Ilyen a fiatal lányok étrendje a valóságban – A VOUS-lányok dietetikushoz fordultak

Ilyen a fiatal lányok étrendje a valóságban – A VOUS-lányok dietetikushoz fordultak

Aki azt gondolná, hogy egy női magazinnál mindenki patentül nyomja az aktuális diétaőrületet – csak a paleo- meg a Gwyneth Paltrow-diéta –, az most csalódni fog.

A VOUS négy szerzője arra vállalkozott, hogy minden sallang és önámítás nélkül megmutassa a zord valóságot: hogy néz ki négy fiatal dolgozó lány értrendje a hétköznapokban, s milyen küzdelmes szimplán egészségtudatosan de még egészségtelenül is táplálkozni.

Varga Dóra dietetikus – az Életmód Orvosi Központ szakmai vezetője – segítségével pedig eloszlatunk pár tévhitet, s megtudhatjuk, hogy mi az, amin változtatniuk kell azoknak, akik valamely VOUS-lány célkitűzését vagy életmódját tudhatják magukénak.

Varga Dóra

2014-ben végeztem dietetikusként a Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Karán. Azóta a Budai Endokrinközpontban, a Budai Allergiaközpontban, az Életmód Orvosi Központban és a Prima Medica Egészségközpontokhoz tartozó további rendelőkben dolgozom dietetikusként. 2015 óta az Életmód Orvosi Központ szakmai vezetőjeként, továbbá az Allergiamentes Életért Alapítvány önkéntes tagjaként is tevékenykedem.

Fő szakterületem az inzulinrezisztencia, cukorbetegség, fogyókúra, allergiák és ételintoleranciák, komplex endokrin és allergiás kórképek diétás kezelése. Az Életmód Orvosi Központ által kifejlesztett saját fogyókúrás programunknak köszönhetően számos idős és fiatal számára nyújtottunk segítséget a kívánt testtömeg elérésében és hosszú távú megtartásában.

Emcsi

„Az a típusú lány vagyok, aki, amióta az eszét tudja, fogyókúrázik, mivel ha csak ránézek egy sajtburgerre, 3 kilót hízom. Komolyan. Tini koromban kézilabdáztam, és versenyszerűen táncoltam, de amikor készültem az érettségire, felhagytam minden mozgással. Azóta sem sportolok. Próbálkoztam a konditeremmel, de a súlyom nem mozdult – bár lehet, csak türelmetlen voltam. Nekem az igazán magyaros ételek a gyengém. Nem igazán vagyok édesszájú, a főtt, sós ételeket imádom.

A jojóeffektusnál az értelmező kéziszótárban az én nevem szerepel.

Egyszer 'fogyibogyóval', ami elveszi az étvágyat, lefogytam 15 kilót – ezt a súlyt azóta sem sikerül elérnem. Hol lemegy 4-5 kiló, hol visszajön.

Most éppen nagyon feljöttek a kilók, ezért a Norbi Update kajával próbálkozom. Napi egyszer étkezem, ebédelek. Reggel kólával indítok, az elveszi az étvágyam. Ha este nagyon éhes vagyok, akkor sovány pulykasonkát eszem csemegeuborkával. Persze ezt így nagyon nehéz tartani, egyszer-kétszer becsúszik a pizza.”

A dietetikus tanácsa

Szembetűnően gyakran szerepel zéró kóla az étrendben, ami gyakorlatilag a reggeli alapját képezi. Ez természetesen semmiképpen sem megfelelő minőségű a reggeliket illetően, még ha cukormentes formában is kerül elfogyasztásra.

Ha súlycsökkenést szeretnél elérni, akkor a következőkre kell figyelned:

A fogyás alapja a rendszeres, kis mennyiségű étkezések napirendbe illesztése. Pont az ellenkezőjét éri el vele az ember, ha 1-2 étkezést illeszt be napi szinten. Hiszen ilyen esetben az ideális 3-4 óra helyett akár 6-8 óra is eltelhet két étkezés között, ami azt eredményezi, hogy raktározásra áll rá a szervezete.

Nagyon fontos lenne egy megfelelő reggeli és vacsora beillesztése a mindennapokba.

  • Reggelire ideális lenne számára 1 tenyérnyi szelet teljes kiőrlésű kenyér sovány felvágottal, 2 öklömnyi zöldséggel – ugyanez érvényes akkor is, ha csak szimplán kiegyensúlyozott reggelit szeretnél elfogyasztani és szinten tartani a későbbiekben a súlyod.
  • Vacsorára pedig remek lenne egy nagy tál saláta – mondjuk joghurtos öntettel –, ami tartalmaz salátakeveréket, paradicsomot, paprikát, uborkát, esetleg kevés kukoricát. Ráadásul, ha lenne normál vacsora, akkor elkerülhetné az esti nassolást is, ami 5 napból 2 napon előfordult.

Bármilyen hihetetlen, de enni kell nagyon sok esetben a fogyás érdekében, csak meg kell tudni állni, hogy a normál mennyiségnek a fele is elég legyen egy alkalomra.

Kismértékű odafigyeléssel – akár egy könnyű, gyors saláta néhány szendviccsel – jóval egészségesebb étrendje lehetne Emcsinek. Jelenleg raktározásra van kényszerítve a szervezete a napi 1-2 étkezéssel, és az esti nassolás sem tesz túl jót az egészségnek és a pluszkilóknak.

Mire figyeljünk a light termékeknél?

A light termékek elnevezése kapcsán felhívnám a figyelmet, hogy a szó vonatkozhat a zsiradék és a cukor csökkentésére is egy terméken belül, továbbá barnának és teljes kiőrlésűnek is bármilyen pékárut lehet hívni, ami kismértékben tartalmaz teljes kiőrlésű vagy magas rosttartalmú lisztet. A címkék ellenőrzése fontos szempont az élelmiszerek vásárlása során az összetevők, illetve az energia- és tápanyagtartalom figyelembevételét is beleértve.

Linda

„Az a fajta lány vagyok, akit vagy mindig anorexiásnak néznek, vagy kórosan soványnak. Soha nem tudtam eddig 45 kg fölé menni, most, hogy jobb napjaimon elérem, az 50 kg lenne az új célom.”

A dietetikus tanácsa

Annak ellenére, hogy viszonylag nagy mennyiségű étkezései vannak, a testsúlya mégsem gyarapodik jelentősen. Ennek valószínűleg genetikai okai vannak.

Esetében a cél az izomtömeg növelése lenne a rendszeres, erősítő edzéseket is magában foglaló mozgásprogrammal, illetve minőségi étkezéssel. Így elérhetne egy formásabb, egészségesebb külsőt. Étrendjében megfigyelhető, hogy mivel nehezen szed fel pluszkilókat, ezért hajlamos kevésbé egészséges ételeket fogyasztani, így a fehér lisztes, cukor pékárukat sem veti meg.

Egészséges hízókúra esetében is a minőségi, ám magas tápértékű élelmiszerek fogyasztására kell törekedni. Linda és a hozzá hasonló típusok esetében például érdemes lenne a reggeli péksüteményt lecserélni egy ízletes zabkására friss gyümölcsökkel, olajos magvakkal megszórva.

Feltétlenül pozitív az étrendben az étkezések gyakorisága, hiszen általában 4 étkezést beilleszt a mindennapjaiba. Ideális esetben felkelés után 1 órán belül javasolt reggelizni, ébrenlét alatt 3-4 óránként érdemes keveset enni, majd lefekvés előtt 2-3 órával ideális egy könnyű vacsorát beiktatni.

Ancsa

„A súlyommal elégedett vagyok, alapvetően nem igénylek nagy mennyiségű ételt, de az legyen laktató, változatos és finom. Finnyás vagyok arra, ha két nap egymás után ugyanazt az ebédet kell ennem, de nem tudom megoldani a mindennapos agyalást, főzést és dobozolást.

A bőrömmel sok problémám van évek óta, a paleoétrend kicsit segített annak idején – miután a magvakat is elhagytam –, de az étrend adta 'lehetőségek' túl kevésnek bizonyultak a mozgalmas mindennapokban, és gyakran korgó hassal, felpuffadva fejeztem be a napot, és napközben sem volt sok energiám.

Clean eatinget is csak addig csináltam, amíg nem szaporodtak meg a teendőim a munkahelyváltás miatt, ekkor kezdődött a házhoz rendelős időszak, ami hazavágta a 'clean' életérzést.

Kenyér- és tésztafélét egyáltalán nem vagy nagyon elvétve fogyasztok az ekcémám miatt, a cukrot pedig mézzel helyettesítem évek óta. Télen több zsírt igényel a szervezetem, nyáron pedig sok zöldséget-gyümölcsöt fogyasztok, húsra viszont ekkor is szükségem van mindennap.”

A dietetikus tanácsa

A 4 lány közül a legegészségesebb, legváltozatosabb és leginkább követendő étkezés egyértelműen Anikóé. A 3 főétkezése szinte mindennap megvan, legtöbb esetben 1-1 kis étkezéssel kiegészítve.

Étrendjében szerepelnek gyümölcsök, zöldségek, tejtermékek, magas rosttartalmú gabonafélék, és még hal is egy alkalommal. A rendszeres kis mennyiségű étkezésre való törekvés látszik nála, még ha nem is valósul meg minden alkalommal, de tudatosnak mondható az étkezése.

Kenyér helyett gyakran fogyaszt puffasztott rizst reggelire, ami gyakori hiba a fogyókúrázók, egészségtudatosok körében, hiszen a puffasztott termékek nagyon gyorsan szívódnak fel, helyettük egy nagy részben teljes kiőrlésű lisztet tartalmazó kenyér ideálisabb lenne.

Cukor helyett méz?

Anikó cukor helyett mézet használ, amiről nem árt tudni, hogy közel azonos a kalória- és szénhidráttartalma a cukorral, ezért fogyókúrázóknak édesítésre inkább eritritet, steviát javasolok.

Köretei között megtalálható a reformtáplálkozás hívei között egyre nagyobb népszerűségnek örvendő bulgur és kuszkusz, amiért külön pluszpont jár, hiszen magas a rosttartalmuk, és finomak is. Összességében szép étrend kis szépségfoltokkal, csak így tovább!

Nina

„Őszintén szólva szinte egyáltalán nem figyelek oda arra, hogy mit eszem. Reggelizni sajnos nagyon ritkán van időm, és általában éttermi vagy gyorskajákat eszem. Tudom, hogy ez így nem túl egészséges, de egyelőre nincs elég időm és akaraterőm, hogy erre odafigyeljek. Az a szerencsém, hogy a testemen ez annyira nem látszik meg.”

A dietetikus tanácsa

Táplálkozása jól tükrözi a mai fiatalok rohanó életmódját. Étkezései nagy része gyorséttermi ételekből áll, köretei szinte minden esetben gyorsan felszívódó szénhidrátban gazdag alapanyagból állnak, mint a burgonya vagy a tészta.

Fiatal kora és megfelelő testsúlya miatt nincs is rákényszerítve az egészséges táplálkozásra, testtömege nagy valószínűséggel azért nem gyarapodik, mert nem fogyaszt nagy mennyiségeket.

Tökéletesen megvalósul esetében a minőségi éhezés, hiszen a zöldségek és gyümölcsök hiánya, a rostban gazdag pékáruk fogyasztásának elmulasztása miatt vitaminban, ásványi anyagban, élelmi rostban szegény az étkezése.

A gyorséttermi ételekről ugyan mindenki tudja, hogy egészségtelenek, hiszen gazdagon telítettek zsírokban, rengeteg hozzáadott cukrot és sót tartalmaznak, ráadásul rostban szegények. Ennek ellenére hamar hozzájuk lehet jutni, és nagyvárosokban minden sarkon lehet találni, így népszerűségük alig csökken az elmúlt időszakban.

A reggeli elmulasztása Nina étrendjében is visszatérő probléma, pedig sokkal jobban tudna koncentrálni, teljesíteni az élet minden területén, ha legalább néhány falatot elfogyasztana a reggeli kávé mellé.

Hosszú távon mindenképp javasolt az étkezések megreformálása azok számára, akik hasonló életmódot élnek, hogy a későbbi betegségek kialakulását elkerülhessék. Fő az egészség!