Egyéb kategória

Tönkretette a #metoo a vörös szőnyeget? A sztárok stylistja szerint igen

A Golden Globe és a BAFTA után valószínűleg feketébe borul az Oscar-gála vörös szőnyege is. Nem a szín a lényeg, öltözhetne mindenki vörösbe vagy aranyba is a vörös szőnyegen. A lényeg a soha nem látott összefogás, az egység, amellyel a sztárok kiállnak egy fontos ügy mellett. De hogy milyen hatása van ennek a vörös szőnyegre és a divatra? Elizabeth Saltzman celebrity stylist szerint nagyon szomorú.

vous - 2018.03.04.
Tönkretette a #metoo a vörös szőnyeget? A sztárok stylistja szerint igen

Elizabeth Saltzman Los Angeles-i stylist mögött kemény három hónap áll. Idén ő öltözteti Saoirse Ronan színésznőt, akinek 23 évesen ez a harmadik jelölése. Ő kíséri végig a díjátadókon, az épp aktuális filmjének promóciós körútját, ő szervezi le a ruhákat, alakítja róla a képet – természetesen magával a színésznővel, valamint annak ügynökével és menedzserével együtt. A sztároknak csak egyetlen dolguk van: ragyogni a kiválasztott ruhákban.

Objektum doboz

Minden más, a szervezés, az egyezkedések, az egyeztetés a stylist dolga. Sokkal több munka ez, mint gondolnánk. Elizabeth Saltzman több mint 30 éve dolgozik a divatszakmában. Eladóként kezdte egy New York-i üzletben. Divatszakmában dolgozó édesanyja segítségével jutott be olyan ajtókon, amelyek sokak előtt zárva maradtak volna. Ezután egyedül kellett megküzdenie a rábízott feladatokkal. A Business of Fashion főszerkesztőjének adott interjújában elmesélte, hogy a sikereit nem a véletlennek köszönheti: hosszú éveken keresztül munkával kelt, munkával feküdt. Egyedül volt az üzletben, aki nem tukmálta a vevőkre a ruhákat, hanem elmondta nekik, ha valami nem áll jól rajtuk. Így a vevők hálásak voltak a tanácsokért, és kifejezetten őt keresték, ha ruhát szerettek volna vásárolni, hűségesek voltak hozzá, hatalmas kapcsolati tőkéje alakult ki.

Elizabeth Saltzman és Saoirse Ronan

Objektum doboz

Később egyre feljebb jutott a ranglétrán, majd munkát ajánlottak neki az Armani divatháznál 1983-ban, de 1985-ben már az amerikai Vogue-nál találta magát. Hamar rájött arra, mennyire szeret a divatházakkal és a sztárokkal dolgozni, így nem volt kérdés, hogy a magazinmunkái mellett sztárokat is öltöztet a vörös szőnyegen, magazinfotózásokon.

kulcsár edina story gála

A sztárjainkban van a hiba? Vagy valami más a baj? – Mi a baj a magyar vörös szőnyeggel?

Nemcsak külföldön járnak nyakig a díjátadó szezonban, nálunk is a báli időszakban rendezik meg a gálákat, ünneplik a magyar sztárokat. Vannak, akik már a fogalmat is kikérik maguknak, megint mások szerint teljesen felesleges bármilyen esemény, úgysem tudnak megjelenni még azok sem, akik legalább valamit letettek már az asztalra. Túl szigorúak vagyunk? Vagy tényleg nem tudnak a sztárjaink öltözködni? Korábbi cikkünket ide kattintva olvashatjátok.

Minden stylistnak más a módszere, amikor meg kell terveznie egy időszakra az outfiteket. Ő például mindig a sztártól indul. Elmesélteti vele, hogyan érzi magát éppen.

Szerelmes? Szerelmi bánata van? Ki szeretne törni a skatulyából?

Meg szeretné erősíteni a róla kialakult képet? Szeretne utalni valamire? Ezután beszél a sztár ügynökével és / vagy a PR-osával. Meghallgatja őket is arról, szerintük mit kellene kifejezni a ruhákkal. Majd a hallottakból összegyúr egy történetet, amelyre felépíti a szetteket.

Saoirse Ronan

Objektum doboz

Objektum doboz

Elizabeth Saltzman olyan sztárokkal dolgozik együtt a már említett Saoirse Ronan mellett, mint Uma Thurman vagy Gwyneth Patrow. Ő találta ki például azt a szettet, hogy 2012-ben Gwyneth Paltrow hófehér, letisztult ruhában jelenjen meg az Oscar-gálán. Olyan volt ez, mint egy nagy felkiáltójel: örökre emlékezetes marad a sok flitteres, csillogós, habcsókszerű ruhaköltemény között. Az emlékezetes vörös szőnyeges megjelenés titka, hogy a sztár gyönyörű legyen, egy gyönyörű ruha legyen rajta, amelyet jókor, jó időben visel, azaz történeti jelentősége van. Az kötheti meg a kezés, ha valamelyik sztárnak például szerződése van egy adott divatházzal. Olyankor a szerződésben rögzítik, hogy a hírességnek hány alkalommal kell viselnie a divatház ruháját milyen eseményen. Jennifer Lawrence-nek van jelenleg ilyen kiemelt szerződése a Dior divatházzal.

Gwyneth Paltrow 2012-ben az Oscar-gálán

Objektum doboz

És évekkel később

Objektum doboz

Objektum doboz

Egy divattervező vagy egy divatház számára kiemelten fontos a díjátadószezon. Sokszor ők maguk keresik meg a sztárt, de inkább a sztár stylistját. De maga a stylist is úgy nézi a divatbemutatókat, hogy jegyzeteket készít arról, melyik sztárt öltöztetné az adott ruhadarabba. A kiválasztott ruhadarabokat utána a sztárok szabják: rengeteg munka van egy Oscar-gálás ruhadarabban. Cserébe a vörös szőnyegen elhangzik, ki készítette a ruhát, és az is, az adott sztár miért viseli az adott darabot. Évtizedek óta kialakult üzleti modell ez, amelyet most a #metoo egy csapásra megváltoztatott.

Idén egyszerűen lehetetlen beszélni a divatról, mert senkit nem érdekel ki tervezte az adott darabot és miért. Nagyon nehéz helyzet ez a tervezők számára, akiknek évekre adhat referenciát, jó hírnevet egy adott darab. Természetesen a #meetoo és a #timesup kampány elé sosem helyezhető a divat,

de a divat számára ez az időszak tényleg fekete.

Sziasztok, elmentünk az Oscarra! Megmutatjuk, mit viseltünk a vörös szőnyegen

Sziasztok, elmentünk az Oscarra! Megmutatjuk, mit viseltünk a vörös szőnyegen

Nőként, bevalljuk, sokszor ez érdekel minket leginkább, kedvenceink milyen ruhában libbennek végig a vörös szőnyegen. Ennek köszönhetően a VOUS-lányok mertek nagyot álmodni, és egészen a vörös szőnyegig repültek. Na jó, nem. De kiválasztottuk a legszebb haute couture ruhákat, és gondolatban végigtipegtünk a hőn áhított szőnyegen.

Ezt a cikket 2016-ban készítettük, azóta is az egyik kedvencünk.

Ajánlott cikkek