Popkultúra, sztárok, Biblia – ezekkel a szavakkal foglalnám össze David LaChapelle munkásságát. Fotóit nevezték már groteszknek, szürreálisnak, sokkolónak és ironikusnak is, de egy biztos: senki nem megy el mellettük szó nélkül. Mindenkire hatással vannak, tetszik vagy sem, közömbösek semmiképp nem maradnak. Harsány színeik meghozzák a karneváli hangulatot, és az apró megtervezett részletek ámulatba ejtenek!
Fotós tanulmányaim során rengeteg olyan fotósról tanultam, akiknek csodálom a munkáit és inspirál a munkásságuk. Sajnos ezeknek csak töredékét láthattam élőben kiállításon. David LaChapelle embernagyságú printjeit volt szerencsém látni Pozsonyban a fotóhónap keretein belül még 2011-ben. Teljesen elvarázsoltak, hiszen LaChapelle a megrendezett fotográfia egyik nagy mestere, és mivel én fotóriporterként a pillanat megörökítésére szakosodtam, ezért távol áll tőlem ez a műfaj.
Fényképészet és feminizmus – 5 nő fényképezőgéppel a fotográfia hajnaláról
Mint a legtöbb művészeti ágat, a fotográfiát is a férfiak uralják. Ha meg kellene neveznetek 5 híres fotográfust, akkor biztosan férfiak jutnának előbb az eszetekbe. Nemrég viszont olyan női fotósokat mutattam be nektek, akik a fotográfia hajnalán megküzdöttek azért, hogy elismertek legyenek, és kitaposták az utat a jelen női fotósainak, hogy mi is érvényesülni tudjunk.
A cikket itt elolvashatjátok.
A sztárok sztárfényképésze
LaChapelle 1963-ban született, művészetet tanult, de hamar otthagyta az iskolát, és New Yorkba ment szerencsét próbálni. Az első hivatalos fotográfusi munkát nem más, mint Andy Warhol ajánlotta neki az Interview magazinnál. Nem sokkal később a Rolling Stone, a The New York Times Magazine, a The London Sunday Times, az i-D, a Flaunt, az Arena, az Interview és a Vanity Fair kérték fel közös munkára. Válogatott fotóit két könyvben jelentette meg: az 1996-os LaChapelle Landben és az 1999-es Hotel LaChapelle-ben, valamint szerte a világon kiállításai nyílnak.
Számtalan reklámkampányt készített olyan nagy márkáknak, mint a Pepsi, a Camel, a Levi's vagy a Diesel Jeans. A 2000-es MTV Video Awards nyomtatott hirdetéseit is ő fotózta, csakúgy, mint jó néhány zenei album borítóját – olyan nevekét, mint például Whitney Houston, a No Doubt, Elton John vagy Madonna. Akkora sztárokkal dolgozott együtt, mint Marilyn Manson, Angelina Jolie, Pamela Anderson, Britney Spears, Leonardo DiCaprio, Madonna, Pink, Rihanna és Lady GaGa.
Karneváli színkavalkád és bibliai képek
LaChapelle munkássága kicsit összefogja a 20. századtól indult és azóta egyre inkább fokozódó kavalkádot a régebbi korok művészetével.
Egy képen szerepelnek a bibliai motívumok és a pornográfia, a szürrealizmus és a barokk.
Sok a szín, sok a motívum, kaotikus az egész, de ha jobban megnézzük, minden egyes részletnek fontos szerepe van – egy-egy történet apró darabkái. Fényképeiről sokszor eszünkbe juthatnak Michelangelo festményei, nem csak a bibliai utalások miatt, hanem a kompozíció és a szereplők mesteri elhelyezése miatt is. Művészete mindent magába fogad a művészettörténettől kezdve a streetkultúráig, bármiből merít inspirációt. Egyszerre terméke és alkotója a modern popkultúrának, miközben tükröt is tart elé.
David LaChapelle-t nemcsak kamera mögül, hanem rendezői székből is ismerhetjük. Elkészítette Moby Natural Blues videóját, amely a legjobb klip díját kapta. Ezt követte Elton John This Train Don't Stop There Anymore címűje, majd Christina Aguilera Dirty klipje. A 2012-ben bemutatott, a Florence + the Machine Spectrum című dalának videoklipjét is LaChapelle-nek köszönhetjük.
Jöjjenek a kedvenceim!
David LaChapelle további képeit itt megtekinthetitek.