X dolog, ami elfog valószínűleg tűnni az Y-generáció miatt Mojzes Nóra

X dolog, ami valószínűleg végleg feledésbe merül majd az Y generáció miatt

Írógép, analóg fényképezők, VHS, magnókazetta, walkman, discman, és még sorolhatnám. Csak néhány termék, amiért gyerekkorunkban odáig voltunk, míg végleg feledésbe nem merültek. Most azonban úgy tűnik, újabb termékek követhetik őket – ha nem is egy-két éven belül, de hamarabb, mint gondolnánk (vagy szeretnénk).

Y generációs lévén már több remek eszköz megszűnésének lehettem tanúja, de mivel újak, és persze jobbak érkeztek a helyükre, igazából mi nem, maximum a pénztárcánk bánta. Szépen fokozatosan lecseréltük a videolejátszót DVD-lejátszóra, a bakelitlemez-játszót kazettásmagnóra, majd CD-lejátszóra, a tévét síkképernyős csodákra, most meg úgy tűnik, lassan végleg megfeledkezhetünk a tévéről úgy, ahogy van.

600

Generációs marketing

A generációs marketing különböző korcsoportokra osztja a vásárlóközönséget:

  • Veteránok: 1920–1939 között születettek
  • Baby boom-korszak: 1940–1959 között születettek
  • X generáció: 1960–1979 között születettek
  • Y generáció: 1980–1995 között születettek
  • Z generáció: 1996–2007 között születettek
  • Alfa generáció: 2007 után születettek

Bevallom, nekem nem fog fájni, hiszen alig van már benne valami, amiért érdemes lenne bekapcsolni. Ami meg tényleg érdekelne, azt a reklámok miatt inkább „#offolom” és/vagy „#streamelem” – ha már Y generáció.

Ezzel úgy tűnik, nem csak én, az egész generációm így van!

Amerikai elemzők azt állítják, hogy a közeljövőben számtalan iparág meg fog szűnni az Y generációnak köszönhetően, ugyanis nekik, nekünk – emiatt pedig a később születetteknek is – már teljesen mások az igényeink és a fogyasztói szokásaink – olvasható a Business Insideren. A 2008-as válság után teljesen átalakult, hogy mire, hogyan és mennyit vagyunk hajlandók költeni. Igaz, a most következő piackutatások az amerikai fiatalok vásárlási szokásait vették górcső alá, mégis sok hasonlóságot találunk más országokéval.

Forrás:
Depositphotos

Következzenek most azok a kevésbé népszerű dolgok, amelyek szerintük előbb-utóbb el fognak tűnni.

Bank: Minek járjunk bankba, ha mindent meg tudunk oldani online? Ez természetesen nem azt jelenti, hogy a bankok meg fognak szűnni, épp csak a fiókokra nem lesz már többé szükség. A kutatásból az is kiderült, hogy a fiatalok nem is bíznak meg ezekben az intézményekben.

Ingatlanok és ingóságok

Kábeltévé: Talán nem meglepő, hogy a tévére már nincs igazán szüksége ennek a generációnak, hiszen a legtöbben a laptopunkról, tabletről nézünk filmeket/sorozatokat. Letöltünk, és streamelünk. Minek fizessünk elő a kábeltévére, ha a neten ingyen is megnézhetjük a filmeket, ráadásul reklámblokkok nélkül?!

Saját tulajdonú lakás: Na, igen. Ez az, amihez mi magyarok – nagy valószínűséggel – csak akkor tudunk hozzájutni, ha esetleg megöröklünk egyet. De a felmérések szerint – legalábbis Amerikában – nem csak az anyagiak miatt laknak egyre kevesebben saját otthonban. Igaz, egyre szigorúbbak lettek a hitelfelvételek is, de közrejátszik az is, hogy egyre később alapítunk családot, megváltozott az életstílusunk, sokat utazunk, satöbbi.

Élelmiszerek és italok

Sör: idén nyáron kiderült, hogy bort és égetett szeszt sokkal szívesebben fogyasztanak a fiatalok, mint sört. Sőt, jóval kevesebb alkoholt iszunk, mint elődeink.

Gabonapehely és müzli: ehelyett inkább olyan reggeliket választanak az Y generáció tagjai, ami után nem kell takarítani és mosogatni, inkább út közben szereznek be egy gyorséttermi szendvicset.

Joghurt: egyre kevesebben eszik ezt is, mert már nem találják kelőképpen egészségesnek és táplálónak. Ezek közül is leginkább a light verziók fogyasztása kezd visszaszorulni, amelyeknek alacsony a tápanyagtartalma, és sok benne a cukor.

X dolog, ami elfog valószínűleg tűnni az Y-generáció miatt Mojzes Nóra

Kevesebb ránctalanító krém fogy, mint valaha: az Y generáció önelfogadása romba döntheti a szépségipart?

„A statisztikák szerint 2015-ben, 10 év után először kevesebb ránctalanító krémet vásároltak az emberek, mint valaha. A szakértők meglepő kijelentéssel magyarázzák a dolgot: az Y generáció tagjai önelfogadóbbak, mint a korábbi baby boomer generáció. Ami rossz hír a szépségiparnak, az jó hír nekünk: végre valami pozitívat is olvashatunk magunkról, illetve a gyakran kritizált generációnkról. De vajon tényleg az önelfogadás áll a háttérben vagy valami más változott?

Háztartás

Szalvéták: az imént felsorolt ételek mellett a szalvéta is előbb-utóbb kikopik majd a mindennapokból. A megkérdezett fiatalok 86%-a szívesebben vásárol papírtörlőt – mert ezt több mindenre tudják használni. Sokszor amúgy is házon kívül esznek, így otthon nincs is igazán szükségük szalvétára.

Szappanok: szívesebben választjuk a tusfürdőket és habfürdőket a szappan helyett. A megkérdezett Y generációsok 46%-a szerint a szappanon kórokozók maradhatnak, míg a következő generáció 60%-ának jelent ez problémát. 

Öblítőszer: Sokan azzal sincsenek tisztában, mire jó az öblítő, így nem is használják azt – állítja a Procter & Gamble. Az Egyesült Államokban 2007–2015 között 15%-kal csökkentek az eladások.

Ezeken kívül egyre kevesebben vesznek...

  • motort,
  • gyémántot: hiszen egyre kevesebben házasodnak össze és akkor is a hagyományos gyűrűk mellett döntenek,
  • dizájnerruhákat és kiegészítőket: amelyeket kiszorítják az olcsó fast fashion darabok. De ha nem így lenne, akkor sem feltétlenül vágynak már a fiatalok arra, hogy státuszszimbólumokat viseljenek magukon, inkább költenek élményekre, mint drága ruhákra.

Szerintetek mi az, amire már szintén nincs szükségünk?