diéta

Ha neve van a fogyókúrának, az nem jó

Hosszú évek alatt sok-sok módszer kipróbálása után állítom, hogy tilos fogyókúrázni. Diétázni szabad, ha túl nagy a súlyfelesleg, de azok a módszererek, amely hangzatos nevekkel próbálnak meggyőzni a sikerről, pláne a szélsőséges megoldások soha nem vezetnek tartós eredményre.

Hozhatna persze részsikereket. Egy-egy olyan módszer, amely a szervezetben fellépő hiányra épít, eleinte okozhat fogyást (akár hosszabb időre is), de mellette egészen biztosan károkat is okoz. Rombol. Ráadásul úgy, hogy azt nem vesszük azonnal észre, egy ideig láthatatlan, És lehet akkor áll bosszút, amikor már azt is elfelejtettük, hogy valaha képesek voltunk szélsőséges módon enni (vagy éppen megvonni magunktól dolgokat).

Egy biztos, azok a módszerek, amelyek teljesen kiiktatnak bizonyos tápanyagokat vagy élelmiszercsoportokat az étrendből, nem hozhatnak egészséget.

A szervezetnek szüksége van szénhidrátra. 
A szervezetnek szüksége van fehérjére.
A szervezetnek szüksége van rostokra.

Csak éppen nem mindegy, hogy a szükséges anyagokat milyen élemiszerekből, milyen minőségben és mekkora adagokban visszük be. Ahogy az se mindegy, mikor. 

Az én megfigyelésem szerint szükséges a napi ötszöri étkezés. 
Fontos, hogy legyen 3 fő étkezés, és két kiegészítő (éhségcsillapító) mellék étkezés. De ezek mellett az az egészséges, ha nem viszünk be extra adagokat, jutalomfalatkákat. Ha nincs nasizás. Az a jó, ha a vacsora után, már nem kapunk be semmit, és nem túrjuk fel a mélyhűtőt jégkrém után és a gyerek édességkészletét se dézsmáljuk meg. (bár szerintem a gyereknek se legyen édességkészlete).


Az a jó, ha édesség helyett rákapunk a gyümölcsre. A benne található szénhidrátok JÓ szénhidrátok, ráadásul a szervezet egy idő után átáll a természetes energiaforrásra és a kezdeti kín (a sokkoló cukoréhség) szépen elmúlik. Csillapítható a falánkság először édes gyümölcsökkel, majd később szép fokozatosan át lehet állni a bogyós, savanykásabb gyümölcsökre..... amelyekben még mindig ELEGENDŐ szénhidrát található a szervezet motorjának működtetéséhez.

Ha most kellene valamilyen diétás programot írnom, bevállalnom, teljesen hétköznapi lenne a megközelítés. Csak semmi flanc. Csak semmi extra, ha egyébként egészségesek vagyunk.

- Naponta együnk ötször.
- Ne lakjunk túl jól (ne legyen az az azonnal elalszok teltségérzés).
- Csökkentsük az addig megszokott adagokat.
-Kerüljük a finomított cukrokat.
-Kerüljük a fehér lisztből készült péktermékeket.
- Kerüljük a feldolgozott hústermékeket.
- Kerüljük el a cukrozott italokat, ivóleveket. Sőt a szénsavas ásványvizet is. A csapvíz tökéletes.
- Akkor hagyjuk el a tejet, tejterméket, ha az BIZONYÍTOTTAN árt nekünk, ha ezzel kapcsolatban orvossal egyeztettünk, egyébként igyunk, együnk.
- Akkor hagyjuk el a gabonafélét, ha azt szintén orvos- diétetikus javasolja.
- Csavarjunk egyet az arányokon, és legyen több zöldség a tányéron, mint szénhidrátdús köret.
- Felejtsük el az egzotikus, drága, nehezen beszerezhető alapanyagokat - tökéletesen feleslegesek. Hosszú távon nem tudunk azokra építeni. Ráadásul ez a helyes, környezettudatos hozzáállás is.
- Higgyük el és szerint állítsuk össze táplálkozásunkat, hogy a hazai, itthon megtermelt, könnyen beszerezhető élelmiszerek csodásak.
- Persze azokat válogassuk ki a hazai élelmiszerekből, amit amúgy szeretünk... vagyis, ha szívből utáljuk a káposztát, akkor azt ne illesszük be a táplálkozásunkba, mert akkor lehet tartós a változás (egy egész életre szóló), ha az evés.... az öröm.
- Merjünk kísérletezni, kipróbálni új kombinációkat: zöldség-gyümölcskombókat. Ki mondta, hogy a körte nem barátkozhat össze a vöröskáposztával? A szilva a répával, petrezselyemmel?
- Tanuljunk meg főzni. Ez nagyon komoly, nem lesz tartós életmódváltás, ha ezt a terhet nem vállaljuk be... vagy túl drága lesz, vagy megunjuk a szervezést.
- Értessük meg a családtagokkal, hogy ez nem egy újabb gasztrokaland, hanem életünk, egészségünk kihívása.

-Ne felejtsük el, hogy mozgás nélkül nem lesz hatékony változás.

Együk magunkat végre egészségesre.