Csillag Zsuzsi interjú Süel

„Nem vagyok érintett, de mélységesen felháborít a nők bántalmazása”

Bohém, vidám és magas rezgésű ruhák – ez a Süel, amely sokat tett azért, hogy a magyar kötött ruhákat ne azonosítsuk unalmas, öreges darabokkal. A márka azonban ennél sokkal több: a társadalmi felelősségvállalás komoly mozgatórugó náluk. Részt vesznek a Fashion Revolution kampányban, hogy megmutassák, kik készítik a Süel ruhákat. A nők elleni erőszak megszüntetésének világnapján pedig jótékonysági műhelyvásárt tartanak – sorozatban ötödik éve. A márka tervezőjével, Csillag Zsuzsival beszélgettem.

A szivárvány száznyolcvannál is több árnyalata

Zsuzsi egy karácsonyi fotózásról érkezik a beszélgetésre, a modell beteg lett, ő ugrott be helyette. Miközben arról mesél, hogy ezek most a megszokottnál extrémebb képek lesznek, lendületesen haladunk egy kávézó felé. Elképzelem ugyanezt a lendületet akkor is, amikor a Süel vezetőjeként intézkedik, fejleszti a márkát, vagy tárgyal – ez utóbbi esetben királykéket vesz fel. Tíz éve, 2008-ban vette át a márkát a szüleitől, akik 1992 óta vezették a céget. Eltökélt célja az volt, hogy a kötött ruha ne jelentsen egyet az öreges, fáradt, divatjamúlt darabokkal.

Komoly edukációs kampányokat építettek arra, hogy kötött ruhát lehet viselni nyáron vagy fürdőruhaként, de akár sportolni is lehet benne. Az elmúlt években a márkának olyan arcai voltak, mint Horváth Éva vagy Jordán Adél. Legutóbb pedig az ország jelenleg legfelkapottabb modelljével, a varázslatos Rea Millával dolgoztak.

Objektum doboz

Büszke vagyok, és sikeresnek gondolom magunkat. Az elején mindössze öt színnel dolgoztunk, most pedig száznyolcvannál is több különböző árnyalatunk van.

Azt vettem észre, hogy most már a nők sokkal nyitottabbak nemcsak a színek és a formák felé, hanem azzal kapcsolatban is, hogy nyáron is mernek kötöttet viselni. A szezonalitást szinte teljesen kiküszöböltük. A kötöttárut a nemzetközi trendek miatt is sokkal jobban elfogadják. Eleinte százból kilencvennyolcan megjegyezték, hogy régen ők is kötöttek, vagy ez vagy az már volt divat korábban. Valamiért ezeket a gondolatokat mindig meg kellett osztaniuk velünk mintegy kritikaként, de szerencsére ezek kezdenek eltűnni” – árulja el.

Ő maga rengeteget foglalkozik a márkával onnantól kezdve, hogy kiválasztja a fonalakat egészen addig, hogy letárgyalja a következő fotózást. Némi könnyítést hozott az online kolléga, aki csak nemrég került a csapatba, mert „eddig luxusnak számított”, de szerencsére ma már a webshop is komoly tényező.

Objektum doboz

Megmutatják, kik készítik a Süel ruhákat

A Süel folyamatosan és dinamikusan fejlődik, mégis egy családi vállalkozásról van szó, amely meg is őrizte a családiasságot. Rendszeresen beszélgetek varrónőkkel is, akik sokszor panaszkodnak arra, hogy ahol sok nő dolgozik, ott előbb-utóbb kialakul a tyúkketrechangulat. Zsuzsi szerint a vállalati kultúra olyan, amilyen a vezető: ő nem megy bele játszmákba, így hamar kirotálódna a csapatból, aki bomlasztani kezdené a közösséget.

A kollégák egyébként alig cserélődnek, ezer éve dolgoznak a márkánál. Ezért sem volt nehéz részt venniük a Fashion Revolution kampányban. A „Divatforradalom” kitalálói szerint a divatipar lényegesen fenntarthatóbbá válik, ha egyszerű kérdésekre választ kaphat a vásárló, például: kik készítik a ruháit és milyen körülmények között. Náluk ebből a szempontból minden rendben van.

Objektum doboz

Ráadásul szerencsés a vállalkozás, mert van saját kötödéjük és varrodájuk is. „Ez egyrészt előny, de hátrány is – leginkább azért, mert ezt a kapacitást bizony le kell kötni. Amikor kollégáid lesznek, felelős leszel értük is, munkát kell adnod nekik folyamatosan, ami viszont nyomásként nehezedik ránk. Ezért nem tudunk például kizárólag extrémebb darabokat gyártani. Ezért vannak nálunk megfizethetőbb, basic darabok is, amit többen megengedhetnek maguknak, és ezzel lekötve a gyártókapacitást a kollégák bérét is kitermeljük.”

A környezettudatosságról és a bántalmazást túlélő nőkkel kapcsolatos kampányról ide kattintva olvashattok >>>

Objektum doboz