Egyéb kategória

Mégis mi kerül ezen a ruhán ennyibe?

„Mi?! Ez aranyból készült?! Vagy mégis mi kerül ezen ennyibe?!” Ez a mondat számtalan alkalommal suhant át az agyamon, és volt, amikor ki is mondtam. Sőt, a mai napig előfordul, hogy kicsúszik a számon. És akkor elszégyellem magam.

vous - 2019.02.26.
Mégis mi kerül ezen a ruhán ennyibe?

Nekem ugyanis pont az a célom, hogy rávilágítsak arra, miért érdemes / kellene többet fizetni egy-egy ruháért, mennyire elkapattak bennünket a fast fashion márkák, és milyen kizsákmányoló a ruhaipar. Közben magam is képes vagyok meglepődni egy-egy ruhadarab árán, hiszen én is benne vagyok egy fejlődési folyamatban, folyamatosan tanulok, és írom át a fejemben az ösztönös gondolatokat. Ez a cikk azért született, hogy ti is tudjátok, miért is kerül(het) egy tervezői darab vagy magyar márka annyiba, amennyibe.

Egy póló valódi ára

Amikor fenntartható divatról beszélgetünk, mindig szóba kerül a varrónők kizsákmányolása, a munkások elnyomása, a modern rabszolgaság, a gyerekmunka. Az etikus és átlátható divatiparért küzdő Fashion Revolution egyik infografikája pontosan leírja, hogyan áll össze egy póló ára.

Objektum doboz

„Sajnos mivel az olcsó tömegáruhoz vagyunk szokva, hiszen a fast fashion gyártási modellben készült ruhák uralják a piacot, nagyon nehéz az átlagfogyasztóval megértetni azt, hogy miért drága a dizájner ruha. De ettől azért messzebbre merészkedem:

nem a dizájner ruha a drága, hanem a fast fashion az olcsó… nagy különbség”

– mondja Szentesi Réka, a Mod’Art International Hungary francia divatiskola divatmenedzsment szakirányának oktatási igazgatója. Réka évek óta kiemelten foglalkozik a fenntartható divattal, ő is a Fashion Revolution Hungary tagja. A vele készült korábbi (2017) interjút ma is érdemes elolvasni.

Egyébként évekkel ezelőtt végeztek egy felmérést, amely szerint a vásárlók többsége szívesen fizetne akár egy euróval többet egy pólóért, ha tudná, hogy a pénz eljut a pólót készítő munkásokhoz. A szándék tehát megvan.

A magyar márkák támogatása

Azt vallom, hogy a fenntartható, tudatos, etikus öltözködés nem csak arról szól, hogy magyar tervezők ruháit viseljük tetőtől talpig. De az ideális ruhatárban – már ha ilyen létezik – igenis kapjanak helyet magyar tervezői darabok, magyar márkák, alkotók, kézművesek termékei. Az is elgondolkodtató, hogy ha megtehetnénk, akkor sem a magyar tervezői darabok vagy magyar márkák között kezdünk el keresgélni.

Pedig ma már arra sem lehet panasz, hogy a magyar tervezők csak fekete zsákruhákat készítenek, hiszen egyre nőiesebb darabokra is bukkanhatunk, ráadásul szó szerint színesedik a kínálat. (Érdemes a Cabala Fashion, az Imogen Clothing, a Pakamé vagy az Enemy in the Wardrobe márka darabjait megnéznetek.) És ezek magasabb árkategóriába esnek, mint a megszokott kínai / fast fashion termékek.

Ennek megvan az oka, amit a magyar márkák tulajdonosai szívesen meg is osztanak.

Mégis mi kerül ezen ennyibe?!

A Touch Me Not Clothing magyar márka ruhái – többnyire a márka két tulajdonosa által – Magyarországon készülnek. Az alapanyag GOTS minősítésű biopamut, de lassan az apró alkatrészek is mind visszakövethető eredetűek. Ennek ellenére gyakran kapják meg a kérdést, miért kerül náluk egy pulcsi vagy póló ennyibe. (Nem több amúgy, mint egy Adidas vagy Nike pulcsi.)

„Itthon a WAMP-on vagy a Prezentben háromszor annyian teszik fel a kérdést, mint egy bécsi vásáron. Határozottan változik a hozzáállás, amikor mesélünk a miértekről. Ez nagyon sokat számít. Elég sokszor van olyan, hogy egy beszélgetés után oda jutunk, hogy ‘értem, értem, most már, de attól még továbbra is megfizethetetlenül drága’” – mondja Bilau Dea, aki tervezőtársával az Óbudai Egyetem ipari termék- és formatervező szakán végzett 2014–2015-ben.

Többször érkezett az árakra reagáló komment a Holy Duck! Instagram-oldalán egy-egy termékfotó alatt. A tervezők minden esetben reagáltak nálam a kommentekre…

A cikk folytatását ide kattintva olvashatjátok >>>

Ajánlott cikkek