Így szabaduljatok meg a makacsságtól és legyetek inkább eltökéltek!

Így szabaduljatok meg a makacsságtól és legyetek inkább eltökéltek!

A makacsság vagy makrancosság egy megosztó tulajdonság. Egyesek szerint csak így lehet előrejutni az életben, „ragadd meg, fiam, mint egy bulldog, és el ne engedd!”, mások szemellenzős merevségnek titulálják, és óva intenek attól, hogy olyanok legyetek, mint Makrancos Kata.

Kinek van igaza? Ahogy az életben sok területen, úgy a makacsság esetében is önmagatok megismerése és a helyes mérték, az arany középút megtalálása a legjobb megoldás.

Mikor érdemes makacsnak lenni?

Van, hogy igaza van a „bulldogos embernek”, és valóban határozottan kell kiállnotok magatok és az általatok képviselt értékek mellett ahhoz, hogy érvényesíteni tudjátok magatokat. Egyes szakmák, munkahelyek kifejezetten megkívánják és jutalmazzák az ilyen határozottságot, más helyeken kevésbé szívesen látják az öntudatos munkaerőt.

Érdemes makacsnak lennetek akkor is, ha nagy változást szeretnétek az életetekben, és ezzel kapcsolatban fontos döntéseket kell hoznotok. Milyen egyetemre akartok járni, kit szeretnétek életetek párjának, vagy egyszerűen egészségesebb életmódra akartok váltani.

Fontos, hogy a kényelmes környezettel szembe tudjatok menni – habár ezt a fajta makacsságot én inkább eltökéltségnek nevezném, és ez egy nagyon tiszteletre méltó tulajdonság.

Forrás:
SplitShire

Mi a helyzet a valódi makacssággal?

Azzal a magatartással, amikor egyszerűen azt mondja valaki, hogy „nem, akkor sem, és csak azért sem”? Ez a fajta csökönyösség egyértelműen a ló túloldala, és ha gyakran előfordul, akkor pszichológiai rugalmatlanságot jelezhet.

A makacsság hátterében gyakran a változástól való félelem áll. Az illető félti megszokott biztonságát, és az efölötti kontrollját feladni. Ez eredhet bizonytalanságból vagy a változással kapcsolatos tévhitekből, ami pedig múltbeli rossz tapasztalatokban gyökerezhet.

Ezzel az a probléma, hogy a fejlődés is változás, így a csökönyösség ennek is útjába állhat. Elvégre személyiségetek és környezetetek fejlődése pont azon múlik, hogy mennyire vagytok képesek felülvizsgálni az eddigi helyzetet, kételkedni, gondolkodni, önkritikát gyakorolni és a jó irányba változtatni.

A makacsság sokszor az empátia hiányával jár együtt, amikor képtelen az illető a másik helyébe képzelni magát, az ő szemével látni az eseményeket, együttérezni vele – így az emberi kapcsolatok kárára is válhat ez a tulajdonság.

Mit tegyetek, ha túl makacs emberek vagytok?

  • Először is, ahogy már említettem, ismerjétek meg önmagatokat! Gondolkozzatok el rajta, milyen helyzetben váltotok védekező üzemmódba és kezdtek ragaszkodni a saját igazatokhoz. A munkahelyen? A párotokkal szemben? Ezzel felderíthetitek a gyenge pontjaitokat, és ezek tudatosítása máris egy óriási lépés a megoldás felé. Gyakoroljátok az empátiát! Próbáljátok meg, hogy nem a saját pozíciótokból, hanem a másik szempontjából néztek rá a helyzetre: ő miért csinálhatja ezt? Mit érezhet, hogy eshet neki, amit én mondok?
  • Tévedni OKÉ! Ezt sokaknak nehéz elfogadni, de nagyon felszabadító érzés, ha végre elfogadjátok, hogy emberek vagytok, hogy hibáztok. És ezzel nincsen semmi baj!
  • Ez még nehezebb lesz: ismerjétek is be, ha hibáztok. Ez az egyik legvonzóbb emberi tulajdonság, és – elsőre paradoxnak tűnhet, de – a bölcsesség alapja.
  • Merjétek kimondani: „Nem tudom.” Előfordulhat, hogy csak mondjátok a saját igazatokat, de közben érzitek ti is, hogy annyira nem is vagytok benne biztosak. Ilyenkor szabad ezt elismerni, ezzel utat nyittok mások ötleteinek, teret kaphattok és adhattok a tanulásra, fejlődésre. És, bár sebezhetőnek érezhetitek magatokat először, de valójában ez bizalmat ébreszt önmagatokban és másokban is.