Hétalvó

Ha Csipkerózsika ennyit aludt, depressziósan ébredt? Avagy mennyit aludjunk, hogy egészségesek maradjunk?

Tudjátok, hogy mennyi az ideális alvásidő? És hogy számotokra mi lenne az? Kipihenten ébredtek reggelente? Kevesebbet alszotok, mint kellene, esetleg jóval többet? Vajon melyikkel ártotok többet a szervezeteteknek? Ártotok vele egyáltalán? Mi számít többet: a mennyiség vagy a minőség? Utánajártam!

Világéletemben imádtam aludni, és imádok mind a mai napig is.

Reggel, ha tehetem, az utolsó pillanatig az ágyban maradok, akár kétszer-háromszor is lenyomom a szundit – pedig tudom, hogy ez rossz módszer. Van, hogy munka után is ledőlök pár percre, este viszont éjfél előtt soha nem kerülök ágyba. Ezért úgy döntöttem, teszek egy próbát, és egy héten keresztül korán lefekszem, majd meglátom, hogyan kelek reggel, illetve milyen hatással lesz ez a napomra. Merthogy szent meggyőződésem, hogy nekem nem az számít igazán, hogy mikor fekszem le és hány órát alszom, sokkal inkább az, hogy mikor kelek fel.

Gyerekkorom óta tudom, ha „korán” kelek, azaz 8 óra előtt, akkor minden bajom van, nem térek magamhoz kellő időben, fáj a hasam, és még sorolhatnám. Nem gondolom, hogy ez normális, vagy hogy nem pszichoszomatikus, de ez van. Beletörődtem, és már a környezetemben élők is elfogadták ezt – nem mintha lett volna más választásuk.

A pihentető alvást is tanulni kell: tippek, amelyekkel véget vethettek az álmatlan forgolódás időszakának

A pihentető alvást is tanulni kell: tippek, amelyekkel véget vethettek az álmatlan forgolódás időszakának

„Sokan még mindig nem hiszik el, hogy az alvás nem luxus, hanem alapvető létszükséglet. Mindenkinek szüksége van a rendszeres, pihentető alvásra – viszont sokan panaszkodnak amiatt, hogy képtelenek erre. Ha az időt már rászántátok, mégis álmatlanul forgolódtok olykor az ágyban, esetleg reggelente fáradtan ébredtek, akkor fogadjátok meg az alábbi tanácsokat, amelyek rendszert vihetnek a napjaitokba, és rutinná alakíthatják a valódi pihenést.

És tudjátok, mi van? Habár – magamhoz képest – viszonylag korán feküdtem azon a héten, továbbra sem tudtam korábban kelni, és egyáltalán nem éreztem magam energikusabbnak napközben, sőt, semmilyen eltérést nem érzékeltem, maximum azt, hogy lerövidítettem a napomat. Ez megint csak azt bizonyítja,

hogy nem vagyunk egyformák, és hogy mindenkinek más-más igényei vannak az alvást illetően (is)!

Habár általánosságban elmondható, hogy a 8 óra az ideális – és elfogadott – alvásidő, ez azért sokban függ a korunktól is, és az egyéni igényektől, hogy milyen munkát végzünk, hogy hol élünk... satöbbi. De az biztos, hogy sokat aludni legalább annyira egészségtelen lehet, mint keveset. Nézzétek meg a következő listát. Ha a korotoknak megfelelően javasolt alvásmennyiségnél több mint két órával többet vagy kevesebbet alszotok átlagosan úgy, hogy ez kihatással is van a mindennapjaitokra, érdemes felkeresni egy alvásspecialistát.

Forrás:
Depositphotos

Míg a fiatal felnőtteknek valamivel több, úgy az idősebbeknek kevesebb az alvásigényük, ami egyrészt természetes, másrészt érthető is, a lényeg, hogy a javasolt mennyiség mellett törekedjünk az alvás minőségére is!

Egy amerikai alváskutató szervezet pár évvel ezelőtt több mint 300, alvással foglalkozó tanulmányt vizsgált át, amit a Sleep Health magazinban közöltek le. A tanulmány alapján pedig a következő ajánlásokat tették a szakértők, korcsoportokra lebontva:

  • csecsemő: 14–17 óra
  • kisbaba: 12–15 óra
  • totyogó: 11–14 óra
  • óvodás: 10–13 óra
  • általános iskolás: 9–11 óra
  • tinédzser: 8–10 óra
  • fiatal felnőtt (18–25): 7–9 óra
  • felnőtt (26–64): 7–9 óra
  • idősebb felnőtt: 7–8 óra
Tanuljatok meg aludni, hogy sikeresek legyetek! De ha nem, legalább sikerül kialudnotok magatokat

Tanuljatok meg aludni, hogy sikeresek legyetek! De ha nem, legalább sikerül kialudnotok magatokat

„Téli álmot aludni csak bizonyos állatok kiváltsága, pedig a hidegebb hónapokban biztosan ti is szívesebben fordulnátok a másik oldalatokra az ébresztő hangjára, hogy aludjatok még pár órát. Van, aki viszont sem télen, sem nyáron nem tud eleget aludni, ami már csak azért is baj, mert állítólag a siker és az alvás minősége összefüggnek egymással.”

De mint már említettem, nem csak a mennyiség, a minőség is számít.

Nagyon fontos, hogy a lehető legzavartalanabbul aludjunk, és ez idő alatt testünk és elménk végigmehessen az alvás összes fázisán, hogy a szervezetünknek legyen ideje megpihenni, regenerálódni, hogy megszilárduljanak, elmélyülhessenek a gondolataink, emlékeink, a velünk történt események feldolgozásra kerüljenek.

Hosszú távon a túl sok alvástól depressziósak lehetünk, míg a túl kevéstől romolhat a koncentrációs készségünk. Nagyon fontos tehát, hogy jól és eleget aludjunk, különben komoly egészségügyi problémáink lehetnek, így egyéni igények ide vagy oda, figyeljétek, hogyan és mennyit alszotok, és ha úgy érzitek, hogy a rossz alvási állapot már hosszú ideje fennáll, ne habozzatok felkeresni egy szakembert!