nespresso tripton kávé kapszula újrahasznosítás napszemüveg

Kávékapszulából napszemüveg – egyre zöldül az egyik leginkább környezetszennyező biznisz

Amennyire leegyszerűsíti az életünket a kapszulás kávék létezése, annál nagyobb terhet ró a környezetre: az alumíniumból és műanyagból készült kávétároló kapszulák, ha nem hasznosítjuk őket újra, rengeteg le nem bomló hulladékot képeznek. Ez ellen most már szerencsére küzd a legtöbb nagy kávégyártó cég, élükön a Nespressóval, amely most egy új módját találta meg annak, hogy újrahasznosítsa a használt alumíniumkapszulákat.

A kapszulás kávéipar nem tartozik a leginkább környezettudatos szférák közé – legalább is akkor nem, ha a kapszulákat használat után egyszerűen kidobjuk a szemétbe, ahol a kommunális hulladék részét képezik, és gyakorlatilag szinte örökre a szeméttelepeken maradnak. Ezek a kapszulák ugyanis többnyire alumíniumból és műanyagból készülnek, ami azt jelenti, hogy soha nem, vagy csak több száz év alatt bomlanak le maguktól.

Annak az alumíniumnak azonban, amelyből a Nespresso kávékapszulái is készülnek, hatalmas előnye, hogy végtelenszer újrahasznosítható – akárhányszor visszaforgatható akár újabb kávékapszulák készítéséhez, vagy, ahogy több külföldi, és most már szerencsére magyar példa is mutatja, egy teljesen más iparág bevonásával újabb termékek megalkotásához.

Néhány országban készül már toll, bicikli vagy éppen svájci bicska is az egyébként nagyon elegáns színű kapszulákból, itthon pedig a Nespresso a Tripton Eyeworks szemüvegmanufaktúrával lépett együttműködésre.

A Tripton részben magyar márka, és egyébként is újrahasznosított anyagokból készíti a szemüvegeit, így adta magát, hogy a kávékapszulákból kinyert alumíniumból is teljesen újrahasznosított napszemüvegek és dioptriás szemüvegek készüljenek.

Forrás:
Nespresso

Ehhez persze az kell, hogy az emberek vissza is szolgáltassák a használt Nespresso patronokat, arra pedig a cég ügyel, hogy ez egyre könnyebben menjen. Már korábban is létezett futárszolgálat, amely során a megrendelt kávékapszulák kiszállításával egyidejűen az ember visszaadhatta a használt kapszulákat is, így gyakorlatilag minimális erőfeszítéssel rengeteget adhatott a környezetnek. Idén májustól minderre az üzleti partnereknek is lehetőségük van. „Most már minden üzleti partnerünk, legyen az a legkisebb iroda vagy óriási hotel és étterem, élhet ezzel a lehetőséggel” – mondta el a sajtótájékoztatón Gyovai Györgyi, a Nespresso magyarországi vezetője.

Ez azért volt hiánypótló, mert óriási mennyiségekről beszélünk: amíg egy átlagos háztartásban 100-200 kapszula gyűlik össze egy ciklus alatt, itt 1000-1500 kapszulát kell átlagosan elképzelni.

„Ezáltal 98 százalékosra nőtt a visszagyűjtési kapacitásunk” – tette hozzá Györgyi. „Ez azt jelenti, hogy 100 ügyfelünk vagy vásárlónk által létesített kontaktusból, legyen ez értékesítés vagy futárszolgálati szolgáltatás, 98 alkalommal lehetőséget biztosítunk arra, hogy élhessenek az újrahasznosítás lehetőségével.”

Erre a magán-újrahasznosító rendszerre egyébként azért van szükség, mert nem megyünk sokra azzal, ha egyszerűen az utcán található szelektív hulladékgyűjtőbe tesszük a kapszulákat: hiszen tele vannak kávézaccal, amit teljesen máshogy kell feldolgozni, mint az alumíniumréteget. Ezért döntött úgy a Nespresso, hogy egy debreceni céggel fog együttműködni, ahol egy speciális géppel képesek nagyon jó minőségű alumíniumdarálmányt készíteni a kapszulákból, és különválasztani ezt a kávézacctól.

Az alumínium egyébként egy nagyon értékes anyag, így külön fontos, hogy újrahasznosítsuk: régen még az aranynál vagy a platinánál is értékesebb volt, először csak evőeszközöket készítettek belőle, és nagyjából csak III. Napóleon engedhette meg magának, hogy ilyeneket használjon.

„Az alumínium nagyon jó csomagolóanyag, viszont nagyon energiaigényes, bányászni kell, feldolgozni, ezért fontos, hogy az újrahasznosítása minél nagyobb százalékban megvalósuljon” – mondta el Hankó Gergely környezetvédelmi mérnök. „Ha újrahasznosítjuk, az energiahatékonysága a csomagolóanyagok között az egyik legjobb. Itthon több mint száz cég foglalkozik azzal, hogy hulladékból hasznos termékeket gyártson, ezt nagyon kevesen tudják, például autóalkatrészek is készülhetnek újrahasznosított alumíniumból.

A hulladék nagyon komoly érték, és egyre jobban oda kell rá figyelnünk, hiszen az erőforrásaink apadnak. Ezért örömteli, hogy egyre több cég foglalkozik a körforgásos gazdaságra való átállással.

Ilyen többek között a Tripton Eyeworks is, amely egyébként is újrahasznosított anyagokból készíti a szemüvegeit, ezért adta magát, hogy a Nespresso is őket keresse meg az elképzeléseivel. Zack Tipton, a Tipton Eyeworks alapítója elmondta, hogy teljesen más módszerekkel kellett megalkotniuk az alumíniumból készült szemüvegeket, mint amikkel eddig dolgoztak. „Készítettünk egy szögletes, egy kör, és egy pillangó alakú fazont, utóbbi kicsit extrémebb forma” – mondta. Színekben pedig a Kazaar, Livanto, Dharkan és Roma kávék ihlették meg a tervezőket – a limitált kollekció ezekben az árnyalatokban kerülnek majd ki a teljesen újrahasznosított, abszolút környezettudatos Tipton-Nespresso napszemüvegek.

Objektum doboz