boss

Az a bizonyos első benyomás... – 5 dolog, amitől egyből szimpatikusabbnak és magabiztosabbnak tűntök

Állásinterjú? Fontos megbeszélés? Ügyféltalálkozó? Networking? Teljesen mindegy, milyen körülmények között találkoztok valakivel, az első benyomás pillanatok alatt alakul ki rólatok, viszont csak nagyon nehezen változtatható meg. És ugyanez igaz fordítva is. Ez azért elég sokkoló tény, főleg, ha NAGYON fontos, hogy jó benyomást keltsetek egy szituációban. Mit lehet tenni? Hoztunk néhány ötletet.

Az első benyomásra nincs második lehetőség.

Súlyos közhely, de még súlyosabb, hogy az első benyomás milyensége bizony komoly üzleti döntések hátterében is állhat. Hogy valakit megbízhatónak, szimpatikusnak, okosnak, rafináltnak, olcsónak vagy éppen szélhámosnak titulálunk, mindössze néhány másodperc alatt dől el. A legszebb az egészben, hogy a másiknak ehhez még csak meg se kell szólalnia.

Akkor most álljuk meg egy pillanatra: gondoljátok végig az eddigi fontos pillanatokat az életetekben az első benyomás szempontjából. Hány állásinterjún voltatok, hány első randitok volt, hányszor kellett bemutatkoznotok egy új családban? Elképzelhető, hogy azért nem vettek fel titeket, vagy azért nem volt második randi, mert nem tettetek jó benyomást? És ha így van, lehet ezen változtatni? Kell egyáltalán?

Vannak olyan helyzetek, amelyekben mindenképp.

Hoztunk 5 olyan tippet, amely pozitív irányba változtatja a rólatok kialakult képet.

1. A magabiztosság látszódik, és hat másokra

Mindegy, hogy olyan eseményen vesztek részt, amely a kapcsoaltépítésről szól, vagy éppen prezentációt tartotok a kollégáitoknak, esetleg ügyféltalálkozón vesztek részt, magabiztosnak kell mutatkoznotok. Ez nem azt jelenti, hogy úton útfélen hangoztatnotok kell, mit értetek el, mennyi mindent csináltok, a homlokotokra kell tetováltatni, mennyire tehetségesek vagytok. Az jó megoldás, ha magatoknak soroljátok fel az eredményeiteket, de talán még hatékonyabb például, ha előhívtok egy olyan emléket, amikor győztesen kerültetek ki egy szituációból. Például:

  • elsöprő volt a prezentációtok,
  • óriási dicséretet kaptatok egy feladat megoldásáért,
  • összehoztatok egy együttműködést,
  • lehengerlőnek tartott valaki benneteket.

Ez az emlék tusatosítja bennetek, hogy meg tudjátok csinálni, képesek vagytok rá, jók vagytok. És ha az emlék magabiztossággal tölt el, akkor magabiztosabbnak is tűntök magatok, és így mások szemében is.

Forrás:
Unsplash

2. Húzzátok ki magatokat!

A testtartás az első, amely szembeötlik, ha valaki találkozik veletek. Ha előre van esve a vállatok, vagy a fületekig húzzátok azt, azonnal látszódik, hogy nem vagytok jóban magatokkal, féltek, vagy bizonytalanok vagytok. A királynői testtartás nem másokra hat elsősorban, hanem saját magatokra. Olyan ez, mint a nevetés: ha rámosolyogtok magatokra a tükörben, jobb kedvetek lesz. Ha mosolyogva telefonáltok, sokkal barátságosabb lesz a hangotok. Ha pedig kihúzzátok magatokat, határozottabbnak és céltudatosabbnak tűntök. Olyannak, akire lehet számítani, akiben meg lehet bízni. Egyszóval: jobb benyomást tesztek a másikra. (Természetesen ezt nem azt jelenti, hogy gőgösen és peckesen kell járkálnotok fe-alá, vagy jégkirálynőként kell viselkednetek.)

3. Ruha teszi az embert? Igen!

Amikor szinte mindenki viselhet szinte mindent, alig van olyan munkahely, ahol van dress code, egyszerre minden divatos, vajon mennyire fontos, mit viselünk. Amikor a 21. század milliárdosai farmerben, pólóban és futócipőben is képesek elsöprő sikereket összehozni, nekünk miért kell normálisan felöltözni. Például azért, mert nem lehet mindenki Steve Jobs vagy Mark Zuckerberg. És nem mindegy, ha például egy bankban dolgoztok, akkor az ügyfeleket tűzvörös csipkeruhában vagy decensebb, a cég üzenetének és a pozíciótoknak megfelelő ruházatban köszöntitek.

A ruházat egy alapvető kommunikációs eszköz évezredek óta,

még a nyugati világban is üzenünk vele másoknak anélkül, hogy egy szót is szólnánk. Bár manapság (sok esetben szerencsére) tényleg nem olyan merevek a szabályok, mint régebben, azért az öltözet milyensége még mindig hat másokra.

A ruha, amit viselünk, ne csak álljon jól rajtunk, hanem feleljen meg annak a környezetnek, annak a kontextusnak, amelyben viseljük. És bizony banki ügyintézőként nem tűnünk majd túl hitelesnek a pénzüket ránk (azaz a bankra) bízó ügyfelek számára.

Forrás:
Unsplash

4. Szemkontaktus

Az első szemkontaktus nagyon fontos akkor, amikor kialakul a másikban az első benyomás rólunk. Ha egy újabb közhellyel szeretnénk élni (igen!), akkor a szem a lélek tükre, de ha valakinek nem tudunk a szemébe nézni, mert azonnal a földet bámulja, vagy folyamatosan másra terelődik a tekintete, abban nemcsak nehezebben bízunk meg, hanem rövidebb ideig is emlékszünk rá.

Ha nagyon nem tudtok mások szemébe nézni, mert irtó hamar zavarba jöttök, gyakoroljatok otthon! Álljatok a tükör elé, és öt másodpercig (így, leírva rövidnek tűnik, de majd megtudjátok, milyen hosszú idő is valójában) nézzetek a saját szemetekbe.

5. Döglött hal? Kösz, ne!

Tudjátok, milyen az a döglött hal kézfogás? Biztosan tudjátok, csak lehet, hogy nem így nevezitek: erőtlen, nyirkos, petyhüdt. Mivel a mi kultúránkban a kézfogásnak kiemelt szerepe van, érdemes treníroznotok magatokat arra, hogy a kézfogásotok határozott és magabiztos legyen.

600

Megvan a tökéletes kézfogás titka – így csináljátok helyesen!

Amikor megismerkedtek valakivel, vagy esetleg bemutatkoztok egy interjú előtt, többek között bizony a kézfogásotok alapján alakul ki rólatok az első benyomás. Éppen ezért fontos, hogy tudjátok, hogy kell kezet rázni, az ilyesmit pedig egyáltalán nem szégyen begyakorolni, hiszen sok múlik rajta.

A cikket ide kattintva olvashatjátok!