mosoly

Egészségre fel! – Természetes D-vitamin-pótlás télen

Rengeteg tudományos hír, kutatás szól arról, hogy a D-vitamin-hiány akut probléma a magyar lakosság körében is. Miért érdemes pótolni, mit okoz a hiánya, és mit együnk, hogy megelőzzük a téli D-vitamin-hiány kialakulását?

A D-vitamin hiánya nem egyszerű vitaminhiány, hanem az egészséges fejlődés vagy egyáltalán az egészség egyik alapvető akadálya. Ha lejjebb olvastok, megtudhatjátok, miért és mit érdemes (t)ennetek azért, hogy ezt megelőzzétek! 

Kétfajta D-vitamin létezik, egyik a D3, amely napfény (UV-B sugárzás) hatására keletkezik a szervezetben, míg a másik a D2, amelyet táplálék formájában juttattok be a szervezetbe, és ott alakul át D3-má. Ennek a cikknek most az utóbbi lesz a főszereplője. 

Miért is érdemes szedni? 

Mivel a szervezet a D-vitamint eredendően is tartalmazza, előállítja, ezért joggal feltételezhető, hogy alapvető szükségünk van rá. Ezért ha van belőle elég, akkor: 

  • Megfelelően fejlődik a csontozatunk, erős lesz a vázrendszerük. Sőt, a csontsűrűség megfelelő mértéke is ettől függ.
  • A fogak épsége, a szuvasodásra való hajlam szintén kapcsolatban áll a D-vitamin-ellátottsággal. Ezért ha ragyogó mosolyra vágytok, ne felejtsétek el a D-vitamint! 
  • Akkor segíti a kalcium és a foszfor felszívódását, beépülését, hogy a csontok erősek és jól fejlettek legyenek.
  • Véd a megbetegedések ellen. 

Ha pedig kevés a szervezetünkben, akkor fennáll a veszélye annak, hogy az izomzatunk tónusa csökken, a fogzás és a mozgásfejlődés késik, és számolhatunk a légúti infekciók gyakori előfordulásával, a csontsűrűség csökkenésével is. Legsúlyosabb formájáról a legtöbben pedig már hallottunk, ezt angolkórnak nevezik. Ha ezek után kíváncsiak vagytok, ezekből az egyszerű kérdésekből ti is megtudhatjátok, van-e D-vitamin-hiányotok. 

Ha az jött ki, hogy igen, és szeretnétek ezen javítani, vagy ezt a telet is D-vitamin-hiány nélkül átvészelni, mutatom, mit egyetek: 

Tej- és tejtermékek

Forrás:
istock.com

Fogyasztásukkal biztosíthatjátok szervezetetek számára a kellő D-vitamin-bevitelt, plusz nagy arányban tartalmaznak kalciumot is.

Tojás

Forrás:
Depositphotos

Télen különösen érdemes tojást vagy tojás felhasználásával készült ételeket ennetek, de fontos, hogy ne vigyétek túlzásba. Fogyasszátok rendszeresen, de kis mennyiségben. 

Halak

Forrás:
Depositphotos

Tegyétek változatosabbá a téli napok étkezéseit, mivel rengeteg pozitív hatásuk van a szervezetre a D-vitamin pótlásán kívül is. 

Gomba

Forrás:
Depositphotos

A gomba nemcsak finom és változatosan elkészíthető csemege, de remek tápanyagforrás is. Folsav-, szelén-, C-vitamin-, cink- és káliumtartalma mellett D-vitaminban is gazdag.

Ha egy kis inspirációra van szükségetek hozzájuk a konyhában, akkor keressétek fel a Cookta oldalát! ;)