Egyéb kategória

Így indítsd a biciklis szezont

Szerencsére a biciklizés nálunk is egyre jobban beépül a közlekedési kultúrába, az országban számos benzinkúton elérhetőek a biciklisek számára hasznos műszaki szolgáltatások, illetve Budapesten már működik a közösségi kerékpárbérlő hálózat is, és az autósok is egyre toleránsabbak az utakon közlekedő biciklisekre (mivel közülük is egyre többen tapasztalják meg a másik oldalt).
Összeszedtük, mire érdemes odafigyelned, ha most veszed elő a biciklidet a városi közlekedés céljából.

vous - 2021.03.12.
Így indítsd a biciklis szezont

1. Tisztítás a téli portól-kosztól:

Ez nem csak esztétikai célt szolgál, hanem a komolyabb sérüléseket, és hibákat is jobban felfedezhetjük. A letisztított kerékpárhoz jobb hozzáérni nem csak használat idején, de szerelés közben is.

2. Műszaki átvizsgálás

A fékek szemrevételezése, ápolása, beállítása nem bonyolult, de egy kis rutint igényel. Első lépésként csak a megemeljük a kereket, és megpörgetjük: akkor jó, ha nem ér a fékpofa a kerekekhez. A megfelelő fékerőt úgy vizsgálhatjuk, hogy teljes erővel megmarkolva a fékkart nem fordul kerék. A fékhatást külön vizsgáljuk meg az első és a hátsó keréken. Dörzsölheti a fékpofa a felnit, ha a kerékben nyolcas van, vagy lötyög a tengely, esetleg rosszul van behelyezve a kerék – ilyen esetekben valószínűleg gyakorlott szerelőnél vagy szervizben a helye. Ha a fékpofa – a bowden nyúlása miatt – messze van a keréktől, a féken levő állító csavarral átállíthatjuk.

A fogaskerekek kopottságának, és a lánc megnyúltságának vizsgálatához már inkább tapasztalt szem szükséges. Az viszont mindenkinek javasolt, hogy ezeket tisztítsa meg, és olajozza újra, és ne csak tavasszal!

Ha kell, kérjük szakember segítségét – váltó beállítása esetén például mindenképp javasolt ellátogatni a legközelebbi bicikli szervizbe.

3. KRESZ szabályokról való tájékozódás

Nagyon fontos saját biztonságunk érdekében, hogy minden olyan felszerelésre, illetve közlekedésre vonatkozó előírást betartsunk, ami a KRESZ-ben szerepel, pl. fényvisszaverő vagy világító eszközök, városon kívül pedig sisak, jelzőmellény, stb. Bár városon belül nem kötelező, erősen javasolt, hogy ott is viseljünk sisakot! A kerékpáros halálos balesetek túlnyomó többsége a sisak nélküli kerékpározásból adódik.

4. Öltözködés

Tíz fokig ajánlott a sapka, vagy fejpánt a fülek, és a homlok, illetve sál a torok védelméhez és a kesztyű is, hiszen kerékpáron 20-30 km/h sebességnél 8-10 fokkal hidegebbet érzünk a menetszél miatt. Azért fontos ez a védekezés, mert a nyálkahártya kihűlése akár négyszeresére fokozhatja a meghűlés, megfázás, tehát a vírusok szervezetbe bejutásának esélyét. Nem kényesség a kerékpáron a több réteges túlöltözés. Hideg reggeleken még az izzadás beindulása előtt, de a szervezet bemelegedése után, tehát kb. 15 perccel a kerékpározás megkezdése után érdemes egy réteg pulóvert, vagy kabátot levenni, és becsomagolni a hátizsákunkba.

5. Beállítás

Fontos a helyes ülés pozíció beállítás is. Ezért, a nyeregben ülve egyenes gerinccel, csípő billenés nélkül, sarokkal érjük el a lenti holtponton a pedált kinyújtott lábbal. A biomechanikai szempontból helytelen beállítás túlterhelést eredményezhet: túl alacsony üléspozíció esetén a térd túlterhelése, túl magas üléspozíciónál a gerinc túlterhelése várható. Az túl alacsony, és túl távoli vagy közeli kormány nem csak kényelmetlen és fájdalommal is járhat, de sérülési kockázata is van.

6. Technika

A kemény áttételek taposása helyett, könnyebb áttételeken pörgessünk. Ebben a helyzetben – figyelem hölgyeim (!) – nincs fokozott izom tömegnövekedés a nyereggel, és a térdel határolt testrészeinken. Igen egy kissé lassabban haladunk, a városban így is gyorsabbak leszünk, mint az autók, és a gyalogosokra sem leszünk túl veszélyesek, de a munkahelyünkön, iskolában sem fáj a lábunk. A kerékpározás olyan, mint a futás. Mindenki megtanulta és végre tudja hajtani,de többnyire helytelenül végezzük el. Persze ezt is meg lehet tanulni!

Ajánlott cikkek