vous felso kep 1200x360 (4)

A sportmozgás lelki háttere

A mozgást felnőtt korban újra, szabad akaratukból elkezdők nagy részét a túlsúly, az álmatlanság, a fájdalom, az emésztési zavarok leküzdése vezérli. Vannak olyanok is, akik külsőnek tűnő kényszerek (mint például az infarktus, magas vérnyomás, magas koleszterin, csontritkulás) hatására kezdenek el sportolni, amit rehabilitációnak nevezünk.

Pedig lelkünk-testünk ápolása, újra megismerése gyors sikerekhez vezet:

  • A sportolás önmagában magasabb fájdalom küszöbhöz vezet, ami a kellemetlenül fájdalmas betegségek elviselését könnyebbé teszi;
  • Csökkenő vérnyomásunk segít a kompromisszum-készségünk javulásában, a minket ért stresszek kezelésében, és kiegyensúlyozottabbá is tesz;
  • Javuló oxigénfelvevő, és energia beszállító képességünk javítja agyunk munkavégző képességének mennyiségét és hosszát is (végtére is a második legtöbb oxigént fogyasztó szervünk az agy, az izomzat után);
  • Rendezi az alvást;
  • Csökkenő súlyunk, önbizalmunk növelését is támogatja mások előtt;
  • A csökkenő súly, - miután ezt az eredményt a saját erőnkből értük el, amit az életben ritkán mondhatunk el valamiről - önértékelésünk javulását vonja maga után;
  • A sportolási folyamat fizikai, és lelki önismerethez vezet, ha elemezzük edzéseinket, és az eseményeket. A szervezet jelzi, hogy mire van szüksége testmozgás közben, oda kell rá figyelni, és nem érdemes legyőzni, mert abból csak sérülés, és fájdalom keletkezik;
  • Ahogy formailag is kiteljesedünk, úgy válunk példaképekké környezetünkben, ami újabb dekákkal „hizlalja” májunkat. Ezt a formai sikert azonban tartalmi változásoknak kell megelőzni.
  • A depressziót is kezeli, hiszen célt, és közvetlen sikerélményt biztosít számunkra;

Maga az edzés akár közösségben, akár egyénileg végezzék is, elvonulás a mindennapi problémák elől. A bemelegítésnél meg kell szüntetni a külvilágot – legjobb már az oda úton -, csak saját magunkkal foglalkozzunk! Szép lassan, a sport megkedvelése közben rájövünk, hogy a verseny, a fogyás nem lehet már igazi cél. A verseny, a fogyás ünnep. Az igazi sikerélményt új életmódunk adja.

young-beautiful-sport-woman-running-at-the-park-he-CHYKH6K
Forrás:
CANVA.COM

Hogy ne legyen egyszerű az életünk, ne feledjük, hogy a rosszul elvégzett sportmozgás, rossz irányba is befolyásolhatja életünket:

  • Víz, és ATP hiány erős, folyamatos fejfájást okozhat;
  • Helytelenül felépített, és elvégzett munka szalag, izom, ízületi sérülések, porckopás, gerincsérv okozója lehet;
  • A túledzettség által okozott figyelemzavar, nem csak sérüléseket okoz az edzésen, hanem baleseteket is a hétköznapokon, kimerültségünk letörtségbe mehet át;
  • A helytelen edzésmunka, a koncentráció csökkenéséhez, munkaképességünk csökkenéséhez vezethet;
  • Eltúlzott terhelés esetén immunrendszerünk is gyengülhet;
  • Aránytalan edzésmunka esetén, a szabadgyököknek sem tudjuk útját állni;
  • A sportágak speciális túlterhelései is vezethetnek időleges, vagy maradandó sérülésekhez.

Mégis azt mondhatjuk, hogy a megfelelő hozzáállás, figyelem, szakmai tudás, és szakemberi felügyelet mellett a rendszeres sportmozgás nem csak testünket alakítja át, de bizton állíthatjuk lelkünket is megerősíti, vitalizálja és jobban felvértezi az új hétköznapok kihívásai előtt.