alvás

Mielőtt gyógyszerhez nyúlnánk, így altassuk el magunkat

Könnyebb út persze bekapni egy szem valami könnyű kis álmot hozó csodapirulát. Aminél garantálják, hogy természetesen nincs ok aggódásra, tök oké, nem kapunk rá, hatásai enyhék és éppen csak beletenyerel a szervezet működésébe.

De mi lenne, ha előtte tényleg megtennénk mindent, de tényleg mindent, hogy még véletlenül se érezzük, mesterséges beavatkozásra van szükség, ha végre pihenni, aludni szeretnénk.

alváshiány
alváshiány
Forrás:
Unsplash

Mert tudjuk, nincs annál rosszabb és idegőrlőbb, mint ágyba bújni… aztán várni a reggelt, mert az álom még csak be se kopogtat. Romboló nagyon az álmatlanul forgolódás, és csak nő a feszültség, ahogy vánszorognak a percek, mi ébren bámuljuk a plafont, miközben a párunk békésen horkol mellettünk.

Mit tehetünk?

Első körben tudatosítsuk magunkban az alvásprobléma pontos okát. Miért nem tudunk elaludni?

  • Túl nagy a stressz? és mi nem tudjuk azt elengedni alvásidőre?
  • Bűntudat van bennünk valamilyen dolog miatt, amit aztán az idegrendszerünk éjjel felnagyít?
  • Megoldásra váró problémák vannak, amit pont éjjel akarunk agyban megoldani?
  • Esetleg be nem azonosítható fájdalmak gyötörnek minket?

Az alváshoz szükséges körülményekkel van a baj? Nincs elég sötét? Túl nagy a zaj? Túl meleg (hideg) van? Nem merünk elaludni, mert mocorog a gyerek? Szoros a pizsama? Túl sokat vacsoráztunk? Túl keveset vacsoráztunk? Túl későn vacsoráztunk? Nem jó az ágy? Nem jó az ágynemű? Lapos/magas a párna?

Ha mindezt tisztáztuk és kerestünk ezekre megoldást, akkor lássunk tegyünk ellene. De azért ezeket sem árt megpróbálni:

  • Este sétáljunk egy nagyot.
  • Lőjjük be a vacsora mennyiségét, idejét. NE együnk túl fűszeres, nehéz fogásokat.
  • Ne igyunk alkoholt lefekvés előtt, nem lesz alapos a hatás (csak ideig-óráig kábít), aztán kipattan a szemünk.
  • Annyit igyunk este (vizet), amennyi még nem fog hajnalban mosdóba zavarni minket.
  • Lefekvés előtt szellőztessünk ki. Alaposan
  • Sötétítsünk be annyira, amennyire az nekünk jó.
  • Űzzük ki a tv-ét a hálóból, és bármennyi feszültséget is okoz, ne akarjon mellettünk a párunk mobilozni, filmet nézni, tv-t nézni.
  • Minden felesleges kütyü kerüljön a szobából ki.
  • Ellenőrizzük a szoba hőmérsékletét, állítsuk be olyanra, ami nekünk jó.
  • Cseréljünk ágyneműt, párnát, akár ágyat, ha kell.
  • Cseréljünk alvóruhát vagy vegyük le.
  • Ha a párunk horkolása zavar, akkor kérjük a segítségét ebben.
  • Ha bármilyen zaj zavar, próbáljuk meg a füldugós megoldást (bár nem mindenki tud füldugóval aludni)
  • Lelki gondjaink orvoslásához, ha az éjjeli nyugalmunkat kergeti el – kérjük szakember segítségét.