vous felso kep 1200x360

Hogyan működik a koffein? Mitől lesz hatásos a kávézásunk?

Sokan el sem tudjuk képzelni a munkanapokat a koffein üdítő hatása nélkül. De vajon tisztában vagy azzal, hogy milyen mennyiségben segít a koffein? Hány csésze kávé elfogyasztása után haragszik meg rád a szervezeted? Milyen hatással van a szívedre, agyi vérellátottságodra és emésztőrendszered működésére? És egyáltalán mitől lesz hatása az elfogyasztott finomságnak, mikor és hogyan igyunk kávét ha fel akarjuk dobni magunkat?

A koffein egy metil-xantin alkaloid,ami olyan különféle növényekben (ill. részeikben) található meg, mint a kávé- és kakaóbabok, tealevelek, guarana bogyók és a kóla dió. Adják üdítőitalokhoz, valamint vényköteles és recept nélkül kapható gyógyszerekhez is.

Lényegében az agy és a központi idegrendszer stimulálásával működik, gátolja a fáradást és segíti az ébren maradást.

A koffein gyorsan felszívódik a belekből és jut be a vérkeringésbe, nagyjából 20 perc alatt, majd a fogyasztás után 1 órával fejti ki maximális hatását.  Innen a májba jut, ahol összetevőire bontódik és kifejti hatását a különböző szervekre. Leginkább az agyra hat, mégpedig úgy, hogy blokkolja az adenozin hatását, amely egy agyat nyugtató és fáradást okozó neurotranszmitter. Normál esetben az adenozin szintje fokozatosan emelkedik a nap során, hogy estére elálmosodj és könnyen elaludj.

A koffein funkciói közé tartozik, hogy megemeli az adrenalin szintet és a dopamin, valamint norepinefrin aktivitását is az agyban. Így eredményez állandó készültséget, figyelmet, összpontosítást. Sokan együtt fogyasztják a koffeint taurinnal, aminek a hatásával együtt remekül javítja a fizikai és mentális teljesítményt. A taurin segíti a glükóz áramlását az izmokhoz, valamint segíti a fehérje beépülését, vagyis az izomtömeg növekedését.

Egyes élelmiszerek és gyógyszerek átlagos koffeintartalma:

Átlagos adag                                                                   Koffeintartalom

eszpresszó kávé 1 csésze                                                      50-200 mg

forrázott kávé 2 dl                                                                    90-180 mg

koffeinmentes kávé 2 dl vagy egy csésze                                 0-14 mg

kóla 1 dl                                                                                         ~10 mg

Quarelin 1 tabletta                                                                          60 mg

koffeintabletta 1 tabletta                                                             100 mg

energiaital  250 ml                                                                          80 mg

tejcsokoládé fél tábla (5 dkg)                                                     ~10 mg

étcsokoládé, fél tábla (5 dkg)                                                  25-30 mg

Figyelem!

Kimutatták, hogy a lassú koffeinbontóknak nagyobb kockázata van szívinfarktusra, mint azoknak, akik gyorsabban hatástalanítják a koffeint. Így 36%-kal növelik szívinfarktus-kockázatukat, ha 2-3 csésze kávét fogyasztanak naponta, és 64%-kal, ha naponta 4 vagy annál több csészével isznak. Ennél még erőteljesebb a hatás az 50 évesnél fiatalabbak körében. Egy másik tanulmány szerint a koffeint fogyasztó lassú bontó nők fogamzóképessége gyengébb, és körükben valamivel nagyobb a vetélés esélye is. Ezzel ellentétben a gyors bontókra napi 2-3 csésze kávé még némi jótékony hatással is van, és akár 4 csészével is ihatnak naponta anélkül, hogy növelnék az infarktus kockázatát.