lany-tenger-meditacio-egeszseg-harmonia

Hatékony légzéstechnikák, amiktől elillan a szorongásotok

A szorongás áthatja a 21. századi emberek hétköznapjait. Annyifelé szeretnénk megfelelni, bizonyítani, teljesíteni, hogy ez már szinte alap lett az életünkben. Szerencsére apró praktikákkal tehettek az ellen, hogy a szorongás teljesen elhatalmasodjon rajtatok. Például megfelelő légzéstechnikával jelentősen csökkenteni tudjátok a tüneteket.

A Mindbodygreen szerzője szerint a légzés maga egy csoda. A szervezet komoly munkát végez azzal, hogy az oxigént eljuttatja a test minden sejtjéhez, nem csoda hát, hogy légzésünk szabályozásával képesek vagyunk átvenni az uralmat a testünk felett. Ha éppen rendkívül szorongtok, akkor van három szuper légzéstechnika, amivel kicsit lecsillapíthatjátok a bennetek dúló viharokat. Vizsgaidőszakban ez életmentő lehet, igaz?

Ujjayi légzés

Ezt a légzéstechnikát jóga előtt vagy elalvás előtt ajánlják, ha úgy érzitek, hogy túl feszültek vagytok. Maga a technika rendkívül egyszerű. Lélegezzetek be és ki egyenletesen, miközben négyig számoltok. Mindössze ezt kell tennetek folyamatosan, míg érzékelni nem kezditek az óceán duruzsolását a torkotokban. Ez egy hullámzásszerű érzés, ami kicsit olyan, mintha az óceán hullámait hallgatnátok. Akár szörfösöket is képzelhettek oda, ha jólesik! Ezt ismételjétek meg jóga közben is, minden póznál.

Figyeljetek végig a légzésetekre, ha ezt a duruzsolást elveszítitek, az azt jelenti, hogy elkalandozott a figyelmetek, ekkor kezdjétek el ismét, ezúttal figyelve a légzésetekre. Ez a technika kisöpri a testetekben felgyülemlő felesleges energiákat, ezáltal nyugodtabbak lesztek, és eltereli a gondolataitokat az ügyes-bajos dolgaitokról.

Forrás:
iStock

„Alternatív orrlyuk”-légzés 

Ezt a technikát akkor vethetitek be, ha nem tudtok elaludni és idegesek vagytok. Elöljáróban érdemes tudnotok, hogy minden ember jobban kap levegőt az egyik orrlyukán keresztül. A bal orrlyuk a jin energiák áramlásában segít, ami egy nőies energia, míg a jobb orrlyuk a jang energiák áramlásában vesz részt, ami egy férfias energia. Attól függően kell elvégezni a gyakorlatokat is, hogy melyik energiát szeretnétek lecsapolni – az egyik ugyanis feltölt, míg a másik lenyugtat.

A feladatotok az, hogy a mutató- és középső ujjatokat a homlokotokra helyezitek, az orrgyökötök fölé, a harmadik szemre, a hüvelykujjatokkal pedig valamelyik orrlyukatokat leszorítjátok, a kívánt céltól függően. Ugyanis ha a jobb orrlyukatokon vesztek egy mély levegőt, akkor energetizáljátok magatokat, ha a balon, akkor megnyugtatjátok a testeteket. Az egész azért működik a szerző szerint, mert így stimuláljátok a paraszimpatikus rendszereteket, üzenve, hogy csillapodjon le.

Ha a testetekkel akartok egyensúlyba kerülni, és szeretnétek kitisztítani belőle a csapongó energiákat, akkor a fenti kéztartást mindkettő kezetekkel csináljátok, és a levegővétel a következő legyen: jobb oldalon vegyetek egy mély levegőt, bal oldalon pedig engedjétek ki. Ezt kilenc alkalommal ismételjétek el, vagy amennyi szükséges ahhoz, hogy a testetek lenyugodjon. Reggel, meditáció előtt is ajánlják ezt a gyakorlatot az elme elcsendesítéséhez.

Légzésvisszatartás

A légzésvisszatartás ereje a légzésre való koncentrációban rejlik, így ugyanis seperc alatt elterelődik a figyelmetek a szorongó érzésről. A technika lényege, hogy négy másodpercen keresztül lassan belélegeztek, megálltok egy pillanatra, bent tartjátok a levegőt, majd kiengeditek a levegőtök negyedét. Ismét megálltok, kiengeditek a következő negyedet, ismét visszatartjátok, ismét kiengeditek, és ezt még egyszer megcsináljátok.