Írógép, analóg fényképezők, VHS, magnókazetta, walkman, discman, és még sorolhatnám. Csak néhány termék, amiért gyerekkorunkban odáig voltunk, míg végleg feledésbe nem merültek. Most azonban úgy tűnik, újabb termékek követhetik őket – ha nem is egy-két éven belül, de hamarabb, mint gondolnánk (vagy szeretnénk).
Y generációs lévén már több remek eszköz megszűnésének lehettem tanúja, de mivel újak, és persze jobbak érkeztek a helyükre, igazából mi nem, maximum a pénztárcánk bánta. Szépen fokozatosan lecseréltük a videolejátszót DVD-lejátszóra, a bakelitlemez-játszót kazettásmagnóra, majd CD-lejátszóra, a tévét síkképernyős csodákra, most meg úgy tűnik, lassan végleg megfeledkezhetünk a tévéről úgy, ahogy van.
Generációs marketing
A generációs marketing különböző korcsoportokra osztja a vásárlóközönséget:
Bevallom, nekem nem fog fájni, hiszen alig van már benne valami, amiért érdemes lenne bekapcsolni. Ami meg tényleg érdekelne, azt a reklámok miatt inkább „#offolom” és/vagy „#streamelem” – ha már Y generáció.
Ezzel úgy tűnik, nem csak én, az egész generációm így van!
Amerikai elemzők azt állítják, hogy a közeljövőben számtalan iparág meg fog szűnni az Y generációnak köszönhetően, ugyanis nekik, nekünk – emiatt pedig a később születetteknek is – már teljesen mások az igényeink és a fogyasztói szokásaink – olvasható a Business Insideren. A 2008-as válság után teljesen átalakult, hogy mire, hogyan és mennyit vagyunk hajlandók költeni. Igaz, a most következő piackutatások az amerikai fiatalok vásárlási szokásait vették górcső alá, mégis sok hasonlóságot találunk más országokéval.
Következzenek most azok a kevésbé népszerű dolgok, amelyek szerintük előbb-utóbb el fognak tűnni.
Bank: Minek járjunk bankba, ha mindent meg tudunk oldani online? Ez természetesen nem azt jelenti, hogy a bankok meg fognak szűnni, épp csak a fiókokra nem lesz már többé szükség. A kutatásból az is kiderült, hogy a fiatalok nem is bíznak meg ezekben az intézményekben.
Ingatlanok és ingóságok
Kábeltévé: Talán nem meglepő, hogy a tévére már nincs igazán szüksége ennek a generációnak, hiszen a legtöbben a laptopunkról, tabletről nézünk filmeket/sorozatokat. Letöltünk, és streamelünk. Minek fizessünk elő a kábeltévére, ha a neten ingyen is megnézhetjük a filmeket, ráadásul reklámblokkok nélkül?!
Saját tulajdonú lakás: Na, igen. Ez az, amihez mi magyarok – nagy valószínűséggel – csak akkor tudunk hozzájutni, ha esetleg megöröklünk egyet. De a felmérések szerint – legalábbis Amerikában – nem csak az anyagiak miatt laknak egyre kevesebben saját otthonban. Igaz, egyre szigorúbbak lettek a hitelfelvételek is, de közrejátszik az is, hogy egyre később alapítunk családot, megváltozott az életstílusunk, sokat utazunk, satöbbi.
Élelmiszerek és italok
Sör: idén nyáron kiderült, hogy bort és égetett szeszt sokkal szívesebben fogyasztanak a fiatalok, mint sört. Sőt, jóval kevesebb alkoholt iszunk, mint elődeink.
Gabonapehely és müzli: ehelyett inkább olyan reggeliket választanak az Y generáció tagjai, ami után nem kell takarítani és mosogatni, inkább út közben szereznek be egy gyorséttermi szendvicset.
Joghurt: egyre kevesebben eszik ezt is, mert már nem találják kelőképpen egészségesnek és táplálónak. Ezek közül is leginkább a light verziók fogyasztása kezd visszaszorulni, amelyeknek alacsony a tápanyagtartalma, és sok benne a cukor.
Kevesebb ránctalanító krém fogy, mint valaha: az Y generáció önelfogadása romba döntheti a szépségipart?
„A statisztikák szerint 2015-ben, 10 év után először kevesebb ránctalanító krémet vásároltak az emberek, mint valaha. A szakértők meglepő kijelentéssel magyarázzák a dolgot: az Y generáció tagjai önelfogadóbbak, mint a korábbi baby boomer generáció. Ami rossz hír a szépségiparnak, az jó hír nekünk: végre valami pozitívat is olvashatunk magunkról, illetve a gyakran kritizált generációnkról. De vajon tényleg az önelfogadás áll a háttérben vagy valami más változott?”
Háztartás
Szalvéták: az imént felsorolt ételek mellett a szalvéta is előbb-utóbb kikopik majd a mindennapokból. A megkérdezett fiatalok 86%-a szívesebben vásárol papírtörlőt – mert ezt több mindenre tudják használni. Sokszor amúgy is házon kívül esznek, így otthon nincs is igazán szükségük szalvétára.
Szappanok: szívesebben választjuk a tusfürdőket és habfürdőket a szappan helyett. A megkérdezett Y generációsok 46%-a szerint a szappanon kórokozók maradhatnak, míg a következő generáció 60%-ának jelent ez problémát.
Öblítőszer: Sokan azzal sincsenek tisztában, mire jó az öblítő, így nem is használják azt – állítja a Procter & Gamble. Az Egyesült Államokban 2007–2015 között 15%-kal csökkentek az eladások.
Ezeken kívül egyre kevesebben vesznek…
Szerintetek mi az, amire már szintén nincs szükségünk?