Egyéb kategória

Melyik volt a N°1, és mi van a N°5 után? – Chanel számozott parfümjeinek nyomában

Egy illat, amiért a fél világ rajong, és ami nőt varázsol a kislányból. De vajon mi a titka? Miért imádja mindenki már majdnem 95 éve? A Chanel N°5 már maga a történelem. De melyik volt a N°1, és mi van a N°5 után? A Chanel számozott parfümjeinek nyomába eredtem, hogy kiderítsem, mitől olyan különlegesek!

vous - 2016.01.04.
Melyik volt a N°1, és mi van a N°5 után? – Chanel számozott parfümjeinek nyomában

A nőknek már évszázadok óta rengeteg fegyverük van arra, hogy elkápráztassák a férfiakat. Vörös ajkak, magas sarkú cipők, őzikeszemek, de a legnagyobb csábítóeszköz mégiscsak az illat, ami rengeteg dolgot elárul a viselőjéről, és bárkit képes elvarázsolni. De ahogy egy ruhát, egy parfümöt is tudni kell viselni, és a Chanel leghíresebb illata, a N°5 is ilyen.

Csak egy csepp parfümben: íme a tökéletes alvás receptje

„Minden parfüm egy másféle nő”

„Mivel nem tudok kibújni a bőrömből, így minden parfümöm hasonlítani fog a másikra egy kicsit. Ezt úgy szokták mondani, hogy a parfümsorozatnak van egy felismerhető DNS-e, ami azért van benne, mert én is benne vagyok. Egyébként pedig tudatos választás volt, hogy más nőt képzelek el minden parfümömnél, és más személyiségjegyeket domborítok ki bennük. Minden parfüm egy másféle nő” – mesélte Minya Viktória magyar parfümőr, akivel főszerkesztőnk, Eszter készített interjút. A teljes cikket ide kattintva olvashatjátok.

Bevallom őszintén, én illatmániás vagyok, mindig van legalább három parfüm a polcomon, és még egy a táskámban, hogy bárhova megyek, ne érjenek kellemetlen meglepetések. De ennek ellenére nem tudnám elképzelni magamon a világ leghíresebb parfümjének illatát, hiszen ez tényleg egy olyan különleges és egyedi kompozíció, amihez fel kell nőni.

Most biztos azt kérdezitek, hogy miért van úgy oda mindenki ennyire, amikor ez csak egy egyszerű parfüm.

Nos, a Coco Chanel által megálmodott illatok sokkal többek ennél, így most egy kicsit jobban bemutatnám ezeket a remekműveket, de mivel lehetetlen lenne felsorolni a francia divattervező összes illatát, ezért most vegyük csak a számozott parfümöket!

Az ikonikus N°5

Kezdjük is mindjárt a leghíresebbel, hiszen nagyon kevés olyan nő él ezen a földön, aki még nem hallott erről az illatról. Mivel a parfüm idén tölti be a 95. életévét, az évtizedek alatt olyan kultusz alakult ki körülötte, amely a legnépszerűbb illatok közé emelte. Ahhoz, hogy megértsük a sikerét, egy kicsit menjünk vissza az időben!

A francia divattervező már hihetetlen sikereket aratott ruháival és kiegészítőivel, amikor úgy döntött, tovább építi a Chanel-birodalmat, és a divatházak közül elsőként saját parfümmel áll elő.

Ehhez nagy segítségére volt Ernest Beaux, a híres parfümkészítő, akit 1920-ban ismert meg, miközben a francia Riviérán nyaralt.

Cocónak annyi kérése volt a vegyészhez, hogy olyan női parfümöt állítson elő, aminek „nőillata” van.

Chanel 12 éves korától kezdve egy apácák által vezetett árvaházban nevelkedett, ahol a kedvenc száma az 5-ös lett, hiszen ez a szám spirituális jelleggel bír. Amikor eldöntötte, hogy parfümöt szeretne, már akkor tudta, hogy ennek a számnak köze lesz hozzá.

Beaux öt illatmintát rakott a divattervező elé, szóval volt a parfümnek N°1-es változata is, de nem is volt kérdés, hogy a főnökasszony melyik számú illatot fogja választani – mint később kiderült, helyesen tette, hiszen világsiker lett.

Ezek után már meg sem lepődünk azon, hogy a parfümöt az év ötödik hónapjának ötödik napján mutatták be a nagyközönség előtt, szóval a Chanel N°5 hivatalos szülinapja 1921. május 5-e.

Forrás:
chanel.com

Nem fogjátok elhinni, de az üveg első verziója tulajdonképpen egy vodkásüveg volt, mivel akkor Chanel egy orosz nagyherceggel járt, aki megtervezte a csomagolást. Ötletes, nem?

Sikerét az is mutatja, hogy 1921 és 1968 között nem folyamodtak modellekkel való reklámozáshoz, és még így is az egyik legkeresettebb illat volt. Első reklámarca Catherine Deneuve francia színésznő lett, azóta pedig reklámozta már Gisele Bündchen és Brad Pitt is a népszerű illatot.

Valószínűleg a valaha volt legnagyobb rajongója a parfümnek maga Marilyn Monroe volt, aki 1954-ben ezt mondta: „Nem viselek az ágyban pizsamát, csupán egy cseppet a Chanel N°5-ből.” Hű, de szexi! De hogy mennyire egészséges? Erről itt írtunk nektek korábban.

Bár már több mint kilenc évtizede jelen van a parfüm a piacon, picit néha mindig korrigáltak rajta az évek során, mindig alkalmazkodtak a kor elvárásaihoz és ideáljaihoz, de nem vették el a jellegzetességeit.

Ugyan hivatalosan is ez a világ legnépszerűbb parfümje, így is sok kritikát kap. Az elegáns nők illata sokak szerint túl öreges, dohos, de voltak olyanok is, akik az orrfacsaró jelzőt aggatták rá.

Ti megszagoltátok már az ikonikus illatot? Hogy tetszett? 🙂

A tervező előtt tisztelgő Chanel N°19

A divatház második leghíresebb számozott illata a N°19, ami 1971-ben, nem sokkal Coco halála előtt jelent meg. A száma természetesen nem véletlen, hiszen a legenda augusztus 19-én született, előtte szerettek volna tisztelegni a névválasztással.

Mivel a N°5 aromája nagyon erőteljes, kimért és elegáns, ezért a 19-es számú Chanel parfüm megalkotója, Henri Roberts próbált egy ettől teljesen eltérő illattal előrukkolni, így a végeredmény egy könnyed, friss, tavaszias parfüm lett, ez pedig a megjelenésén is visszaköszön, hiszen ha ilyet szeretnénk venni, akkor egy zöldes színű üvegcsét kell keresni a polcokon.

Forrás:
chanel.com

Érdekesség, hogy a hagyományos parfüm mellett megjelent egy „kistestvér” is, a N°19 Poudré, amit 2011-ben mutattak be a nagyközönségnek, és Jacques Polge kezei alatt született. Azonfelül, hogy kevésbé púderes az illata, mint az eredetijének, igen érdekes módon alkották meg, mégpedig ennek az elvnek az alapján: „Legyen merész újratervezése Coco Chanel jellegzetes illatának.” Szóval ha egyszer összefuttok a N°19 Poudréval, gondoljátok azt, hogy Cocónak valószínűleg ilyen illata lenne a 21. században!

A különleges Chanel N°22

Ennek a parfümnek a sikerét még szerencsére maga Coco is láthatta, hiszen egy évvel a N°5 után dobták piacra. Azonban a hivatalos debütálását mégis hat évvel későbbre, 1928-ra datálják, mivel ekkor mutatta be Chanel a White Look kollekciót, ezzel együtt pedig a parfümöt is.

Mint a legtöbb Chanel illat, ez is kívül-belül az eleganciát sugallja, hiszen a luxus kedvelői szívesen veszik körbe magukat a parfüm illatfelhőjével. Az üvege is arról árulkodik, hogy ez mennyire különleges és mennyire előkelő! Olyan, ami csak keveseknek adatik meg.

Forrás:
chanel.com

És a többi szám?

Mivel a márka igyekszik minden és mindenki igényeit kielégíteni, ezért rengeteg parfümöt dobtak már piacra a '20-as évek óta – van, ami jól sült el, van, ami csak egy halvány próbálkozás maradt, ezért ne lepődjetek meg, ha a drogériák vagy parfümériák polcain nem találkoztok például a Chanel N°27, Chanel N°46 vagy a Chanel N°55 parfümmel.

Néhány illat, mint például a N°9 sok generáció számára meghatározó volt, de olyan titkok lengik körül, hogy még a megjelenésének időpontját is homály fedi. Csak a szájhagyomány útján lehet tudni, hogy hogyan nézett ki, vagy hogy milyen típusú illata volt. Így talán még rejtélyesebb, nem igaz?

De mivel a divatvilág egyik legnagyobb márkájáról beszélünk, nem meglepő, hogy trendet teremtett, és teremt még a mai napig, a divatvilág berkein kívül is.

Így ne lepődjetek meg, ha egyszer az itallapon a Chanel #6-ba ütköztök. Ez a koktél ugyanis létezik.

Ajánlott cikkek

Top cikkek

Világ

Végre hazánkban is kapható a nagyobb élelmiszerüzletekben a visszaváltható cserepalackos ásványvíz
Világ
Végre hazánkban is kapható a nagyobb élelmiszerüzletekben a visszaváltható cserepalackos ásványvíz
vous - 2024.04.22.
A fenntartható ásványvízfogyasztás iránt egyre növekszik a kereslet Magyarországon. Eközben az év elején bevezetett visszaváltási rendszer akadozik, a beszerelt automaták többsége szinte üres. Az első negyedév alatt emiatt csak PET-palackból 400 millió fogyhatott el, amelynek kétharmada nem hasznosul újra. A környezettudatosság szempontjából így fontos állomás, hogy az első cserepalackos ásványvíz áprilistól az Interspar és a Príma szelektált üzleteiben is országszerte kapható. Az átlagosan 25-ször újratölthető palackos Oonly ásványvizet január közepén kezdte el gyártani pannonhalmai üzemében a magyar márka, amely a jelenleg ismert egyik legkörnyezetkímélőbb megoldás a hazai piacon.

Otthon

Egységes és tetszetős összkép – a lakás berendezése elemes bútorokkal
Otthon
Egységes és tetszetős összkép – a lakás berendezése elemes bútorokkal
vous - 2024.04.26.
Az esztétikum, a rendezettség és a harmónia rendkívül fontos egy lakás berendezése szempontjából. Akkor tudjuk igazán jól érezni magunkat otthonunkban, ha nemcsak praktikus és kényelmes, hanem tetszetős is egyben.