Egyéb kategória

Hogy kerülhetnek címlapra plus size modellek? És olajtól fuldokló nők? – Franca Sozzani a válasz

Franca Sozzani nevét talán nem ismerik annyian, mint Anna Wintourét. Pedig a nevéhez fűződik a Vogue első plus size különszáma. Az a kiadás is, amiben kizárólag fekete bőrű modellek szerepelnek. És az is, amelyben plasztikázott modellekkel dolgozott. És ő volt az is, aki először szerepeltette Kim Kardashiant Vogue címlapon. A divatvilág megkerülhetetlen alakja volt. Egy éve, 2016. december 22-én hunyt el. 66 éves volt.

vous - 2017.12.22.
Hogy kerülhetnek címlapra plus size modellek? És olajtól fuldokló nők? – Franca Sozzani a válasz

Mielőtt Francáról mesélnék (igen, csak így, ahogy a róla szóló dokumentumfilm címe is ez), hadd kérdezzek meg valamit. Ti mennyire ismeritek a szüleiteket? Mennyire tudjátok, miről mi a véleményük? Mit tudtok arról, mi a legfontosabb számukra az életben? Vagy arról, mit jelent számukra a szerelem, a siker vagy éppen a bukás? Hisznek-e valamiben? És ha igen, akkor miért? Ha a szüleitekről ezt pont tudjátok, akkor van-e olyan ember a családotokban, akiről nem?

És most, hogy karácsony lesz, miért nem kérdezitek meg tőle, amit szeretnétek tudni róla. Azt csak halkan teszem hozzá: mielőtt késő lenne.

Így tett Francesco Carrozzini is, aki édesapja halála után döbbent rá arra: nem beszélgetett vele eleget. És már lehetősége sincs arra, hogy ezen változtasson. Ezért arra gondolt, az édesanyjával másképp lesz. Az csak némi pluszt ad a történethez, hogy Francesco filmrendező és fotós, édesanyja, Franca Sozzani pedig az olasz Vogue legendás főszerkesztője, aki közel 30 évig birtokolta ezt a címet.

Objektum doboz

A dokumentumfilm közel hat évig készült, a legendás lapszámoktól és fotósorozatoktól kezdve, a gyerekkori emlékeken át nagyon intim beszélgetésig minden benne van. Elmeséli a főszerkesztőt, az anyát. Felvázolja, milyen lehetett az élet emellett az okos, bevállalós, független, szabad nő mellett, akit a szülei győzni tanítottak.

Akinek az volt a feladata, hogy ne hibázzon. Aki élhette volna a burzsoák életét, de nem ezt választotta.

Objektum doboz

Objektum doboz

Vogue Robbie Williams

Meztelen Robbie Williams és szürreális Salvador Dalí – A leghíresebb Vogue-címlapok egy helyen

A világ legbefolyásosabb divatmagazinja, több mint száz éve élvonalban van, évről évre a legfrissebb divat-előrejelzéseket szolgáltatja, és valamiért minden nő talál benne valami izgalmasat. Ha még nem találtátok volna ki, a bűvös Vogue-ról beszélek, ami Angliában 2016 szeptember 15-én ünnepelte 100. évfordulóját.

A címlapokért kattintsatok ide!

Valószínűleg erről sokat tehet az 1960-as évek Londonja is, amely akkor a divat hangos, lüktető, fiatal fővárosa volt. Olyan időszak, amely mindenkit megváltoztatott, akiben volt egy csipetnyi rebellizmus. A miniszoknyás London mellett Yves Saint Laurent volt rá nagy hatással, aki szmokingba bújtatta a nőket, újraértelmezte a szerepeket, mindezt egyetlen ruhadarabbal.

Francát érdekelte a divat annyira, hogy eldöntötte, a Vogue Bambininál kezd dolgozni. Az állásinterjún hazudott arról, hogy elég jól tud angolul, és utálta az akkori gyerekdivatot is. Legalábbis azt mindenképp, ahogyan tálalták.

Objektum doboz

1988-ban átvette a Vogue olasz kiadásának vezetését, és már az első számnál tudni lehetett, hogy nagyon mást gondol a divatról, mint az elődei.

Ez Franca első címlapja:

Objektum doboz

alexander mcqueen

Öltöztette a hírességeket, de nem kedvelte őket – Alexander McQueen, a divatvilág különc tervezője

Az angol divat huligánjaként, valamint minden idők egyik legprovokatívabb és legfantáziadúsabb divattervezőjeként emlékszik a világ Alexander McQueenre, pedig igazán csak halála után lett elismert a neves divattervező. De honnan jött és mit tudott a szabóinas, akit Hasfelmetsző Jack és a halál ihletett meg leginkább? A folytatást ide kattintva >>> olvashatjátok.

2010-ben 24 oldalon keresztül foglalkozott a Mexikói-öbölben történt olajkatasztrófával, amely minden idők legnagyobb amerikai olajkatasztrófája. A fotókon tollas ruhákba vagy fekete hálóba csavarodott modellek fekszenek a parton. A testüket fekete olajszerű réget borítja. A fotósorozat kapcsán a főszerkesztő a következőket nyilatkozta a CNN-nek:

„Nem gondolom azt, hogy egy divatmagazinnak napjainkban csak a szép ruhákról kell szólnia, és ennyi. A divatmagazin minden esetben összekapcsolódik a művészettel, a mozival, mindennel. Nem hiszem, hogy hatásvadászat, amit csináltunk, de azt sem, hogy ez lenne a magasművészet, ez csak az egyfajta vélemény.”

Objektum doboz

Objektum doboz

A Vogue kiadója, a Condé Nast szerint egy divatmagazin sosem lehet művészmagazin vagy művészet. Egy divatmagazin üzlet és pénzt kell termelnie. Franca azonban olyan bátran egyensúlyozott ezen a határvonalon, és olyan keményen dolgozott azért, amit képviselt, ami kiemelkedővé tette az olasz Vogue-ot. Mivel az olasz nem világnyelv, egyetlen eszköze a fotók voltak, ezért zsenikkel vette körbe magát, és a világ legnagyobb fotósait hagyta dolgozni maga mellett.

Hogy ő maga zseni volt? Nos, aki képes felfedezni mások zsenialitását, az valahol az, nem?

mengyan-eszter-gucci-gender-divatbemutato-1

Most akkor tényleg ez lesz a divat?! – Miért ne dőljetek be a buta szalagcímeknek?

Hihetetlen! Tragédia! Bemutatták az új férfikollekciót, van min nevetni! Szerencsétlen modellek – kacagjunk együtt! Most akkor TÉNYLEG ez lesz a DIVAT? Hova tűntek a divatbemutatókról az IGAZI FÉRFIAK? Alessandro Michele divattervező olyat tett a Guccival az elmúlt másfél évben, amire már nagy szüksége volt a márkának, mindeközben a nagyközönség attól retteg, hogy a férfiak nők lesznek, a nők meg mindent magukra aggatnak, ami a kezük ügyébe kerül. Pedig erről szó sincs, de a divatház kollekciója kapcsán érdemes újra a divatról, a játékról és az elfogadásról beszélni.

Végezetül néhány felejthetetlen fotó és lapszám

2005 júliusában egy teljes fotósorozatot szentelt annak, hogy rámutasson arra, mennyire rá lehet csúszni a plasztikai sebészetre akkor, ha nem vagyunk rendben saját magunkkal. Még akkor is, ha amúgy úgy nézünk ki, mint a szupermodellek.

Objektum doboz

Objektum doboz

2008 júliusában az egész lapban kizárólag fekete bőrű modellek kaptak szerepet ezzel is rámutatva arra, mennyire fontos beszélni a sokszínűségről. A lapszámot háromszor nyomták újra, és minden számot elkapkodtak. Franca pedig beírta magát a divattörténetbe.

Objektum doboz

Objektum doboz

2011 júniusában a plus size modellek kaptak szerepet.

2012-ben a L'Uomo Vogue címlapjára Kim Kardashian kerülhetett, ezzel két évvel megelőzte Anna Wintourt. A fotókat a filmet rendező fia készítette.

2014 áprilisában a családon belüli erőszakot ábrázolta divatfotókon. A korábbiakkal ellentétben ez a sorozat inkább negatív kritikát kapott, sokak szerint a lap ezzel csak elbagatelizálta és művészi szintre emelte a kérdést. „Álmokat adunk el, mert egy magazin vagyunk. Ugyanakkor megadjuk a lehetőséget arra, hogy felemeljék a hangjukat, hogy informálódjanak, éberek legyenek.”

Objektum doboz

Objektum doboz

Ajánlott cikkek