Ismerjétek meg az igazi jógát, hogy örökre búcsút mondhassatok a terheknek

Ismerjétek meg az igazi jógát, hogy örökre búcsút mondhassatok a terheknek

A jóga célja nem az, hogy lefogyjunk, vagy le tudjunk menni spárgába, mert az menő és jól néz ki. Persze ez is csodálatos velejárója, de ennél azért jóval összetettebb. Az igazi jógaéletmód az igaz gondolatoktól a helyes táplálkozásig tart.

A jóga a test és a szellem, a lélek összhangját segíti, összekapcsolódást a mindenhatóval, hogy megtaláljátok a békét és megtaláljátok önmagatokat. Tisztán élni.

Mikor jógázni kezdtek, lecsendesítitek az elméteket, a jelenre fókuszáltok. Az emberi test egy finomhangolású gépezet, lélekkel. Ha kibillen az egyensúlyából, ugyanúgy javításra szorul, akár egy autó. Ám a legnagyszerűbb dolog, hogy az ember testhelyzetekkel, mozgáskombinációkkal, légzéstechnikákkal aktivizálni, gyógyítani, erősíteni tudja a szervezetét. Ez a jóga.

A mi nyüzsgő, nyugati kultúránknak nagyszerű ajándék, mert kizökkent az egész napos stresszből, ha nem is pont belső feszültségünk van, de a környezeti stressz is leterhel minket. Nem a #nofilter, #szelfi, #joga a lényeg. Az sem, hogy milyen ruhában vagytok és milyen szőnyegetek van, vagy hogy a kutyátok is jógázik. A jóga nem kifelé fontos.

Ha önmagatokban boldogabbak vagytok, összeszedettebbek, egységben vagytok a testetekkel és a lelketekkel, kifelé is sugározni fogtok, és nincs szükségetek lájkokra, hogy boldogabbak legyetek.

Alapvetően már azelőtt elkezdünk "jógagyakorlatokat" végezni, mielőtt tudnánk róla. Mikor lehajolunk a talaj felé és csak hagyjuk, hogy nyúljon a lábunk és a hátunk, vagy a nem hiába divatos planking pózban tartjuk meg magunkat, már majdnem jógapózokat gyakorlunk. Ösztönösen érezzük, mi esik jól nekünk. Ha végignézünk egy jógagyakorlatsort, minden mozdulatsorban felfedezzük majd, hogy ismerős.

"Jé, majdnem ezzel a mozdulattal szoktam kezdeni a reggelt!"

A jógamozdulatok azonban tökéletesített mozdulatok, amiben az a csodálatos, hogy kívülről nézve légies és könnyed, közben pedig, ha jól csinálja az ember, minden izomcsoport dolgozik, egyszerre nyúlik és feszül a test, a koncentrációval pedig harmonizálódik az elme.

Forrás:
Karácsonyi Anna

A jógának rengeteg változata van, de az általunk leginkább ismert és gyakorolt a hatha jóga nyugati variációja. Az ebből kiszedett gyakorlatsorokat használjuk testi egészségmegőrzés céljára, bár ennél összetettebb maga a „jógázás”.

De bármilyen formában is találtok rá, a lényeg, hogy örömet okozzon, és mindeközben tanuljatok magatokról.

Eredetileg a hatha jóga a rádzsa jóga (királyi jóga, astanga jóga, nyolcfokú jóga) előkészítője, ami az önfegyelem és gyakorlás útja. Testtartások, koncentráció, légzésirányítás, meditáció és erkölcsi útmutatások együttese, aminek gyakorlása révén elérjük a belső nyugalmunkat, és felfedezzük a belső erőnket.

Tudtátok?

Az első jógaiskolák egyike Budapesten volt. A keresztény ősökkel rendelkező indiai származású Selvarajan Yesudian a '40-es évek elején alapította hazánkban Haich Erzsébettel. A hindu gyakorlatokat ötvözte a keresztény hitrendszerrel. Célja az volt, hogy a nyugati emberrel megismertesse az egészség megszerzéséhez és megtartásához szükséges módszereket.

A hatha jóga csodája, hogy harmonizálni tudja a bennünk rejlő női és férfierőket, és ezáltal egészséges testet és lelket kapunk. A HA a Napot jelenti, a THA pedig a Holdat, ellentétes energiák, mégis ennek a két energiának az örök érvényű áramlása adja az egyensúlyt. A jang és a yin egysége, aktív és passzív, férfi és a nő.

Alapelvei:

  • a testgyakorlatok (ászanák) gyakorlása, amivel a fizikai és mentális erőnket is erősíthetjük,
  • a légzőgyakorlatok (pránajáma) segítségével alakíthatjuk a belső energetikánk áramlását,
  • a tisztítógyakorlatok, koncentráció (dháraná),
  • relaxáció (pratjáhára),
  • meditáció (dhjána), amikkel az elménket tarthatjuk kordában,
  • mantrák, amikkel a rezgést irányíthatjuk,
  • mudrák (kéztartások) amikkel a fő meridiánokat aktivizálhatjuk,
  • kriják és bandhák, amik energetikai tisztítógyakorlatok,
  • és a filozófia, ami mentén gyakorolhatjuk mindezt.

Egy időre elment a kedvem a "lakossági" jógázástól

Őszintén szólva néhány hónapja leltem rá arra a csoportra, ahova most járok elsajátítani, finomítani az alapokat. Előtte voltak problémáim a számomra ideális közeg megtalálásával. Lehet, hogy csak rossz helyeket próbáltam, de nekem a vakító neonfényben végzett gyakorlatok olyan helyen, ahol nem jó az energetika, közben a 10 négyzetméteres szobában egymás szájában nyögdöső és horkoló emberek a társaim, egy időre elvette a kedvem a „lakossági” jógázástól.

Sem az elmém, sem a testem nem töltődött fel, inkább éreztem magam egy konditeremben, mint egy meditatív közegben. Szerencsére ma már annyi oktatóvideó van a YouTube-on és a világhálón, hogy egy kis kutatással kialakíthatunk magunknak olyan mozdulatsorokat, amik jólesnek, és találhatunk meditáláshoz alkalmas segédleteket is.

A tökéletes jógamozdulatok elsajátításához eleinte azért tanácsos felkeresni olyan embert, aki megmutatja a helyes testtartást, légzést és az alapokat.

Vagy hogy hol vannak bennünk olyan lelki, ezáltal testi csomók, amiket helyre kell tennünk testi és lelki gyakorlatokkal. Én fent említett tapasztalataimból kiindulva a kiscsoportos jóga híve vagyok, olyan emberek társaságában, akik hasonló lelkületűek, olyan jógaoktatóval, akinek megvan a kellő tudása és mindezt személyre szabottan át is adja.

A meditálás a nehezebb

A meditálást viszont saját magunknak kell elsajátítani, erre nincs recept. Hosszabb és keményebb munka, mint a jógagyakorlatok elsajátítása, hiszen itt magunkat kell megtalálnunk, lehámozni magunkról a blokkokat, berögződéseket. Fokozatos megismerkedés saját magunkkal.

Út, miközben eléritek, hogy az elmétek kiszakadjon a folyamatos pörgésből és megpihenjen kicsit, teret adva a valódi hangoknak odabent, amiket eddig féltetek hallani. Megérkezés a jelenbe, hogy ne a múlton rágódjatok, ami depressziót okoz bennetek és ne is a jövőn, ami miatt meg feszültek vagytok.

Megtanít koncentrálni azokra a dolgokra, amikre eredendően szükségetek van a fejlődéshez, és segít elhagyni idővel a rossz szokásaitokat. Ebben az állapotban megnyugszotok, és többé már nem akartok negatív felhőbe burkolózni, boldogok vagytok a jelenben.

Ebben a pulzáló és zajos világban megtalálni a nyugalmat kemény feladat, de nem lehetetlen. Viszont ha sikerül, olyan erejű mentális tisztulás veszi kezdetét, ami megváltoztatja az életeteket. Van, aki ezt a meditatív állapotot eléri futás közben, vagy zenéléssel, egy forró fürdő közben. A jógában a meditáció összefügg a testetek figyelésével, megfigyelitek a szívveréseteket, odafigyeltek a légzésre és közben összpontosítotok.

Sokfélék vagyunk, van, akinek ezt, van, akinek mást jelent a „jógázás” vagy meditálás fogalma. A cél, hogy megismerjétek a saját testetek, lelketek, és sok gyakorlással fejlődjetek és tisztuljatok, ne hordozzátok sem a testetekben, sem a lelketekben a terheket.