Kerüljétek el a leggyakoribb irodai betegségeket!

Kerüljétek el a leggyakoribb irodai betegségeket!

Az irodai munkát végzők életében nemcsak a stressz, a számítógép-használat vagy az ülőmunka jelenthet komoly rizikófaktort, de az egérhasználat is. Itt az ideje, hogy figyeljetek a jelekre és megelőzzétek a bajt!

A gyorsírók betegsége

Azoknak, akik napi 8 órát számítógép előtt ülve dolgoznak, nemcsak az ülés, de az állandó egérhasználat is súlyos problémákat okozhat. Az ínhüvelygyulladás ugyanis az egyik leggyakoribb irodai betegség, bár hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy ez a gyulladás csak nagyfokú fizikai munkától alakulhat ki. Az állandó kattintgatástól, a kéz helytelen tartásától az inak megfeszülnek és végül gyulladás alakul ki. Ismerős érzés, amikor hazafelé a villamoson a telefonodat nyomkodva valami furcsa fájdalom megy át az ujjaidon? Igen, pont ez az ínhüvelygyulladás! Ha azonban hagyjuk, hogy a gyulladás hosszan fennálljon, súlyos szövődmények is kialakulhatnak.

Így kezeljétek!

  • Helyezzétek nyugalomba és pihentessétek az ujjatokat!
  • Hidegvizes borogatással vagy hűtő pakolással enyhítsetek a duzzanaton és a fájdalmon!
  • Használjatok gyógyszertárban kapható, gyulladáscsökkentő krémeket!

Fontos megjegyezni, ha sem a duzzanat, sem a fájdalom nem múlik, mielőbb forduljatok orvoshoz!

Egérkar-szindróma

Forrás:
Stocksnap/Leeroy

Az állandó egerezést nemcsak az ujjak és az inak sínylik meg. Hallottatok már az "egérkar-szindrómáról"? AZ RSI-szindróma hosszan tartó egérhasználat után alakul ki, és az ujjak mellett a kart, a könyököt és a vállakat is érinti. Ez a betegség a számítógépes munkát végző embereket fenyegeti, hiszen ők azok, akik monoton módon ugyanazokat a mozdulatsorokat ismétlik munka közben.

A tünetei lehetnek:

  • Zsibbadás, bizsergés a karban és az ujjakban
  • A hát szokatlan fájdalma
  • Izomgörcs
  • A csuklyásizom görcse
  • A gyakran használt kar gyengesége, erőtlensége

A titkárnőkarnak is nevezett szindróma akár komoly szövődményekkel is járhat, amit érdemes megelőzni. Hogy hogyan? A legjobb, amit tehetünk, ha igyekszünk munkahelyünket, irodánkat vagy az asztalunkat ergonomikus szempontok alapján kialakítani.

Emellett fontos, hogy az a számítógéppel dolgozó ember, aki napi 5–8 órát ül a monitor előtt, óránként tartson legalább 15 perc szünetet.

Nem csak az egér okozhat problémát

Ne felejtsétek el, az irodai munka során az ujjaink, karjaink mellett a hátunk is veszélynek van kitéve. Fontos megtanulni, hogyan is kell helyesen ülni a számítógépasztalnál, az emberek nagy része ugyanis nem ül megfelelően. Pedig az egészséges irodai életmód alapja itt kezdődik! Takács Nóra és Kropkó Péter segítségével megtanulhatjátok, hogyan üljetek helyesen munka közben. A további életmóddal kapcsolatos tippekért pedig válogassatok Még idén! cikkeink közül!