Egy hét lisztmentes étkezés? Nem is olyan (l)ehetetlen! Mojzes Nóra

Egy hét lisztmentes étkezés? Nem is olyan (l)ehetetlen!

Újabb egyhetes kihívás elé néztem, amikor a szerkesztőség tagjai megszavazták, hogy ne egyek lisztet egy teljes hétig! Elsőre nem is hangzik olyan vadul, nem igaz? Na de nem csak finomlisztet, semmilyen lisztet sem. Nektek mennyire lenne nehéz lemondani róluk? Semennyire? Akkor nem tudjátok, mibe vágnátok a fejszéteket – én hamar rádöbbentem.

Ha nagyon drasztikusnak tűnök most, nem túlzok. Biztos vagyok benne, hogy vannak, akik simán kiiktatják ez életükből fogyókúra vagy egészségi szempontok miatt, de sajnos az én táplálkozásom nagy részének alapja – nyilván szuperegészségtelenül – a liszt, és valószínűleg a tiéteknek is, maximum nem tudtok róla. Az egyértelmű, hogy a pékáruk, tészták és társaik ebből készülnek, de tudjátok, hogy mennyi készételben megtalálható? Még a müzliben is! Én meg nagy büszkén faltam az egyik reggel, és örültem, hogy végre találtam valamit, amit megehetek reggelire a pirítós, szendvics és péksütik helyett. Benéztem!

Ti felhagynátok a szenvedélyetekkel, ha a kollégák kérnének? Én megtettem!

Ti felhagynátok a szenvedélyetekkel, ha a kollégák kérnének? Én megtettem!

A szerkesztőség tagjai közül sokan szeretünk bevállalni különböző kihívásokat, így jóval hitelesebben írhattunk nektek egy sportról, diétáról, lemondásokról. Személy szerint volt, hogy egy hétig minden porcikámmal azon voltam, hogy csökkentsem a háztartásomban a hulladékokat, és volt, hogy egyhetes digitális detoxra ítéltem magam. Ezeket én választottam, most azonban a VOUS-lányok állítottak kihívás elé. Életem talán egyik legnehezebb kihívása elé!

Szeretném hangsúlyozni, hogy nem betegség miatt készült a kihívás, sokkal inkább azért, hogy megértsük, milyen lehet lisztérzékenynek lenni, és hogy rájöjjek, vajon mennyire táplálkozom egyoldalúan, és milyen kihívásokkal kell szembenéznünk, ha jót akarunk a szervezetünknek, emésztésünknek.

Ez az egy hét arra döbbentett rá, hogy bármit eszem, lisztet is eszem. Bármi jutott az eszembe, hogy megfőzöm magamnak, ahhoz bizony liszt is kellett. Főzelék? Pörköltök? Mártások? Levesek? Habarás! Staubolás! Rántás! Éljen a magyar konyha!

A glutén nem a barátunk!

A gluténérzékenységet csakúgy, mint a cukorbetegséget generációs betegségnek tekintjük, holott nagyanyáink is rengeteg lisztes ételt fogyasztottak. Igen ám, csak évtizedek alatt megváltozott a liszt, és általánosságban az ételek minősége.

Forrás:
depositphotos

A mai liszteket nehezebb lebontania a szervezetnek. Lebontásához sokkal több gyomorsavra van szükség, mivel a lisztben található glutén nagyon szívós, és baromira megterheli az emésztőrendszert. Kis mennyiségben nem okoz panaszokat, de ha valaki annyi tésztát, kenyeret és péksütit eszik, mint én, nem árt néha tehermentesítenie a szervezetét. Ez nem azt jelenti, hogy vágjatok bele ti is egy egyhetes kihívásba, bőven elég, ha arra figyeltek, hogy ha a nap folyamán egyszer már ettetek búzalisztet, a nap további részében hanyagoljátok, és egyetek helyette sok zöldséget, húsokat, rizses vagy akár burgonyás ételeket.

A negatív tapasztalataimat végül kiütötték a pozitívak

Mivel én nem vagyok húsos, és a krumpliért sem vagyok oda, nem volt könnyű dolgom. De szerencsére a zöldségeket imádom, így csak egy kicsit kreatívabbnak kellett lennem a megszokottnál. Olyan dolgokat készítettem, amiket egyébként nem szoktam. Jöhettek a sütőzacskóban sült zöldségek, csirkék és halak, bulgur ilyen-olyan zöldséges ragukkal, és a krémlevesek, amiket liszt helyett burgonyával sűrítettem be.

Nem mondom, hogy fáklyás menet, mire kigondoljuk, mit mivel lehet helyettesíteni, de ezen csak egyszer kell túlesni, utána már sokkal könnyebb dolgotok lesz, ha időközönként tartanátok egy jó kis tehermentesítést a bendőtöknek. Bármennyire is nehezebb volt így megoldanom az étkezésemet, nagyon megérte, hiszen pár nap leforgása alatt már éreztem, hogy mennyire jót teszek magammal.

Ti felhagynátok a szenvedélyetekkel, ha a kollégák kérnének? Én megtettem!

Egy hét internet nélkül?! Kipróbáltam, van-e élet a kütyükön túl

Sziasztok, Mojzes Nóra vagyok, laptop- és sorozatfüggő. Valószínűleg ezzel a mondattal kezdenék egy csoportterápián. Szerencsére az egyhetes detox alatt önsegítő csoportot nem kellett felkeresnem, úgy éreztem, egyedül is le tudom gyűrni a függőségemet. Nem kell rosszra gondolni, nincsenek se alkohol-, se drogproblémáim, a tech cuccok viszont legalább annyira függőséget okozhatnak, mint a bódítószerek, talán csak kevésbé károsak. Talán... Belevágtam egy egyhetes digitális detoxba!

Az egy hét alatt szinte csak jó dolgokat tapasztaltam

Sokkal kevésbé voltam éhes. Míg egy tésztaétel után 1-2 órával már újra ettem volna, úgy most meglepően sok idő telt el két étkezés között, és jóval kisebb adagokat is ettem. Nem éreztem, hogy hullámokban jön rám a fáradtság. Sokkal több energiám volt. Rájöttem, hogy nem kell minden mellé kenyeret enni. A főzelékek feltéttel tökéletesen elegendőek egy étkezésre, és a sült virsli vagy főtt tojás is tökéletes és kiadós reggeli vagy vacsora mondjuk egy adag salátával.

És hogy hosszú távon milyen pozitív változások következhetnek be, ha lemondtok a lisztről?

  • Elmúlik a haspuffadás. A kenyérgomba kiürül a szervezetből – ami megköti a vizet a szervezeteben.
  • Javul az anyagcserétek, és sokkal több energiátok lesz.
  • Normalizálódik a vércukorszintetek, amitől kevésbé lesztek éhesek, és kevésbé ingadozik majd a hangulatotok is.
  • Számtalan allergiás tünettől szabadulhattok meg ezáltal.

Én mindenkinek ajánlom, hogy egyszer-egyszer tartson pár lisztmentes napot, még akkor is, ha az első időszak nem lesz egyszerű. De a pozitív tapasztalatok, amiket most elmeséltem nektek, és a gluténmentes ételek listája, remélem, segít és motivál majd benneteket arra, hogy ti is belevágjatok!