Vajon tanulható az optimizmus?

„Semmi sem jó vagy rossz önmagában, csupán a gondolkodásunk teszi azzá” – De vajon az optimizmus tanulható?

Hogy miért jó, ha valaki pozitív? Mert egyrészt megkönnyíti a saját életét, másrészt nem kergeti az őrületbe a környezetében élőket. Időközönként persze mindenkinek lehetnek rossz napjai, vannak akiknek viszont szinte csak az van, és ránk magyarokra sajnos amúgy is jellemző a pesszimizmus. Az viszont csak rajtunk áll, hogy változtatunk-e ezen. Én megpróbáltam egy hétig, és remélem, így maradok!

Egy barátom öccse évekkel ezelőtt átkattintott valamit az agyában, amit én egészen két héttel ezelőttig nem is tudtam, csak azt, hogy mindig feldob, ha találkozom vele. Ez nem amolyan erőltetett derűlátás, belőle természetesen jön a mosoly, a kíváncsiság és boldogság. Mint kiderült, évek óta tudatosan próbál pozitív lenni. Illetve már nem is próbál, egész egyszerűen úgy maradt. Gondoltam, teszek én is egy próbát, és letesztelem egy hétig, hogy milyen, ha nem kesergek, a jót keresem, és a jót látom meg a dolgokban.

Cséfalvay Fanny „Hálát adtam, hogy láttam egy hullócsillagot” – pozitív gondolkodás négy DIY-praktikával

„Hálát adtam, hogy láttam egy hullócsillagot” – pozitív gondolkodás négy DIY-praktikával

"A Hála Bödön akkor született, amikor egy nehezebb időszak miatt talán a kelleténél kicsit többet panaszkodtam. Ekkor a lakótársammal elhatároztuk: amellett, hogy rendszeresen vezetünk majd egy kívánságfüzetet, megpróbáljuk gyakran megfogalmazni, mi mindenért vagyunk hálásak az életünkben. Mert amikor a mindennapok súlya ránk nehezedik, hajlamosak vagyunk elfelejteni a jó dolgokat, amelyeket naponta átélünk. Úgy gondoltuk, ez majd segít emlékeztetni bennünket. Azt reméltük, ha gyakrabban adunk hálát, megszaporodnak a hálaadásra okot adó dolgok az életünkben..."

Hogy mi kellett ehhez?

Például az, hogy ne halogassak, és ne toljak magam előtt feladatokat, hogy ne feküdjek álmatlanul éjszakánként – ahogyan azt sokszor teszem. Miközben tudom jól, ha a múlton vagy a jövőn rágódom, nem lehetek igazán, felhőtlenül boldog. A héten igyekeztem tehát minden elmaradásomat pótolni, és máris nem nyomta akkora súly a vállamat, az pedig, hogy pozitív visszacsatolásokat kaptam a feladataim elvégzésére, csak még inkább motivált, és boldoggá tett.

Semmi sem jó vagy rossz, a gondolkodásunk teszi azzá” – William Shakespeare

Az tehát, hogy pozitívak legyünk, igenis rajtunk áll! Több kutatás is bizonyítja, hogy ez az állapot sokkal inkább választás kérdése – ami a fejünkben dől el –, mintsem a körülmények függvénye. Figyeljétek meg, ha két ember ugyanolyan körülmények között él, hogyan lehetséges az, hogy míg az egyik folyton panaszkodik, a másik elégedett az életével? Ti is ismertek ilyen embereket, igaz?

Forrás:
Depositphotos

Hogy hogyan lehettek optimisták? Nem mondom, hogy egyszerű, de csak az első pár lépés nehéz, és ha tudjuk, hogyan kezdjünk hozzá, már nyert ügyünk van!

A legfontosabb hozzávalók a gondolataink megformálásához:

  • Ne mondogassuk magunknak, hogy ez vagy az milyen rossz, mert az is lesz! Megfigyeltétek már, ha bosszankodtok valami miatt, akkor csőstül jön a baj? Ugyanígy van ez akkor is, ha pozitívak vagytok. Kezdjétek pozitívan a napot már kora reggel, és higgyétek el, a nap többi része is ennek tükrében zajlik majd. Ébredés után gondoljatok jó dolgokra, amit például vártok aznap, vagy csak élvezzétek pár percig a nyugalmat, amíg megisszátok az első kávétokat – ahogy én is tettem.
     
  • A sport szintén egy olyan dolog, amit megéri beilleszteni a napjainkba, legyen az egy jó kis reggeli futás vagy jóga. Oké, nem akarok bort inni és vizet prédikálni, erről sajnos bevallom, fogalmam sincs a gyakorlatban, de ha megnézem a környezetemben élőket, akik sportolnak, akkor jól látom, milyen jótékonyan hat a mozgás nemcsak a testükre és közérzetükre, de az elméjükre is.
     
  • Nézzük reálisan a dolgokat! Nem kell, hogy folyton rózsaszínben lássuk a világot, mint valamilyen amerikai film kissé kattant szuperpozitív szereplője. Sajnos el kell fogadnunk, hogy vannak rossz dolgok is, csak nem szabad rajtuk túl sokáig keseregni. (Most nyilván a kisebb volumenű munkahelyi vagy kapcsolati problémákra gondolok.) Mindig előre nézzünk, és ne hátra. Az energiákat a pozitív dolgokba fektessük, ne a negatívba – így tudjuk a lehető legjobbat kihozni egy adott helyzetből.
     
  • Barátkozzunk pozitív emberekkel, hiszen az ő optimizmusuk a mi gondolatainkra is kihatnak majd. Látjátok? Ezt az is bizonyítja, hogy mennyire motivált engem az a srác, aki átkattintotta az agyát.
     
    hygge

    Mi az a hygge, amiről mindenki beszél? – A dánok trükkjei a boldogabb élethez

    Tudtátok, hogy a Facebook, a ma esti vacsorátok, az otthonotok és még a zoknitok is lehet hyggelig? És azt, hogy mi az a hygge? Annyit már most elárulhatok, hogy van íze, hangja, illata, és látni, meg érezni is lehet. A hygge (hüge) maga a „jóllét”, a meghittség, az otthonosság, vagyis minden, amitől a dánok a legboldogabb nemzet a világon. Élvezzétek úgy az élet egyszerű örömeit, mint ők!

  • Ne ítélkezzünk, ne címkézzünk, és ne legyünk túlságosan kritikusak önmagunkkal, és lehetőség szerint törődjünk a saját dolgunkkal.
     
  • Próbáljunk ki új dolgokat, legyünk nyitottak és keressük az élményeket, kihívásokat, hiszen így lehetnek igazán sikerélményeink, így nem süppedünk bele a mindennapok kényelmébe, és így növelhetjük az önbizalmunkat.

Tegyünk meg mindent azért, hogy fenntartsuk ezt az állapotot, mert a pozitív gondolatokkal még a legnehezebb pillanatokat is könnyebben vészelhetjük át! És végül, de nem utolsósorban, ha végre sikerül az optimisták táborát erősítenünk, azért ügyeljünk rá, hogy ne toljuk túl, mert a pozitív gondolkodásnak is vannak ám veszélyei!