gyümölcsök diéta

Fogyni szeretnétek? Akkor így egyétek a gyümölcsöket!

Ugye ti is rengetegszer hallottátok már, hogy nyers gyümölcsöket és zöldségeket fogyasztani nemcsak egészséges, de egyenesen kötelező is lenne? Tele vannak különböző vitaminokkal, ásványi anyagokkal, ráadásul sok folyadék és rost is van bennük, ami mind segíti emésztőrendszeretek működését. Ezek miatt azt gondolhatnátok, hogy az életmódváltás során bármikor jó választás egy finom gyümölcsturmix, gyümölcssaláta, és tulajdonképpen valami friss gyümölcsös sütivel sem nyúlhattok nagyon mellé. De mi az igazság?

Sajnos rossz hírem van! A gyümölcsök, a sok fontos mikrotápanyag mellett, lényegében cukorból állnak, ezért korlátlan fogyasztásuk bizony nem annyira egészséges. Bár a gyümölcsökben található cukor, a fruktóz természetes állapotban található meg bennük, és nem is emeli olyan gyorsan a vércukorszintet, mint a szőlőcukor – azért mégiscsak cukorról van szó – amiből, különösen, ha nem végeztek sok fizikai munkát, nem kellene olyan sokat fogyasztani. 

Együnk gyümölcsöt vagy ne együnk gyümölcsöt?

A nyári gyümölcsözön idején persze nehéz nemet mondani egy lédús barackra vagy egy édes dinnyére, és szerencsére nem is kell teljesen lemondani róluk. Nem mindegy ugyanis, mikor és milyen gyümölcsöt választotok. Bio Gabi táplálkozási szakértőt is megkérdeztük, mit gondol a gyümölcsfogyasztásról. Szerinte a következőket érdemes szem előtt tartani: „A gyümölcsöket legtöbbször reggel éhgyomorra, turmixba vagy reggeli mellé fogyasztjuk. Magasabb cukortartalmuk ellenére viszonylag lassan szívódnak fel, rosttartalmuk révén laktatnak. Ez utóbbi a frissen facsart levek esetén azonban csökken, szerencsésebbnek tartom a teljes gyümölcsöket hordozó turmixokat, smoothie-kat.”

Bio Gabi
Bio Gabi
Forrás:
Hámori Zsófia

A rengeteg gyümölcs közül sokszor nehéz választani, de cukortartalmuk jó támpontot nyújthat ebben. Az alacsony cukortartalmú gyümölcsök közé tartoznak a bogyós gyümölcsök: az áfonya, málna, fekete szeder például jó választás lehet a reggeli zabkásába. Gyümölcsök közül a citromban van a legkevesebb cukor, bár ebből valószínűleg kevesen fogyasztotok csak magában pár gerezdet, de a többi citrusfélék is jók, például a grapefruit vagy a narancs. Emellett a barack, illetve a téli hónapokban az ananász és az alma is jó választás lehet. Ellenben a legcukordúsabb gyümölcsök közé tartozik a szőlő, a banán, a füge és a datolya is, ezeket mértékkel, inkább csak kemény edzés előtt egyétek.

Forrás:
iStock

Megtévesztő cukorcsapdák

Azt hihetnétek, hogy az aszalt gyümölcs kiváló nasi, hiszen tulajdonképpen gyümölcsből készül. Valójában azonban ez az az étel, amiből hiányzik a gyümölcsök összes jó tulajdonsága: a folyadék, és sajnos a boltban kapható ipari termékek esetén az értékes vitaminok is. Ellenben cukortartalmuk koncentrált, és kis méretük miatt könnyedén elmajszoltok belőlük két marékkal – sokkal többet, mint amennyit a friss verzióból megennétek.

A gyümölcsturmixok, bár nagyon divatosak, de szintén rejthetnek magukban veszélyeket. Ha csupa magas cukortartalmú gyümölcsből, például banánból, datolyából készítitek, tejet vagy gyümölcsleveket adtok hozzá, akkor bizony tuti kalóriabombát kaptok, aminek legfeljebb egy többórás teljesítménytúra előtt van helye az étrendetekben. Azonban egy kis odafigyeléssel készíthettek belőle egészséges, vitaminokkal teli italt is: tegyetek bele minél több zöldséget, ne féljetek például az uborkától, spenóttól, keltől, folyadéknak pedig vizet, hideg zöld teát vagy növényi tejeket használjatok!

Takács Nóra segít a tökéletes zöld smoothie elkészítésében!

Objektum doboz