vegetables-752153_1920

Minimalista táplálkozás – így emelheted be a mindennapokba

Előző cikkünkben a minimalista táplálkozás hátteréről írtunk. Arról a szükségről, amely ma már megkerülhetetlenné tette ennek megvalósítását. Most arról, mindez hogyan is nézhet ki a gyakorlatban.

Írtunk arról, hogy mindehhez szemléletváltoztatásra van szükség. Elengedni eddig jogosnak ítélt vagy fontosnak vélt igényeket és meghúzni a határt az elegendő-egészséges/ luxusfogyasztás között.

vegetables-752153_1920
vegetables-752153_1920
Forrás:
pixabay
  • Mérjük fel valódi szükségleteinket, ehhez ismerni kell szervezetünket, aktuális egészségi állapotunkat. Mielőtt áttérnénk a minimalista – környezettudatos táplálkozásra, forduljunk szakemberekhez. Ha bármiféle hiányállapotot észlelnek nálunk, akkor annak megfelelő módon állítsuk össze, vagy állíttassuk össze étrendünket diétetikus segítségével.
  • A szervezetünk számára szükséges élelmiszer mennyiségét határozzuk meg.
  • A szervezetünk számára fontos vitaminok, ásványi anyagok meghatározása ismeretében zárjuk ki (vagy első lépésben valamely hányadban cseréljük le) az egzotikus/luxus élelmiszereket étrendünkben. Ehhez ismernünk kell a hazánkban vagy legalább az elérhető távolságban megtermelt földterületek adta élelmiszer forrásokat. Bár nagy kihívás lehet ez – főleg eleinte, de egy idő után természetessé válhat, hogy avokádó helyett, szelíd gesztenyét, qinoa helyett kölest eszünk vagy krumplit (bizony… csak éppen kevesebbet, párolva, egészséges mennyiségben és minőségben). Csokoládét, kakaó alapú édességeket pedig csak ünnepnapokon és felfedezhetjük újra az almát, körtét, kökényt, egrest, hazai barackot az egzotikus gyümölcsök…. a sárkánygyümölcs, papaya, mangó, kényszerérett, importált gyümölcsök helyett.
  • Megfordíthatjuk a hús/zöldség, gyümölcsök arányát a táplálkozásunkban. Ahogy nem is olyan régen hallottam, ettől kezdve nem a húshoz találjuk ki a köretet…. hanem a köret lehet a fő fogás (természetesen hazai zöldségekre, gabonákra alapozva), a hús pedig csak pár falat, ízesítésként. Persze a húsmentes, vagy állati eredetű élelmiszer mentes napok számát is emelhetjük. A szükséges fehérjét, olajokat, zsiradékot gabonával, olajos magvakkal vihetjük be a szervezetbe.
  • Cseréljük le étkészletünket, vagy rakjuk a polcok hátuljára a nagy tálakat, tányérokat. A kistányér adja meg a „keretet” a mennyiséghez. A kisebb tányérokon többnek tűnik az étel, ez a kis vizuális trükk segíthet az új mennyiségek elfogadásánál. De használhatjuk a befőttesüveg módszert is. Ebben az esetben eltérő nagyságú befőttes üveggel mérhetjük ki az adagokat. Az egy főnek, egy étkezésre szánt saláta-zöldség felaprítva, kockázva, tépkedve kényelmesen, lazán elfér egy fél literes befőttes üvegben. A felkockázott gyümölcs uzsonnára egy 3 dl-ben. Lőjük be magunknak a méretet és adott esetben el is fogyaszthatjuk abból.
  • Szokjunk rá az ivásra – mégpedig a tiszta víz fogyasztására. felejtsük el az üdítőket, a nem 100% os , cukrozott gyümölcsleveket s a fekete teát is. Elegendő mennyiségű tiszta folyadék fogyasztása csökkenti az éhségérzetet- viszont a savas gyümölcslevek irritálják a gyomrot.
  • Tanuljunk meg otthon befőzni – a háznál, saját magunk számára elrakott élelmiszerekkel nagyobb tisztelettel bánunk, bánik a család.
strawberry-jam-1329440_1920
strawberry-jam-1329440_1920
Forrás:
pixabay
  • Ha módunk van rá, a szükséges mennyiségű táplálék egy részét meg is termelhetjük magunknak. Kis terület, vagy csöpp erkély esetén gondolkodhatunk vertikális kertben is. Ez a térbeli terjeszkedés… az ég felé ültetés úgyis egyre nagyobb figyelmet kap
  • Ne halmozzunk fel óriási mennyiségű élelmiszert, a többnapos ünnepek előtt ne fosszuk ki a boltokat. Nem kell  például 7 féle különböző ízesítésű joghurtot megvásárolni csak azért mert jön a hétvége. Vegyünk natúr termékeket és ízesítsük friss gyümölccsel (almával, körtével, vagy szezonális gyümölccsel) mi magunk. Ne vásároljunk száz féle kekszet, nápolyit, nasit, befőttet,lekvárt, mogyorókrémet. Nincs rá szükségünk.
  • Tanuljunk meg újra sütni-főzni … a család valódi, a felmért szükségletek kielégítésére alapozva az étrendet.
  • Felejtsük el a tukmálást – nem kell feltétlenül „etetéssel” kifejezni szeretetünket, törődésünket, gondoskodásunkat. A kevesebb is lehet minőségi, szeretetteljes és odaadást jelképező.
  • Tanuljunk meg NEM –et mondani. Mindenképp nehéz utat választunk, ha a minimalista – környezettudatos táplálkozás mellett döntünk (melynek sok dimenziója lehet), az egyik, hogy magatartásunkkal példát mutatunk és akkor sem habzsolunk, ha az más konyháját terheli . Döntésünk legyen általános és kapcsolatainkban is vállaljuk fel bátran.

A kevesebb ebben az esetben tényleg több. Talán a legtöbb, amit hétköznapi emberként, a felesleges felhalmozás mellett megtehetünk környezetünkért.