Egyéb kategória

Így utaztam olcsón Amerikába: Trükkök és a szerencse is kellett hozzá

Szögezzük le, az Egyesült Államokba elutazni minden, de nem olcsó mulatság, így, ha tényleg spórolni akarsz, akkor érdemesebb más ország után nézned. Ha viszont kíváncsi vagy, mi van a tengeren túl, de nem akarod a fél vagyonodat rákölteni, akkor sem kell lemondanod róla.

vous - 2022.02.15.

Egy barátnőmmel utaztunk el még pár éve az Államokba. Először New Yorkban töltöttünk el öt napot, majd lerepültünk Floridába, onnan három nap pihenő után San Diegoba mentünk tovább repülővel, szintén három napra, majd busszal átutaztunk még négy napra Los Angelesbe.

Drágának hangzik ennyi helyre elmenni? Eléggé. De közel sem volt, olyan vészes, mint amilyennek hangzik!

A barátnőm, aki már párszor járt Amerikában, figyelmeztetett, hogy ne számoljak át mindent forintba, amikor vásárolunk, mert éhen fogok halni, annyira fogom sajnálni a pénzt bagatell dolgokra is. Jobb elfogadni, hogy itt minden drágább. Csak hogy viszonyítást tudjak mondani, egy korsó sör átlagosan 8 dollárba került 2018-ban New Yorkban. Ami mostani árfolyamon is 2500 Forint, de akkor sem volt sokkal kevesebb.

Ez persze nem jelenti, hogy ész nélkül költekeztünk. Összeszedtem, hogy miken tudtunk rengeteget spórolni az utazásunk alatt.

Tervezés

Mindennek ez az alapja. Ki kellett találni, hogy mennyi helyre tudunk úgy eljutni, hogy minél kevesebbet költsünk. A pénztárcánk csak New Yorkra és Los Angelesre lett volna elég, de mivel mind a ketten bevetettük az ismeretségi körünket, még két állomást be tudtunk iktatni. Remekül jött a Floridában, Tampa környékén lakó nagynéném, aki szívesen vendégül látott minket, és a barátnőm egyik ismerőse San Diegoban, aki szintén befogadott minket pár napra. Ők még évekkel ezelőtt egy koncerten ismerkedtek össze, és szerencsére azóta is tartották a kapcsolatot, így hamar meg tudta győzni őt, hogy segítsen nekünk.

New York

Még csomó helyen fennmaradtak a karácsonyi díszek New Yorkban.
Unsplash

Az időzítés is sokat számított: január végén mentünk, a nagy karácsonyi dömping után, de még csomó helyen fennmaradtak a díszítések New Yorkban, ami nagyon hangulatos volt. Viszont még a nagy nyári turistaszezon előtt érkeztünk jóval, így csomó minden olcsóbb volt, kevesebb emberrel kellett megküzdenünk, hogy láthassunk valamit, és még így is csodálatosan jó időnk volt később Floridában és Kaliforniában. Az első pár nap zimankója után már könnyed nyári ruhában utazhatunk tovább.

Repülőjegy

Az utazás egyik legnagyobb tétele, főleg, ha ilyen messzire mész, a repülőjegyek ára. Nem elég hónapokkal előbb megvenni, érdemes pár hétig „monitorozni” a jegyárak mozgását. Olyan lesz, mint a tőzsde, ha látod, hogy emelkedik, akkor nem érdemes megvenni, meg kell várni, amikor ismét csökkeni fognak az árak. Az már csak a jó érzékeden múlik, hogy mikor döntesz úgy, hogy nem kockáztatod tovább, hogy újra emelkedni kezdjenek az árak, inkább lecsapsz a jegyekre. Szerencsére manapság azt is beállíthatod, hogy a Google kövesse nyomon neked a számodra érdekes járatokat, így csak az e-mailjeidet kell majd figyelned.

Mivel mi több államot is meglátogattunk, nagyon fontos volt az időzítés, hogy minden helyszínre elég idő jusson, de megfizethető áron juthassunk tovább. Florida és Kalifornia között például Dallasban átszállással utaztunk, mert így sokkal olcsóbbnak bizonyult a repülés. Viszont San Diego és Los Angeles között nem érte volna meg repülni, ezért ott távolsági busszal mentünk.

Szállás

Három féle megoldást is kipróbáltunk az utazásunk alatt. New Yorkban nem álltunk le az első helynél, amit találtunk az interneten, hosszasan keresgéltünk az Airbnb szállások között, végül egy olyan környéken kötöttünk ki egy apró lakásban, ahol főleg egyetemisták laknak, így a közeli éttermek és boltok sem voltak túl puccosak, de még többen spórolhattunk volna, ha Manhattan helyett kijjebb keresünk szállást, azonban az időnk értékesebbnek bizonyult, mint minden nap hosszasan beutazni a belvárosba.

Tampa

Floridában rokonoknál laktunk, így ezek az ingyenes éjszakák óriási segítséget nyújtottak.
Unsplash

Los Angelesben egy helyes kis boutique hotelt találtunk, ami olcsóbbnak bizonyult, mint jó pár Airbnb, ugyan sétálni kellett a tömegközlekedéshez, nem a város sűrűjében volt, de pont még megérte ár-érték arányban. A fürdőszoba ugyan közös volt a többi vendéggel, de minden nagyon kulturált volt és otthonos.

Floridában rokonoknál laktunk, San Diegoban az ismerősünk kanapéján húztuk meg magunkat, így ezek az ingyenes éjszakák óriási segítséget nyújtottak.

Közlekedés

Kocsit bérelni vagy taxizni nem igazán volt pénzünk. Inkább New Yorkban és Los Angelesben is kiváltottuk a metrókártyát. Hogy metrózásra se szórjunk el túl sok pénzt, alaposan megterveztük, hogy melyik megálló környékén, mit szeretnénk megnézni, onnan mi van még pont gyalogtávban, hogy ha már egy városrészhez elmentünk, akkor ne kelljen feleslegesen ide-oda utazgatni, mert kihagytunk valamit, ami érdekelt volna még minket.

Los Angeles

Alaposan megterveztük, hogy melyik megálló környékén, mit szeretnénk megnézni, onnan mi van még pont gyalogtávban.
Canva

Mivel Floridában és San Diegoban is ismerősöknél voltunk, ezeken a helyeken megkértük a vendéglátóinkat, hogy pár helyre vigyenek el minket kocsival, természetesen a benzinpénzbe beszálltunk, viszont végre élvezhettük az előnyét, hogy mobilisabbak voltunk.

Étkezés

Saját kis lakásunk volt New Yorkban, így könnyedén tudtuk az ételünket tárolni és elkészíteni a konyhánkban. Mindent egy közeli kereskedésben vásároltunk, rengeteget spórolva, mintha mindig csak étteremben ettünk volna. Amikor vendégségben voltunk, szintén remek lehetőség volt a konyha használata, egyedül Los Angelesben nem volt erre módunk, mert a kis hotelben csak egy minihűtőnk volt. Ekkor éreztük meg igazán, mennyi pénz tud elúszni, ha folyamatosan a városban kell élelemhez jutnunk.

Bulizás

Ideje volt a régi hagyományokat elővenni, és még indulás előtt bolti piával alapozni, hogy ne a szórakozóhelyeken kelljen méregdrágán alkoholhoz jutni. New Yorkban kifejezetten előny volt, hogy egyetemisták által lakott környéken voltunk, rengeteg olcsóbb kocsmát találtunk, néha még sör akciókkal is megspékelve! Az igazi nagy húzásunk mégis az volt, amikor véletlenül összefutottunk barátnőm egyik ismerősével, aki meghívott minket egy buliba, ahol ingyen fogyaszthattak a vendégek. Ilyenre persze millió az egyhez az esély, de mi nagyon örültünk a lehetőségnek.

Los Angeles

Érdemes feljegyezned, hogy melyek azok a látványosságok, amiket ingyen is megtekinthetsz.

Belépőjegyek

Egy utazáskor óhatatlan, hogy költened kelljen belépőjegyekre, ha nem mindent kívülről akarsz csak megnézni. Érdemes feljegyezned, hogy melyek azok a látványosságok, amiket ingyen is megtekinthetsz, vagy elég számodra, ha csak részben fedezed fel, és a fizetős részére már nem mész be. Az már az egyéni preferenciádon múlik, hogy hány olyan helyre látogatsz el, ahol fizetned kell.

Egyéb jótanácsok

Vásárolj bármilyen olcsó helyen, még mindig nem éri meg semmi annyira, mintha otthonról hoztad volna. Alaposan átgondoltuk, hogy mire lehet szükségünk az út alatt, és inkább magunkkal vittük biztonság esetére, mint „majd ott veszünk” logika alapján borsos pénzeket fizetünk egyszerű dologok miatt is.  Az egyik legpraktikusabb ötlete barátnőmnek az volt, hogy egy egész karton dohányt vitt magával otthonról, tudva, hogy mennyivel többe kerülne ugyanaz a doboz az Államokban, mint Budapesten.

Felesleges költekezések

A turistáknak kirakott szuveníreken rengeteg pénzed elmehet, mi inkább helyi finomságokat vittünk haza ajándékba, mint valami felesleges mütyüröket, amelyek nem jelentettek volna sokat az otthoniaknak, hiszen soha nem jártak ott, ahonnan hoztuk.