oven-baked-cheese-2817144_1920

A fehérjék, izmaink építőkockái

Sokszor beszélünk a szénhidrátok fontosságáról, most nézzük meg azt, mi a helyzet a táplálkozás ugyancsak elengedhetetlen alkotóelemeivel, a fehérjékkel. Testünk nagy része, leginkább az izomzatunk olyan fehérjékből (aminosavakból) épül fel, amelyeket önmaga előállítani nem tud. Kellenek a fehérjék, testtömegünk minden kilogrammjára számítva legalább egy grammot be kell vinnünk naponta, még a legszigorúbb diéta idején is, hogy a túlzott izomvesztést megakadályozzuk.

Mivel szervezetünkben nincsenek fehérjeraktárak, ezért az izomzat megtartása érdekében naponta többször kell fehérjét tartalmazó ételeket fogyasztanunk. Persze, az sem mindegy, milyen ételeket választunk. A zsíros húsokból (sertéshúsok, hízott baromfi, faggyús marha, birka, kolbászfélék, vörös áruk) ne vásároljunk magunknak, éppen elég, ha néha vendégségben rákényszerülünk a fogyasztásukra.

yogurt-1612787_1920
yogurt-1612787_1920
Forrás:
pixabay

A sovány húsok, amelyeket érdemes megvennünk, a következők: csirke, pulyka, marha (bélszín, lapocka, fehérpecsenye), vadhúsok (szarvas, vaddisznó, nyúl, fácán), belsőségek (tüdő, máj, zúza, szív), a halak többsége. A felvágottak közül a sovány sonka-felvágottak megfelelőek. Felejtsük el a parizert, disznósajtot és egyéb bizonytalan eredetű “vegyes-felvágottakat”, csakúgy, mint a húsipar melléktermékeit jelentő virsliket, kolbászokat, hús- és májkrémeket.

A tej fehérjetartalma a közhiedelemmel ellentétben nem túl magas, mindössze 3,5 százalék. Ennek megfelelően a kefireket, joghurtokat sem tekinthetjük jelentős fehérjeforrásnak. A túró fehérjetartalma magasabb, 15-17 százalék körüli, a sajtoké még magasabb, 25-30 százalék, ami eléri, sőt meghaladja a húsfélékét. Ugyanakkor mind sajtból, mind túróból törekedjünk soványat vásárolni, mivel a tejzsír nem ideális, kevés benne a telítetlen zsírsav.

A cikk folytatását a sport4you oldalán lelitek.