futás

Ez történik a testedben futás közben, fontos ismerni a részleteket

Tudtad, hogy ha bemelegítesz rendesen és lassan kezded a futást, hagysz időt a szervezetednek, hogy beindítsa az „üzemanyag-ellátást”? Tudtad, hogy a tizedik percben már erősebbnek érezheted magad, mint a futás előtt? Tudtad, hogy hogyan és hány percet kell futnod, hogy a szervezeted a zsírtartalékokhoz nyúljon? Íme, a válaszok:

Az első néhány másodpercben

Az izomzat elkezdi használni az ATP energiával teli molekulát (adenozin trifoszfát).

futás edzés nő ősz
futás edzés nő ősz
Forrás:
iStock

Az ATP átalakul egy másik magas energiatartalmú molekulává, ADP-vé (adenozin difoszfát). Az izomcellák fantasztikus teljesítményt adnak le, de nemcsak az erőkifejtésben, hanem az újrahasznosításban is, hiszen a bevitt energiával az ADP átalakul újra ATP-vé, minél lassabb munkát végzünk – az aerob zóna a legjobb –, annál többször alakul vissza. A szervezet bemelegítéséhez egyébként is ilyen jellegű munka kell, de ilyen jellegű a házimunkák többsége is.

Az első másfél percben

Ha több ATP-t szükséges felszabadítani a többlet műveletekhez, akkor a glikogén raktárokhoz nyúl a szervezetünk, amit az izmokban raktároztunk el nyugalmi időszakban. Ez egyfajta glükóz, amit egyébként közvetlenül a vérből is beszerzünk (ezért is jók a sportgyakorlatok a vércukor csökkentésére). Ahogy egyre több az aktivitás, úgy lesz több a felhasznált glükóz (ATP, ADP), az izommunka következménye a tejsav felszabadulása az izmokban. Ez okozza a jellegzetes égető érzést, ami jelzi az agyunknak, hogy fizikai terhelés alatt állunk. Ennek a savtermelődésnek a következménye a felhalmozódás is, ami – mint egy olvadó biztosíték a szervezetben – hosszabb intenzív terhelés hatására lelassít bennünket. 

A cikk folytatását a Sport4you.hu oldalán lelitek.