test lány egészség

7 tipp a hatékony fogyáshoz

A hosszú távon is fenntartható súlyvesztés és az egészséges testsúly megőrzése túlzás nélkül az egyik legnehezebb feladat azok számára, akik nem feltétlenül az egészségtelen étkezés miatt vannak elhízva, vagy van rajtuk kisebb-nagyobb túlsúly. A hormonális, anyagcsere- és lelki problémák, és még egy sor másik betegség is könnyen okozhat súlytöbbletet, és bár sokszor lehetetlen feladatnak tűnik a fogyás, nem szabad feladni.

30 éves koromig kifejezetten vékony testalkatú voltam, bármit és bármennyit ehettem, nem híztam annak ellenére sem, hogy akkoriban még a mozgás sem tartozott a kedvenc elfoglaltságaim közé.

7 évvel ezelőtt azonban minden megváltozott.

Sajnos átéltem több családi tragédiát is, majd én magam is átestem egy komoly betegségen, műtéteken. A rövid időn belül engem ért rengeteg negatív stressz sajnos megtette a hatását. Először nagyon lefogytam, de a szervezetem később többek között pajzsmirigy-alulműködéssel, vércukoringadozásokkal és inzulin-túltermeléssel, mai ismertebb nevén heves inzulinrezisztencia-tünetekkel reagált. Mindezek mellékhatása pedig a hirtelen hízás lett. Sajnos a hízás nem izomtömeg-növekedésben, hanem a comb, fenék és has területére lerakódott zsírpárnák képében nyilvánult meg.

2 hónap alatt feljött 10 kilogramm annak ellenére, hogy precízen követtem a dietetikus által előírt napi 160 g-os szénhidrátdiétát, és a mozgást is komolyan vettem. Ez nem azt jelenti, hogy ez a diéta rossz vagy hatástalan, mert rengeteg embernél kiválóan működik, de nekem sajnos nem vált be teljes mértékig.

Sokáig a már említett diéta és mozgás ellenére sem történt változás, egy dekát sem tudtam fogyni, és a testösszetételem sem nagyon változott, valamint centiben sem volt mérhető eredmény.

Az elmúlt fél évben aztán egy kis étrendi átalakítással és néhány „házi” praktikával sikerült megszabadulnom mostanáig 7 kg-tól,

és 40-esről ismét visszaváltani a 38-as ruhaméretre, 66 kg-ról 59 kg-ra a 165 cm-es magasságomhoz.

A diétám megváltoztatása tulajdonképpen az önmegfigyelésem eredménye volt, vagyis nem szakember javaslatára történt. Már korábban is voltak emésztési problémáim, például puffadás, hasfájás, reflux, hogy csak a legenyhébbeket említsem, de az ételallergia-tesztek nem mutattak semmilyen rendellenességet. Lassan rájöttem, hogy ezeket a problémákat nálam legfőképpen a hús fogyasztása okozza, mert gyakran előfordult, hogy a húsos fogások után akár 2-3 napig sem tudtam elvégezni a „nagydolgomat”.

Gondoltam, teszek egy próbát, és kiiktatom az étrendemből.

Forrás:
Unsplash.com

A kísérlet sikeres volt, mert amint elhagytam, az anyagcserém újra felpörgött. Egy kellemetlen tünet, a puffadás azonban megmaradt, és gyorsan világossá vált számomra, hogy a szervezetem valamiért a tejtermékeket sem szereti már annyira, mint korábban, annak ellenére, hogy nem mutattak ki nálam laktózintoleranciát. Így vegetáriánusból végül vegán lettem, vagyis száműztem minden állati eredetű élelmiszert a diétámból.

Eddig úgy tűnik, jó döntésnek bizonyult, mert bár lassan, de továbbra is hétről hétre folyamatosan csökken a súlyom pár dekával. A szénhidrát mennyiségét és a kalóriákat nem számolom, de az adagokra nagyon odafigyelek. A friss zöldek kivételével minden elfér egy kistányéron. Minden főétkezéshez eszem egy nagy tál zöld salátát is, mert így annyira eltelít az étel, hogy könnyedén tudom tartani a kistányéros mennyiségeket, és még véletlenül sem éhezem.

Cukros és feldolgozott ételeket évek óta egyáltalán nem, gyors felszívódású szénhidrátokat pedig csak moderált mennyiségben fogyasztok, és mindig magamnak főzök, akár több napra előre. Ami a legjobb az egészben, hogy megszűntek az inzulinrezisztencia tünetei is, normalizálódott a pajzsmirigyhormon-termelésem és minden eredményem tökéletes.

Sajnos az elmúlt fél évben a kiújult porckorongsérvem miatt nem sok lehetőségem volt az intenzív mozgásra, csak a sétát, néhány könnyű gyógytorna- és jógagyakorlatot tudtam beiktatni a napi rutinomba.

A következő cél az, hogy az erősítő gyakorlatok segítségével javítsak a testem zsír-izom összetételének arányán, és szép lassan nemcsak tónusosabb, hanem egészségesebb testben élhessek. Ez az én történetem, de ez természetesen nem jelenti azt, hogy a vegetáriánus vagy vegán étrend mindenkinél hasonló fogyást eredményezne, egy próbát mindenesetre megér.

600

FONTOS!

Ha valaki úgy dönt, hogy belevág az életmódváltásba, akkor az ilyen drasztikusnak számító étrendi változtatások előtt minden esetben kérje a háziorvosa vagy kezelőorvosa jóváhagyását a biztonság kedvéért.

Ha ti sem tudjátok, hogy hogyan fogyjatok le, a következő 7 tipp segíthet abban, hogy néhány kis életmódbeli változtatással elkezdjenek végre szép lassan eltűnni a felesleges kilók.

1. Vegán étrend

Az állati eredetű fehérjék egyes embereknél emésztési panaszokat okozhatnak, amelyek bizony felelősek lehetnek az elhízás és más anyagcserebetegségek kialakulásáért is. A teljes értékű, tiszta növényi táplálék gazdag fitonutriensekben, rostokban, és a zöldségek-gyümölcsök magas víztartalma segíti az emésztést. Ha az étrendünk megfelelő arányban tartalmazza a teljes kiőrlésű gabonákat, nyers zöldségeket, gyümölcsöket, olajos magvakat és hüvelyeseket, akkor a szervezetünk semmilyen tápanyagból nem fog hiányt szenvedni.

2. Olajos magvak

Bár magas a kalóriatartalmuk, az olajos magvak mértékletes fogyasztása nagyon egészséges. A napi adag maximum egy kis maréknyi a natúr, sózatlan változatokból, főétkezések között snackként fogyasztva. Nagyon laktató nasik, úgyhogy tényleg nem kell sok belőlük, hogy eltelítsenek.

A további 5 tippért kattintsatok a blogomra!