alvás 21 nap

Aludni tudni kell, pláne, ha az egészséges életmódra szavaztok!

Az egészséges életmódnak három alapköve van: az étkezés, a mozgás és a pihenés. Míg az első kettőről rengeteget hallhattok, addig az utolsó, a pihenés, és ennek legfontosabb része, az alvás gyakran feledésbe merül. Nincsen sok különböző csínja-bínja, nem lehet hozzá ezer kiegészítőt eladni, így fontosságát is ritkán hangsúlyozzák eléggé. Tartsatok velünk, ezúttal az alvás kerül terítékre!

Az alvás elengedhetetlen része a testi, lelki regenerálódásnak: az agyatok feldolgozza a nap során kapott információrengeteget, a testetek pedig újjáépíti magát, hogy erősebben, kipihentebben kezdhessétek a következő napot. Fontos hangsúlyozni: edzőterembe is felesleges járnotok, ha nem alszotok eleget, az izmaitok ugyanis nem tudnak fejlődni a megfelelő pihenés nélkül. Napi 7–9 óra alvás ajánlott egy felnőttnek, bár pár óra egyéni eltérés lehetséges. Azonban ha rendszeresen hat óránál kevesebbet alszotok, akkor ezen sürgősen változtassatok!

„7–9 óra alvás? Könnyű azt mondani!” – legyinthettek, amikor ezerrel túlóráztok, kisbaba mellett virrasztotok, vagy éppen a fesztiválidőszakban buliztok egész héten.

Az igazság azonban az, hogy arra van időtök, amire szeretnétek, hogy legyen.

Ha tudatosítjátok magatokban, hogy mennyire fontos számotokra az alvás, hogy kiegyensúlyozottan tudjatok működni, akkor találjátok meg az időt – ha éjszaka nem is megy annyi, lopjatok magatoknak nap közben néhány percet!

Bio Gábor, táplálkozási szakértő kiegyensúlyozott alvó: „7 órát alszom általában, este tízől reggel öt óráig – esetenként kevesebbet, hétvégén kicsit többet. A 7 óra nekem tökéletes, ráadásul az esti evés kihagyásával legalább 1–1,5 óra alvásidő nyerhető. Napközben egy-egy alkalommal az 5–10 perces mikroalvást gyakorlom, ami szintén egy órát jelent pluszban.”

Bio Gabi
Bio Gabi
Forrás:
Hámori Zsófia

Horváth-Tanka Enikő jógaoktató szeret sokat aludni: „Alapvetően egy igen nagy alvásigényű ember vagyok: 7–8 óra alvásra van szükségem ahhoz, hogy kiegyensúlyozottan tudjak végigcsinálni egy napot, de abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy a napirendemnek köszönhetően – reggel és este tartok órákat – gyakran megtehetem, hogy napközben is aludjak. Persze, tudom, hogy a szokásos napi nyolc-tíz óra irodai munka mellett ez igen nehezen kivitelezhető, de azt tanácsolom mindenkinek, hogy figyelje a teste jelzéseit!

Ha azt érzitek, hogy kezdenek lemerülni az elemeitek, húzzátok be a féket, lassítsatok, és az esti tévénézés, számítógépezés, okostelefonozás helyett szánjatok több időt az alvásra! Kevesen tudják, de az alvással töltött órák számának döntő szerepe van a fogyás terén is: az alvást ugyanis azért találták ki, hogy megpihenjen és regenerálódjon a szervezetünk és idő legyen az olyan felépítő folyamatok számára is, mint például az emésztés.”

Dr. Horváth-Tanka Enikő
Dr. Horváth-Tanka Enikő
Forrás:
Hámori Zsófia

Kropkó Péter 51-szeres IRONMAN, triatlonista bizony nem alszik eleget: „Mostanában későn fekvő, korán kelő vagyok, így nagyjából napi 4-5 órát alszom. Tudom, hogy ez kevés, de rengeteg dolog van most az életemben. Van, hogy este 9-kor kezdődik az edzésem, másnap reggel hatra pedig kell vinni a gyereket az uszodába.

Ha reggel 4-kor felkelek, akkor nyerek magamnak egy kis időt a munkára, de sokszor még este tizenegykor is e-mailekre válaszolok. Több pihenésre lenne szükségem a regenerálódáshoz, ha nem is kellene 8 órát aludnom, de azért a mostaninál pár órával több rám férne!”

Kropkó Péter
Kropkó Péter
Forrás:
Hámori Zsófia

Ne feledjétek, az életmódváltás során az akaraterő mellett pihenésre is szükségetek lesz! Szánjatok időt erre is, ahogyan a megfelelő táplálkozásra és mozgásra is!