olaj olívaolaj

Öntsünk tiszta vizet a pohárba: most akkor az olívaolaj vagy a kókuszolaj a jobb?

A kókuszolaj népszerűsége borzasztóan megugrott az elmúlt években, minden egészségblogger ezt használja a főzéshez – a korábban nagyon népszerű olívaolaj teljesen eltűnt a színről. De tényleg annyira szuperkaja a kókuszolaj, vagy jobban tennénk, ha megmaradnánk a mediterrán térség kedvencénél? Összegyűjtöttük a pro és kontra érveket!

Pár évvel ezelőtt még mindenki a napraforgóolajat szidta, és az olívaolajat dicsőítette – de utóbbi csillaga hamar kialudt, és átvette a helyét a trendi kókuszolaj, ami most már minden magára valamit adó, egészséges életmódot folytató ember szekrényében megtalálható. A dietetikusok azonban arra figyelmeztetnek, hogy ne írjuk le még az olívaolajat sem – mindegyik élelmiszernek megvannak a maga előnyei és hátrányai is!

Az olívaolaj védelmében

Nem véletlen, hogy a mediterrán emberek annyira kicsattannak az egészségtől: a mediterrán étrend, amelynek fontos alapja az olívaolaj, nagyon jót tesz a testüknek. Az olívaolajban megtalálható például az oleuropein nevű vegyület, ami segít a stressz leküzdésében, és ösztönzi a szervezetet arra, hogy megőrizze a bevitt fehérjéket. Az olaj bizonyítottan segítségünkre van az Alzheimer-kór és az agydaganatok elleni harcban, ráadásul növeli a jóllakottság-érzetet, és kiegyensúlyozza a vércukorszintet, ami a diétánknak is nagyon jót tesz – nem lesznek ugyanis éhségrohamaink a leesett vércukorszintünk miatt.

Az olívákban található egyszeresen telítetlen zsírsavakból mindannyiunknak többet kellene fogyasztania, mivel segítenek a vérnyomás egészséges szinten tartásában, és a keringésünk egészségének megőrzésében.

Forrás:
Unsplash

A kókuszolaj azért mégis szuperkaja

Persze ez nem azt jelenti, hogy a kókuszolajnak ne lenne rengeteg pozitív tulajdonsága: a benne található zsírsavak lassítják az agyunk öregedését, az olaj hozzájárul a fogaink egészségéhez, csökkenti a vérnyomásunkat és segíti az emésztést. Ha nem elfogyasztjuk, hanem kenjük, a hajunkat is ápolhatjuk vele (tökéletes a töredezett hajvégekre), és a bőrünkkel is csodát művel.

Jó, de melyiket válasszuk?

Az olívaolaj pozitív tulajdonságai azonban az idő előrehaladtával és hő hatására halványulni kezdenek, ezért nem a legjobb megoldás, ha ezzel próbáljuk sütni az ételeinket. Az extra szűz olívaolaj inkább magában, hidegen egészséges, mondjuk salátára vagy húsokra locsolva. Nem ez a helyzet a kókuszolajjal, hiszen ez tökéletes jelölt lehet a sütéshez is – csak arra figyeljünk, hogy túl sokat ne együnk belőle, mert rengeteg telített zsírt tartalmaz, ami egy idő után szív- és érrendszeri betegségeket okozhat, persze csak akkor, ha túl sokat fogyasztunk belőle.