Molnár Viola Anna  Hagyjuk már: diétás bullshitek, amiket ideje lenne elfelejteni

Hagyjuk már: a legbutább diétás tanácsok, amelyeket ideje lenne elfelejteni

Fogyni nem könnyű. Ha könnyű lenne, mindenki csinálná. A „titok” mindig is ugyanaz volt: több kalóriát kell elégetni, mint amennyit bevisz az ember – de hogy ezt hogyan lehet egészségesen megoldani, és miként lehet hosszú távon is fenntartani, az már bonyolultabb kérdés. Talán ezért is fordulhat elő, hogy rengeteg tévhit, nevetséges tipp és csodadiéta kering a neten. Most összeszedtük nektek a legnagyobb marhaságokat.

Este hat után már semmit!

Sokan esküsznek arra az egyszerű irányelvre, hogy ha este hat (vagy hét, vagy nyolc...) után már nem esznek, karcsúak maradnak. Sokan hiszik, hogy az este elfogyasztott ételek automatikusan testzsírrá alakulnak, csak mert alvás közben az ember nem mozog. Ezzel szemben viszont az a valóság, hogy a testünk a kalóriatöbbletet alakítja testzsírrá – itt jegyezném meg, hogy nem minden kalória egyenértékű, de ebbe most ne menjünk bele, mivel nem vagyok dietetikus –, ezért egy kiadós ebéd nem kevésbé káros, mint egy kiadós vacsora.

Ráadásul ezzel a tanáccsal van még egy probléma: az éhezés raktározásra készteti a szervezetet, ezáltal akadályozva a fogyást. Ha tehát valaki mondjuk este 6 után már egyáltalán nem eszik, miközben rendszeresen éjfélkor fekszik le, akkor kifejezetten rosszat tesz a szervezetével.

A kulcs a kiegyensúlyozott táplálkozásban rejlik: több kis adagot kell elfogyasztani, jól időzítve – azaz egy napon belül egységesen elosztva.

Forrás:
Depositphotos

Egy kanál vaj a kávéba

Mindössze pár évvel ezelőtt robbant ki az őrület, amikor mindenhol cikkezni kezdtek a fogyás titkáról: a vajjal elkevert kávéról. A magukat szakértőnek nevező guruk azt javasolták, reggel, éhgyomorra, étkezés helyett fogyasszanak a fogyni vágyók ebből a forró italból. Az ígért eredmények?

  • egy zsírégető masinává átalakuló test
  • gyorsabb anyagcsere
  • az éhségérzet csökkenése
  • éberség
  • jobb koncentrációs készség

Csak bízni tudok benne, hogy ezeket senki nem hitte el, mert csodák – legalábbis fogyás terén – nem léteznek. Ez mindössze egy instantnak tűnő megoldás akart lenni, ami épp ezért rengeteg olyan fogyni vágyó figyelmét keltette fel, akik valódi erőfeszítés nélkül szerettek volna kilóktól megszabadulni.

Spoiler: ezzel a módszerrel nem fog sikerülni.

Tudományosan teljeséggel megalapozatlan az a feltevés, miszerint ha valaki reggel egy nagy adag zsírt és koffeint vesz magához, azzal átkapcsolná a szervezetét „zsírégető üzemmódra”. Sőt, én óva intenék mindenkit attól, hogy éhgyomorra mindössze egy kávét vegyen magához: könnyen gyomorégést okozhat.

Fahéj, fahéj, fahéj, fahéééj!

Amikor egy kutatás igazolta, hogy a fahéj TALÁN közrejátszik a fogyásban, hirtelen mindenki ipari mennyiségben kezdte fogyasztani. Ment a fahéj a kapucsínó tetejére, a somlói galuska tetejére, a gesztenyepürén lévő tejszínhabra, de még a krémesre is. Azt remélem, nem kell különösebben megmagyaráznom, miért nem fog lefogyni senki attól, ha fahéjat szór egy desszertre...

Forrás:
Depositphotos

A negatív kalóriás fagylalt

Vigyázat, ez fájni fog: egy teória szerint léteznek negatív kalóriás ételek, azaz olyan ételek, amelyek kevesebb kalóriát tartalmaznak, mint amennyire a szervezetünknek szüksége van a lebontásukhoz. Azzal még nem is vitatkoznék, hogy eszerint tanácsos sok zellert és uborkát enni – részemről ámen, de amikor elkezdik a fagylaltot is negatív kalóriás ételként emlegetni, akkor egy kicsit mindig meghalok belül. A teória szerint ugyanis mivel a fagyi hidegebb, mint a testünk, a szervezetünk komoly kalóriamennyiséget éget el, hogy fenntartsa a saját hőjét.

A fagylalt az fagylalt, az édesség az édesség, a cukor az cukor, ami hizlaló, az hizlaló. Tök mindegy, milyen hideg a fagyi: a benne lévő cukor és zsír rengeteg kalóriát tartalmaz. 

De akkor mégis mi működik?

Az életmódváltás. Ideje elfogadni, hogy nincs instant megoldás, csak kemény munka van, ami hosszú idő alatt hoz radikális változást. A tudatos táplálkozás és a sport megkerülhetetlen, ha valaki fogyni szeretne. Nem mindegy viszont, hogy ki, mit, mikor és hogyan eszik – ahogy az sem mindegy, ki milyen mozgásformát mikor, milyen intenzitással és mennyi ideig végez. Előbbihez dietetikus, utóbbihoz egy hozzáértő személyi edző segítségét kérjétek.

Jó tanácsot szakembertől kérjetek, ne az internet népétől!