nap napsütés ég nyár

D-VITAMIN: sportolóknak alap, télen jobban kell rá figyelni

A D-vitaminnak fontos feladata van, bélrendszerből felvett kalcium kalciumsóit beépíteni a csontokba és a fogakba. Tehát a D-vitamin felelős azért, hogy csontjaink épek és egészségesek legyenek.

Ezenkívül még szabályozzák a foszfor háztartásunkat is. D-vitamin nélkül nem létezik erős csontváz.  De nem szabad elfelejtenünk megemlíteni azt sem, hogy a jó szívműködéshez, izomműködéshez és az immunrendszer megfelelő működéséhez is D-vitaminra van szükség. Tehát elengedhetetlen a komolyabb sporttevékenységekhez, így kiemelten kell ezzel is foglalkoznunk.

De télen könnyen előfordulhat D-vitamin hiány, hiszen egy zsírban oldódó vitamin, szervezetünk napfény hatására képes előállítani. A napos órák csökkenésével a vitaminháztartásunk is borulhat. De ha szükséges, külső forrásból is be tudjuk juttatni. Két formáját ismerjük, a D2- és a D3-vitamint. A D2-vitamint általában olajos ételekkel, például halfélékkel visszük be, a D3-vitamint pedig mi magunk állítjuk elő.

Erre a zsírban oldódó vitaminra, amit kalciferolnak is hívnak, a felnőttek esetében 10 mcg-ra van szükség. Szerencsére rengeteg élelmiszerben megtalálható a D-vitamin. Először a csukamájolajból vonták ki, mivel ebben található meg a legnagyobb koncentrációban: 2 kávéskanálnyi mennyiség 240 mcg-ot tartalmaz. De kitűnő D-vitamin forrás a hering, a makréla, a lazac, a szardínia, a tonhal, a tej, a teljes kiőrlésű gabona, a tojás és még a máj is.

Fejezzétek be a cikket ITT!

Forrás:
iStock

600

Olvassátok el ezt a cikkünket is:

5 tünet, ami B-vitamin-hiányra utalhat

Egészen pontosan a B12-vitamin hiányáról lesz szó, aminek nagyon fontos szerepe van egészségünk szempontjából, és sajnos a hiányállapotot nem könnyű felismerni, hiszen eleinte alig észrevehetőek a tünetek.