Cékla

Még idén! kampány – Céklavédelem

Életmódot váltani csak úgy lehet, ha az a bizonyos változtatás nem borítja fel rögtön az addig megszokott életet, mert ha igen, a változás túl nagy sokkot okozhat. Elbizonytalanít, keserű pillanatokat szül, veszteségnek tűnik, még akkor is, ha az a bizonyos változás szükséges az egészség fenntartásához vagy visszaszerzéséhez.

Életmódot váltani akkor lehet hatékonyan és tartósan, ha az jó érzéseket kelt, vagy legalább nem okoz kellemetlenségeket.

A Még idén! kampány jelmondata szerint csak a kisujjunkat kell megmozdítani ahhoz, hogy pozitív változásokat idézzünk elő az életmódunkban. Különösen igaz lehet ez a táplálkozás területén, ahol egy-egy alapanyagot beemelve vagy elhagyva valóban sokat tudunk tenni egészségünk érdekében. Cikkünket Henter Izabella dietetikus, a NEFI munkatársa segítette szakértőként.

A cékla például valódi ajándék lehet az étrendben – már ha szeretjük az ízét. Mert elég jellegzetes ahhoz, hogy utáljuk vagy rajongjunk érte. Egy biztos, nem hagyja hidegen az embert a cékla. Jelentős növény, és jelentősek a hatásai is.

Érbarát céklalé

Ma már kutatásokkal igazolt, hogy a cékla segíthet csökkenteni a vérnyomást, ezzel a stroke vagy szívroham kockázatát. Oka a cékla magas nitrát tartalma, NO-á alakul át, ami javítja a vér áramlását az erekben. Naponta 2-3 deci céklalé elfogyasztása segítheti a normál agyi keringést is! Az ideális testsúly elérése és a kevesebb só fogyasztás együtt csökkenti a magas vérnyomás kialakulásának esélyét.

E mellett a cékla tartalmaz antioxidánsú összetevőket, amik védik az erek falát, a szöveteket. Rostjai előnyösen hatnak a vérzsír szintre.

Folsavbomba cékla

Forrás:
itSock

A cékla folsav tartalma is említésre méltó, várandósoknak különös fontos lehet ez az információ, hiszen a folsav fontos szerepet játszik az egészséges szövetépítésben valamint a magzati gerincvelőcső záródásban. Az időben elkezdett, szükséges folsav mennyiség előzheti meg a gerincvelőcső rendellenességek kialakulását.

Hasznosított vas

A céklát a népi gyógyászat is remek vérképzőnek ismeri, pedig vastartalma nem nagyobb, mint más növényeké. Ugyanakkor rengeteg káliumot tartalmaz, ez pedig hozzájárul a szervezet táplálásához, az izmok és az állóképesség növeléséhez. A cékla ezen felül nagyon gazdag kalciumban, foszforban, nátriumban valamint kénben is. Sok antioxidáns hatású A-, B- és C-vitamint tartalmaz. A vérre gyakorolt jó hatásait úgy éri el, hogy a szervezet jobban tudja a céklában található nyomelemeket hasznosítani, mint más növényeknél.

Íme egy igazán egészségbarát, hideg céklaleves receptje

Hozzávalók:

  • 1 nagy darab cékla
  • 1 db lime
  • kevés só
  • csipetnyi frissen őrölt színes bors
  • 2 gerezd fokhagyma
  • 1 csokor friss bazsalikom
  • egy maroknyi friss petrezselyemlevél
  • 1 pohár paradicsomlé

Elkészítés:

A paradicsomlevet a meghámozott, feldarabolt céklával valamint a fűszerekkel turmixold le, hagyd egy fél órát a hűtőben állni, amíg kicsit összeérnek az ízek. Töltsd átlátszó üvegtányérokba, díszítsd friss bazsalikommal, petrezselyemzölddel és lime-szeletekkel.

Fantasztikusan üdítő és feltölt energiával!

A cikk megjelenését a Nemzeti Egészségfejlesztési Intézet megbízásából a Széchenyi 2020 program támogatta.

A Még idén! kampányról tájékozódhatsz a kampány startvideójából, illetve Facebook-oldalán is találhatsz további információkat vagy csemegézhetsz életmódváltással kapcsolatos írásainkból, videóinkból.