folyamatra és a divaton belüli szexualitásra már egészen másként gondolunk neki köszönhetően” – nyilatkozta róla korábbi asszisztense és a Balenciaga későbbi kreatívigazgatója, Nicolas Ghesquière.
Merész húzásait viszont eleinte nem övezte mindenhol felhőtlen siker:
„A britekben láttam leginkább az őrültségemre való nyitottságot, de mivel Párizsban kezdtem a munkát, nem tudtam áttenni a székhelyemet…” – nyilatkozta a kezdeti időszakról később. Így 1985 szeptemberében megnyitotta első párizsi üzletét a Rue Vivienne 6-os szám alatt.
A legendás csúcsos melltartó
Nemzetközi szinten akkor robbant be a köztudatba, amikor 1990-ben megtervezte Madonna Blond Ambition turnéjának a jelmezeit. Az azóta ikonikussá vált csúcsos melltartó örökre beírta a nevét a divattörténetbe. Gaultier persze nem számított akkora hírverésre, mint amekkorát a turné kapcsán kapott:
Nem azért vállaltam el a munkát, mert azt gondoltam, hogy a karrierem szempontjából fontos lehet, hanem mert óriási Madonna-rajongó voltam
– nyilatkozta a The Telegraphnak 2010-ben. A tervező és az énekesnő közt a viszony barátsággá alakult, 2006-ban pedig Gaultier újra Madonna jelmeztervezőjének állt, és a Confessions turné színpadi ruháit is ő álmodta meg.
Első couture-kollekcióját 1997-ben mutatta be: a világ akkorra pedig már minden húzását óriási érdeklődéssel figyelte.
Az őszinte tervező
Gaultier kedvelte az erős női karaktereket: rajongott azokért, akik a saját szabályaik szerint léteztek, és akik nem féltek kilógni a sorból. Szoros barátságot ápol Madonnával, Beth Dittóval, és Lady Gagával. Múzsájának pedig mindig azokat a nőket tekintette, akik újradefiniálták a szépséget. Az azonos méretekkel rendelkező modellek helyett egy alkalommal Dita Von Teese-t állította a kifutóra,
2005-ben pedig szemrebbenés nélkül az addigi szépségideáltól radikálisan eltérő modellre, a plus size Crystal Rennre adta aktuális kollekciójának legfontosabb darabját. A húzást óriási tapsvihar és pozitív sajtóvisszhang övezte.
Gaultier maga is az elfogadás élharcosa volt: nyíltan vállalta melegségét, és rengetegszer kampányolt a másság elfogadásáért. 2010 márciusában New Yorkban az AmfAR jótékonysági szervezettől kapott elismerést az AIDS-ellenes munkájáért.
Ma már nemcsak mint tervező, de mint celebritás is foglalkoztatja az embereket: a hírességekkel köttetett legendás barátságai, nyíltan vállalt melegsége és persze az avantgárd tervei mind a középpontba állították. Tévéműsorokban szerepelt, könyvet írt, és továbbra is küldetéstudattal kampányol a másság elfogadása mellett.