cukorsokk cukor

Felejtsétek el az energialöketet, a cukortól valójában fáradtak és lassúak lesztek!

A cukorról az a hír járja, hogy mivel hirtelen megugrasztja a vércukorszintet, szinte azonnali energiát biztosít – csakhogy egy friss kutatás bebizonyította, hogy ennek ellenére röviddel cukorfogyasztás után csökken a teljesítőképességünk, és az agyunk is lelassul. Ráadásul az sem mindegy, hogy milyen cukorfajtát fogyasztunk!

A cukornak rengeteg formája van, általában a finomított cukor az, amitől óvnak minket a dietetikusok. Nagyon kis mennyiségben azonban ez sem káros, de ha sokat viszünk be belőle, egyáltalán nem tesz jót a szervezetnek: hosszú távon elhízáshoz vezet, és a cukorbetegség kialakulásához is hozzájárul,

most pedig kiderült, hogy rövid távon csökkenti a teljesítőképességünket, fogyasztása után ugyanis úgynevezett cukorkómába kerülünk.

A Physiology & Behavior tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint a glükóz és a szacharóz tesz a legrosszabbat a szervezetünknek ilyen tekintetben. A kutatók külön vizsgálták a glükóz, a fruktóz, a szacharóz, valamint kontrollként egy mesterséges édesítőszer, a szukralóz hatását a kognitív funkciókra – azaz megnézték, mennyire blokkol le az agyunk nagyobb mennyiségű cukor fogyasztása után. Három jól bevált módszerrel mérték az agyunk prefrontális kérgének aktivitását, amely a problémamegoldásért és a praktikus gondolkodásért felel.

Forrás:
Depositphotos

Rájöttek, hogy glükóz- és szacharóztartalmú italok fogyasztása után alaposan visszavesz az agyi aktivitásunk, magyarán fáradtabbak, lassabbak és lustábbak leszünk, cukorkómába esünk. A kontrollanyagnál és a fruktóznál nem találtak ilyen eredményt, ez pedig azt jelenti, hogy édesítőszert, gyümölcsöket és mézet nyugodtan fogyaszthatunk, nem fogunk belassulni tőle.

Ennek az az oka, hogy bár mind a glükóz, mind a fruktóz a vékonybélből szinte azonnal a véráramba kerül, a glükóz gyorsabban jut el az agyunkig. Az agysejtek az energiaellátásukra főként glükózt használnak fel, a fruktózt még le kell bontania a szervezetünknek egyszerűbb cukrokra. A vércukorszint ilyen mértékű ingadozása egyébként komolyabb bajt is hozhat magával, mint egy kis álmosság a csoki után: hosszú távon akár az öregkori demenciát is elősegítheti.

Ismét bebizonyosodott hát, hogy a finomított cukrokat erősen ajánlott kerülni, főleg nagy mennyiségben – sem a derékméretnek, sem a teljesítőképességünknek nem tesznek jót!

felkialtojel keretes

Viszlát, cukorfüggőség! – Pofonegyszerű tippek, hogy kevesebb cukrot fogyasszatok

A cukor észrevétlenül kúszik be az ember étrendjébe, rengeteg olyan ételt fogyasztunk, amelyekben nem is gondolnánk, mennyi van belőle. Zsírszegény joghurt? Csökkentett kalóriatartalmú reggelizőpehely? Ne dőljetek be a reklámszövegnek, mert ezek ugyanúgy tele vannak cukorral. Jó hír azonban, hogy néhány tippel úgy fogyaszthattok kevesebbet ebből a gyilkos hozzávalóból, hogy észre sem veszitek. A cikk folytatásáért kattintsatok IDE!