kerékpározás lány bringa bicikli

A 9 legnagyobb tévhit a biciklizésről

Aki szeretne rendszeresen sportolni, először minden valószínűség szerint a futással kezdi, pedig nagyon sok érv szól a biciklizés mellett is, amely a legnépszerűbb kardiosportok egyike. Ráadásul városban is gond nélkül űzhető, igaz, a sportmozgásnak nem sok köze van ahhoz, amikor lazán betekertek a munkahelyetekre. Ez az egyik legnagyobb tévhit a biciklizéssel kapcsolatban. Összegyűjtöttünk még néhány elgondolást a sportkerékpározással kapcsolatban, amelyek egytől egyig tévesnek bizonyulnak. Lehet, hogy ha elolvasod a cikket, azonnal nyeregbe pattansz?

1. Én mindennap biciklivel járok a munkahelyemre, ezzel le is tudom a napi sportolást.

Ugyan minden perc számít, amit mozgással töltötök, de ez az idő nem egyenlő a sportmozgással. Mozgás a portörlés, a porszívózás is. A házimunka kemény és kimerítő, mégsem fogyaszt. A sportmozgás ezzel szemben olyan intenzív mozgás, amire a szervezet reagál. Sok energiát igénylő feladat, amely lemeríti a tartalékokat. Amikor lazán betekertek a munkahelyre, akkor mozogtok ugyan, de nem sportoltok.

2. A városban nem lehet sport szemponjából biciklizni.

Városban a sportbiciklizés kényszer ugyan, de nagyon is lehetséges. Csak nem mindegy, hogyan teszitek mindezt. Érdemes inkább munka után erre időt szánni, és hazafele megtoldani az utatokat néhány Margitsziget-körrel. Tűzzetek ki célt is magatok elé: a legjobb, ha minden kört jobban teljesítetek, mint az előzőt.

A másik módszer, hogy a hazafele úton kereszteződéstől kereszteződésig nagy sebességre kapcsoltok, megnyomjátok ezeket a szakaszokat, ez ugyanis jó a szív, a tüdő és a keringés terhelésére, építésére.

Nyomatékosan felhívnánk a figyelmemet arra: mindig legyen megadó a magatartásotok, és olyan odafigyeléssel biciklizzetek, hogy minden lehetséges hibát és balesetet el tudjatok kerülni. Ne öntsön el benneteket a vörös köd, helyette: intelligensen sportoljatok.
Legyen ez az alapállás: örülj, hogy fékezhetsz, akkor újra gyorsulhatsz is.

Forrás:
pexels

3. A városban ezek szerint mindenhol lehet sportbringázni.

Mindenhol, ahol a levegő minősége és az utak lehetővé teszik azt. Indulás előtt ellenőrizzétek a város légszennyezettségi szintjét, erre ma már léteznek online felületek. Tervezzétek meg az útvonalat úgy, hogy a legrosszabb levegőjű környékeket elkerülitek. Inkább mondjatok le a sportról, ha rosszak a mutatók. Lesz még alkalmatok sportolni – lehet, hogy már másnap.

4. Ha sportolni szeretnék, biztosan OLYAN bicikli kell hozzá.

Aki szeretne sportolni, annak nem. A KRESZ szabályai szerint felszerelt, szervizben átnézett kemping is megteszi.

5. Ha sportolni szeretnék, biztosan OLYAN ruházat is kell.

Egyetlen dolog kötelező: a sisak. Minden más csak ajánlott. 15 és 25 fok fölött teljesen mindegy, milyen ruhában bicikliztek, de ha ez alatt, illetve e fölött van a hőmérséklet, akkor már technikai ruházatra lehet szükség, hogy sérülés és károsodás nélkül megússzátok a sportolást. Az izzadás, a folyadékvesztés és az ízületek sérülése ugyanis jelentősen rontja az edzés hatékonyságát. A sisak után érdemes beszerezni mellkason zárt technikai ruhát, amelynek tavasszal és ősszel jó hasznát veszitek.

6. Minek nekem profi felszerelés, nem vagyok profi.

Ahogy mondtuk, nem kötelező (csak a sisak), de tévhit azt gondolni, hogy a profi felszerelés a profik sajátja. Nem az. A kezdőknek sokkal inkább vigyázniuk kell magukra. Védjétek magatokat!

Forrás:
pexels

7. Edzés előtt már órákkal nem ehetek, én ezt nem bírom!

Ha ez is felmerül bennetek, akkor a biciklizés a ti sportotok. Evés szempontjából sokkal kevésbé szigorú, mint például a futás. Ha órákat szánsz sportolásra, akkor mindig legyen nálad müzliszelet és némi aprópénz kólára. A folyadékot nemcsak pótolni kell edzés közben (vízzel, természetesen), hanem egész nap készülni kell a folyamatos folyadékfogyasztással.

8. Csapatban jobb edzeni, de nem jön velem senki – én sem megyek.

A csapat valóban motiválja, hogy gyakrabban menjetek sportolni, de a biciklizés nem közösségi sport. Egyedül sokkal jobban figyeltek az útvonalra, az esetleges veszélyekre, így magatokra. A közösségben végzett edzés jó, de városban kockázatos. A legjobb alternatíva: gyülekezzetek közösen, de sportoljatok egyedül.

9. Ha sportolok, egy csomó időm kiesik.

Higgyétek el, hetente két-három edzéssel látványos eredményt érhettek el. Egy év alatt teljesen átalakul a testetek. Lehet, hogy a súlyotok nem változik drasztikusan, de nem is ez a lényeg: sokkal fontosabb, hogy a derékkörfogat csökkenjen. Motiváljátok magatokat. Mit szólnátok például minden tizedik edzés után valamilyen jutalomhoz? Egy új kulacshoz? Egy profi napszemüveghez? Ugye milyen jó lenne? Akkor mire vártok? Vágjatok bele!