önbizalom

8 nyúlfarknyi önbizalomerősítő tipp – próbáljátok ki sorban mindegyiket!

Én sem vagyok oda a konyhapszichológiáért, de az ember tapasztal ezt-azt az évek során. Szerintem pszichológushoz menni, terápiával előre lépni, fejlődni nem hülyeség – olyannyira, hogy egy ideje tervezem a sajátomat is. Nemrég olvastam néhány kedves tippet a kedvenc német nyelvű printmagazinomban. Úgy gondoltam, megosztom veletek az általam felturbózott verziót – ugyanis ezek közül néhányat már kipróbáltam, és bevált.

1. Legyetek tisztában az erősségeitekkel és a gyengeségeitekkel

Mikor gondolkoztatok el utoljára azon, mik az erősségeitek és mik a gyengeségeitek? Na, ugye! Akkor fogjatok egy lapot, és írjátok fel őket két oszlopban, egymás alá. Ha tisztában vagytok az erősségeitekkel és a gyengeségeitekkel, könnyebb lesz az épp aktuális teljesítményetektől vagy a körülöttetek történő eseményektől függetleníteni magatokat.

Kevésbé bizonytalanodtok el magatokban, ha éppen hibáztok, vagy ha kritizálnak benneteket.

Plusz olvasnivaló: „Álltam sokszor a dobogó legfelső fokán, kicsit lejjebb is... viszont tudom: az arany nem ér semmit. Nem számít.”

2. Mondjatok búcsút annak a kis hangnak a fejetekben

Annak, amelyik azt duruzsolja a fületekbe hogy „nekem SOHA nem sikerül semmi!”. Kié ez a hang? A tiétek? Valaki másé? Ki mondta ezt mindig? És kinek? Nem biztos, hogy azonnal megfejtitek a dolgot, de nagyjából azonnal tudjátok helyettesíteni a fenti mondatot. „Minden kis lépésnek örülök, így haladok előre.”

Plusz olvasnivaló: Pszichés hidegzuhany – felállni egy kudarc után

3. Mondjatok búcsút a maximalizmusnak

„Könnyű ezt mondani!” – fogalmaztam meg magamban nem pont ezekkel a szavakkal, amit erről a tanácsról gondolok. Aki hozzám hasonlóan maximalista, az egyrészt valószínűleg képes órákig (napokig) pörögni, ha elcsúszik valamin, ha hibázik, ha valami nem úgy történik, ahogyan elképzelte. A külső visszajelzés viszont azt mutatja, pont ennek a résznek semmi értelme. Törekedni lehet arra, hogy kihozzátok magatokból a legtöbbet, de a hibázások utáni pörgés pont elveszi az energiát, amivel tovább léphetnétek.

Plusz olvasnivaló: Megváltozom! Vagy mégsem? – A maximalizmus csapdájában

4. Válasszátok külön az érzéseiteket a gondolataitoktól

Az, amit éreztek nem egy és ugyanaz azzal, akik vagytok. Az érzések nem tények, hanem csak érzések.

Forrás:
Unsplash

5. Koncentráljatok a jelenre

Szükség van a múltra, gondolni kell a jövőre, hogy fejlődjünk, tanuljunk, de sem az egyikben, sem a másikban nem érdemes nagyon megrekedni vagy csak arra figyelni. A jelen legyen a lényeg, erről is szól a mindfulness.

Plusz olvasnivaló: Éljetek a jelenben – próbáljátok ki a mindfulness technikáját!

6. Figyeljetek a tartásotokra

Tapasztalatból tudom, milyen nagy ereje van annak, hogyan tartjátok magatokat. Nem egyszer mondta nekem is a párom, ha elcsüggedtem vagy szomorú voltam valami miatt, hogy ne gubózzak be, hanem egyenesedjek ki, húzzam ki magam, ne pörgessem bele magam (lásd a harmadik pontot).

Ha kihúzzátok magatokat, magabiztosabbak is lesztek. Magabiztosabbnak is látnak benneteket, és olyan visszajelzést is adnak majd.

Plusz olvasnivaló: „Még a hajszálaimmal is küzdöttem” – Kipróbáltam egy gerinctornát a királynői tartásért

7. Házi feladat minden estére

Írjatok fel 3–5 dolgot, amivel elégedettek voltatok az adott napon, amiről azt érzitek, tényleg jól sikerült. Ami nagyobb figyelmet kap az életetekben, abban sikeresebbek lehettek.

8. Ne hasonlítsátok össze magatokat másokkal

34 évesen még van, hogy én is beleesek abba a hülyeségbe, hogy elkezdem összehasonlítani magam másokkal. Neki miért sikerül ez vagy az? Ő miért olyan ügyes ebben vagy abban, én meg miért nem? Hasonlítani általában csak felfelé szeretünk, lefelé nem. Pedig biztosan vannak olyanok, akik számára mi vagyunk a példakép. Inspirálódni lehet, ötleteket gyűjteni, tanácsot kérni lehet, de nagyjából itt meg is áll a dolog.

Mindenkinek, még a legtökéletesebbnek tűnő embereknek is megvan a maga baja, amit senki sem irigyelne. Legyetek hálásak azért, amitek most van, és lassan lépjetek előre.

Plusz olvasnivaló: „Hálát adtam, hogy láttam egy hullócsillagot” – pozitív gondolkodás négy DIY-praktikával