Egyre több hazai márka törekszik a fenntartható, etikus működésre, vagy új szereplőként eleve ebben a szellemben lép a piacra. A magukat fenntarthatónak valló magyar dizájnermárkák legtöbbje viszont nem rendelkezik olyan független tanúsítvánnyal, amely garantálná a valóban társadalmilag felelős gyártást, a jobb munkakörülményeket.
A fenntarthatóságra törekvő hazai brandek többsége Magyarországon gyártat. Előremutató, ha azt is vissza tudják követni, hogy a felhasznált alapanyagok előállítása mennyire fenntartható, környezetkímélő, és szociális szempontból megfelelőek voltak-e a gyártási körülmények.
Kizárólag az utóbbival dolgozik a környezetbarát ruházati termékekre koncentráló WYHOYS. A sportosabb vonalat képviselő Touch Me Not, a táskákat és kiegészítőket készítő Malinko. A nagyobb hazai brandek közül 2018-as tavaszi-nyári kollekciójában már a Nanushka is használt GOTS-pamutot.
A GOTS minősítésről nézzétek meg ezt a kis videót:
De mi a helyzet a gyártással?
Nanushka
„Jelenleg nincsenek olyan világosan leírt sztenderjeink, amelyekben a beszállítókra vonatkozóan meghatároznánk, hogy például egy varrónőre hány mosdóhelyiség kell hogy jusson. Azt gondoljuk, hogy ezt a fajta kontrollt csak akkor tudnánk érdemben megvalósítani, ha a saját kapacitásunkat kiépítjük” – mondja Baldaszti Péter, a külföldön is egyre ismertebb Nanushka társtulajdonosa. A Nanushkánál a ruhák gyártása egyelőre nem házon belül történik – 80-90%-át harminc különböző hazai varrodába szervezik ki.
„A gyártásért felelős kollégáink hetente látogatják ezeket a cégeket, tehát nagyon aktuális és pontos képünk van arról, hogy milyenek a gyártási körülmények.
Ezek nagyon kultúráltan és profin működő cégek – valószínűleg azért is, mert olyan márkáknak gyártanak, amelyek a Nanushkánál magasabbra pozícionáltak. Emiatt is tudnak versenyképes fizetést biztosítani a saját munkatársaiknak.”
Beszélgetésünk előtt pár nappal robbant a hír, hogy a Nanushka árbevétele idén várhatóan megközelíti a 3 milliárd forintot. A becslések szerint idén több mint 100 ezer darab ruhát értékesítenek – elsősorban külföldön. De nem csak a növekedés a cél: a márka május végén arról adott hírt, hogy elkötelezték magukat a fenntartható és etikus divat mellett. Nemrég csatlakoztak a körkörös divat modelljét támogató Ellen MacArthur Alapítványhoz.
Az alapítvány célja egy teljesen új alapokon nyugvó piaci modell létrehozása, amelynek három alappillére van. Az egyik az újrahasznosításra épülő üzleti modellek kialakítása, a másik a megújuló és biztonságos anyagok létrehozása és használata. A harmadik az újrahasznosítható divatcikkek készítése.
Ha érdekel benneteket a magyar divatipar háttere is, olvassátok tovább a cikket ide kattintva >>>