Zsibbadásig ülőmunka? Komolyabb bajt okozhat, mint gondolnátok

Zsibbadásig ülőmunka? Komolyabb bajt okozhat, mint gondolnátok

Ha reggel leülsz a munka elé, és estig szinte fel sem állsz. Vagy felállsz, mert pihenésnek számít az állva felhörpintett kávé és a kapkodva befalt ebéd is, akkor ez a cikk neked szól.

Még inkább hozzád szól a cikk, ha néhány órás munka után zsibbad a lábad, ha estére duzzadt, alig tudod lehúzni a cipődet, vagy ha egyre gyakrabban fáj a fejed, szédülsz, merev nyakkal fekszel-kelsz. Ha egyre nyűgösebbnek és nyúzottabbnak érzed magad.

Az ülőmunka és a mozgásszegény életmód ugyanis a mozgásszervi betegségek melegágya.

És ne higgyétek egy pillanatig sem, hogy ha kontroll nélkül vállaljátok évekig a megterhelő munkát, az legfeljebb majd „csak egy kis derékfájást” okoz, amit néhány spéci jógagyakorlattal simán elűztök. A hosszú ideig végzett, ellenhatások (torna) nélküli ülőmunka maradandó és a szervezet számos területére ható károsodásokat okozhat.

Amikor már nem is érzed, hol a lábad

Forrás:
iStock

Az ülőmunka, különösen, ha azt helytelen testtartással végzed, nem megfelelő a kéz-szem-monitor távolság, alacsony vagy túl magas a szék az asztalhoz képest, vagy nem megfelelő a szék kialakítása, például kemény pereme elnyomja a combi artériákat, súlyos problémákat okoz.

Nem a gerincoszlopra nehezedő teher az egyetlen, bár kétségkívül nagyon súlyos károsodást szenvedő terület a gerinc. A hosszú ülőmunka és a helytelen testtartás hatására a gerincoszlop S alakú görbülete megváltozik, deformálódik. A nyaki és az ágyéki részen kiegyenesedik, a háti szakaszon pedig fokozódik. A vállak előregörbülnek (vagy -esnek) ettől a mellizmok rövidülnek, a hátizmok nyúlnak és fájnak.

A deréktájon elhelyezkedő csigolyák és a hozzájuk tartozó porckorongok óriási terhelésnek vannak kitéve, és a gerincoszlopot támogató izmok ilyen helyzetben képtelenek megfelelő módon tehermentesíteni őket. A hosszú ideig tartó terhelés akár vissza nem fordítható károkat okozhat a gerinc ízületeiben és a porckorongok területén. Ez nagy fájdalmat okoz, valamint nagyon komoly perifériás idegrendszeri tünetek jelentkezhetnek. Ekkor érzel zsibbadást, érzészavart, de akár a bénulásig ható tünetek is beköszönhetnek.

Emellett a keringési rendszer is hatalmas terhelésnek van kitéve, a keringési rendszer pedig az anyagcsere-folyamatok jelentős részéért felel. Csökken a tüdő kapacitása, pang a keringés, a szervek oxigénellátása nem kielégítő.

Amikor már a szavakat sem találod

Érproblémák léphetnek fel akár a közvetlenül nyomás miatt érzékeny területeken (comb ülőfelülete), akár más területeken is. Az agy oxigénellátása is csökkenhet, ennek következtében romlik a teljesítmény – akár a Candida-fertőzés esetén. De érintett lehet a kommunikációs feladatokért felelős agyi terület is, nehezebben fejezhetitek ki magatokat, esetleg úgy érzitek, minden kreativitásotok odalett.

A cikk elkészülésében Benke Rita természetgyógyász, gyógymasszőr segített, aki arra is felhívja a figyelmet, hogy a huzamos ideig vállalt ülőmunka a hasűri szervekre: emésztőrendszerre, húgyutakra, ivarszervekre is negatív hatást gyakorolhat.

Sőt, praxisában egyre gyakrabban fordulnak meg olyan betegek, akik endometriózisban szenvednek. Ennek hátterében pedig egyéb más civilizációs ártalom mellett az ülőmunka és a mozgásszegény életmód is felelőssé tehető.

Előzzétek meg a bajt!

A probléma természetesen megelőzhető akár a megfelelő, ergonómiailag tervezett, gyártott bútorok (térdeplőszék, megfelelő irodai szék, óriáslabda) beszerzésével és használatával. Ez utóbbi például folytonos egyensúlyozásra készteti a gerincoszlopot, nem engedi, hogy a test belemerevedjen egy pózba. De segíthet a megelőzésben az óránként való felállás, a test ötperces átmozgatása is.

Már meglévő problémák esetén a gyógytorna, masszázs, talpmasszázs, jóga, speciális gerinctorna, valamint az úszás igazi nagyágyú a gerinc- és keringési problémák ellen.