Miben illik színházba menni? – ez a kérdés még mindig előkerül itt-ott, ám már nem azért van kérdőjel a fejekben, mert hiányos az emberek illemtudása, hanem azért, mert az eltelt tíz évben sokat lazultak a szabályok. Hogy miben is megy a mai fiatal kulturálódni, és mit gondol erről a kérdésről, azt élesben is teszteltük.
A sötét alj–fehér blúz kombó gyerekkoromból nemcsak a március 15-ei ünnepségeket és az iskolai évzárókat juttatja eszembe, hanem a színházba járást is. Színházba menni különleges alkalom volt, magától értetődött, hogy megadjuk a módját.
Mára sokat változott a világ: bár továbbra is szeretek elegánsan megjelenni az előadásokon, kétségtelenül megengedőbb vagyok a saját ruhámmal és mások megjelenésével szemben is. A nézőtéren ülők jelenleg változatos képet festenek, mivel az eleganciát és a kényelmet képviselő tábor is megtalálható: a kisestélyik mellett gyakori vendég a farmernadrág is. Ez az eklektika megosztó vitatémává teszi az újra és újra előbukkanó kérdést:
hogyan illik színházba felöltözni?
Erről a Katona József Színház sajtósát, Kazimir Annamáriát is megkérdeztük:
„Színházi sajtósként és civil nézőként is az a tapasztalatom, hogy a klasszikus értelemben vett kiöltözés egyre kevésbé jellemző. Inkább a laza elegancia és a hétköznapi öltözet gyakori. Azt hiszem, az állandó rohanás közepette kicsit könnyebben szánják rá magukat az emberek, hogy színházba menjenek, ha nem érzik a nyomást, hogy 'báli ruhában' kell megjelenniük. Ma már nem tartunk ott, hogy az öltözék jelentse az alkotók vagy a hely szelleme iránt érzett tisztelet egyik legfontosabb fokmérőjét.
A bemutatókon azért persze sokszor találkozunk kifejezetten elegáns ruhát viselő nézőkkel is.
Hogy mi is látható pontosan a bemutatókon, azt mi magunk is teszteltük: fotósunkkal, Annával egy szerda esti előadás előtt kaptuk lencsevégre azokat a fiatalokat, akik vállalták, hogy elmondják véleményüket a kérdéssel kapcsolatban.
Egy érdekességbe azért botlottunk: egy fiúba, aki azért nem engedte lefotózni magát, mert nem érezte kellően elegánsnak a megjelenését. Mint elmondta, ha tehette volna, más ruhában érkezik, de mivel egyenesen a munkahelyéről érkezett az előadásra, nem volt lehetősége átöltözni. Na, de lássuk, mit gondolt a többi vendég.
Regina (25) és Réka (30)
Réka: „Hogy hogyan illik felöltözni, az szerintem attól függ, hogy melyik színházba megy az ember. Az Operába vagy az Operettszínházba például illik kiöltözni – de vannak helyek, ahová kicsit lazábban is lehet érkezni.”
Regina: „Egyetértek Rékával, én igyekszem csinosan és kényelmesen felöltözni. Néhány helyen már túlzásnak érzem, ha valaki nagyestélyiben jelenik meg.”
Erzsi (titok) és Zsófi (30)
Zsófi: „Nekem nagy lélektani törést okozott, amikor egyszer az Operában járva azt tapasztaltam, hogy nagy szatyrokkal, farmerban és sportcipőben érkeznek az emberek. Azt gondolom, hogy ha a művészek készülnek az estére – illetve arra, hogy a lelkünket egy másik világba elvigyék –, akkor az a legkevesebb, hogy mi is kitüntetett figyelmet szentelünk nekik azzal, hogy szépen felöltözünk.”
Erzsi: „Teljes mértékig egyetértek Zsófival.”
Bálint (21)
„Az öltözködés nagyban függ attól, hogy melyik színházba megy az ember. Én személy szerint azt gondolom, érdemes megadni a módját és megtisztelni a helyzetet egy elegáns öltözékkel. Mivel a Katona egy kőszínház és Budapest egyik vezető színháza, szerintem megérdemli azt a kitüntetett figyelmet, hogy kiöltözzünk az előadásaira.”
És ti?
Természetesen a ti véleményetekre is kíváncsiak vagyunk, szavazzatok!