vous felso kep 1200x360

Egészséges kávézás? Ártalmas függőség vagy vállalható szenvedély?

A kávéolyan népszerű ital, hogy naponta 2,25 milliárd csésze fogy belőle világszerte. Mivel ilyen sok fogy, jópáran vizsgálni kezdték az egészségre gyakorolt hatását. Régebbi vélemények szerint egészségtelen kávé. De mára vannak olyan vélemények, amik nem fogalmaznak ennyire sarkosan.  Attól is függ a kávé szervezetünkre gyakorolt hatása, hogy hogyan fogyasztjuk, például mennyi cukorral és sziruppal és hogy milyen minőségű alapanyagból készítjük. Fonstos elmerülni a részletekbe, nézzük meg milyen hatásai vannak ennek a trendi fogyasztásunknak.

Nem mndegy a mennyiség és a minőség

A táplálkozással foglalkozó szakemberek véleménye szerint 1-2 csésze kávé az a mennyiség, amelynek még nincsenek negatív hatásai a szervezetre, de a pozitív hatásai már érzékelhetőek a legtöbb ember számára.

Az sem mindegy azonban, hogy az ember milyen kávét fogyaszt.

A közepes pörkölésű kávé az a kávé minőség, amely arra lett „finom hangolva”, hogy a lehető legtöbb aromát őrizze meg a fogyasztó számára. Tápértékében is gazdagabb, mint egy túlpörkölt, jellemzően keserű ízű kávé, hiszen kevésbé vannak a kávészemekben lévő hőérzékeny tápanyagok káros hőhatásnak kitéve.

A magaslaton termett arabica kávéknak van egy óriási előnyük, alacsonyabb a koffein tartalmuk, mint a robustának. Így a koffeintartalomra érzékenyebbek is bátran fogyaszthatják.

Lehetőleg szemesen vegyük a frissen pörkölt kávét, így az alapanyag minősége is jobban ellenőrizhető. Az instantkávék gyakorta sok egyéb más összetevőt is tartalmaznak, például sok cukrot.

Nem mindegy mivel főzöd

A kávéfőzés magas nyomáson és magas hőmérsékleten történik, hiszen így tudnak kioldódni a kávéban található ízanyagok, és persze a koffein. A nagy nyomású forró víz azonban a kávéfőző műanyag, illetve fémalkatrészeiből is kioldhat bizonyos anyagokat. Ezek pedig nagyon egészségtelenek lehetnek, akár a hormonrendszer működését is megzavarhatják. 

Ezért ne a legolcsóbb, noname készüléket vedd meg, illetve ne használj túlságosan régi kávéfőzőt vagy kávégépet. Egy márkás kávéfőző esetében biztosan nem kell tartanod a káros anyagok felszabadulásától. 

Nem mindegy mikor iszod

A legtöbben a nap elején, illetve kora délután fogyasztanak kávét, hogy a reggeli álmosságot és az ebéd utáni bágyadtságot elűzzék. Azonban arra is van példa, hogy valaki késő délután, vagy akár este kávézik.

Pedig a késő délutáni, esti kávézás nem igazán jó ötlet. A szervezetbe kerülő koffein ugyanis ilyenkor is dolgozik, egészen addig, amíg ki nem ürül. A túl kései kávéivás megzavarja a biológiai órát, és lehetetlenné teheti az esti pihenést. Ezért ökölszabály, hogy felekvés előtt 4 órával már semmilyen koffeintartalmú italt ne fogyasszunk. 

Nagy kísértés reggelente éhgyomorra inni a kávét, hiszen sokszor még a reggeli elkészítéséhez is álmos az ember. Az éhgyomorra fogyasztott kávé azonban megterhelheti a gyomor nyálkahártyáját, irritálhatja azt, és a gyomorfekély esélyét is növeli. Ráadásul ha reggeli után iszod, lassabban szívódik fel és tovább tart a hatása.

Arra is érdemes figyelni, hogy a korábban említett pozitív hatások a tisztán fogyasztott kávéra vonatkoznak. Ha rendszeresen tejszínnel, pláne cukorral iszod a kávét, olyan felesleges kalóriákat viszel be, amelyek lényegesen csökkentik a kávéfogyasztás előnyös tulajdonságait.