Élő próbababák a budapesti kirakatban – szuper ötlet vagy nettó nőalázás?

Élő próbababák a budapesti kirakatban – szuper ötlet vagy nettó nőalázás?

Élő próbababák tűntek fel a napokban a Háda-üzletek kirakatában. Vannak, akik szerint ez egy zseniális marketingfogás, míg mások szerint nettó nőalázás, a modellek tárgyiasítása. De mi is vajon ez az egész?

Egy kis történelem: régen is próbálkoztak élő próbabákkal az üzletek

Akármiről is legyen szó, a jelenség egyáltalán nem új keletű: a „próbaba” angolul a mai napig „mannequin”, ami egyúttal manökent, vagyis élő, hús-vér modellt is jelenthet. Az első „élő próbababák”, vagyis rivaldafénybe helyezett modellek az haute couture-ban mozgó Charles Worth nevéhez fűződtek az 1860-as években: konkrétan Charles felesége, Marie volt az, aki férje alkotásait saját testén az üzlethelyiségük kirakatában bemutatta, később pedig – a kirakatból kilépve – Mr. Worthé lett a világ első modellügynöksége is. 

Forrás:
AFP

1916-ban aztán több amerikai üzletház is próbálkozott azzal, hogy élő embert helyezzen el a kirakatban, de ezek a próbálkozások sorra megbuktak. Nem csupán azért, mert egész nap a kirakatban álldogálni embert próbáló feladat, hanem azért is, mert a ruhák azért egy bábun sosem ráncolódnak úgy, mint egy emberen, hanem mindig tökéletesen állnak. Később, 1920 és 1940 között a „mannequin” szó egyaránt utalhatott kirakati próbababára és hús-vér emberre is, de a nagy presztízsű divatcégek továbbra is a próbababákat preferálták. Nekik a ruha számított, nem a női test – mondhatnánk. 

600

Az élő próbababa

Az élő próbababa egy 2012-es angol dokumentumfilm, amely egy ritka genetikai betegségben szenvedő fiatal lányról, Louise Wedderburnről szó, akinek ízületei lassan teljesen megmerevednek. A lánynak az minden álma, hogy a divatvilágban találjon munkát. Louise élete azt is megmutatja, hogy mi történik, amikor a londoni Fashion Week keretében a divatőrültek egy élő próbababával is találkozhatnak... Dermesztő, elgondolkodtató sors. 

Óránként 25–100 dollárt is kereshet a kirakatban feszengő modell

Napjainkban ez élő próbababák újra divatba jöttek, több modellügynökség is foglalkozik azzal, hogy élő kirakati elemeket közvetít ki. A választható lehetőségek között szerepel, hogy a modell csak áll a kirakatban, és bizonyos időközönként pózt vált, de igény szerint akár beszélget is a reménybeli vásárlóval: elárul pár dolgot a termékről, esetleg megpróbálja rábeszélni a delikvenst a vásárlásra. 

Az ügynökségek szerint ez egy izgalmas, eredeti marketinghúzás: olyasmi, amire a járókelők azonnal felkapják a fejüket, és később is szívesen emlékeznek vissza arra, hogy az általuk választott ruhát először egy hús-vér figurán pillantották meg a kirakatban. Utánanéztük, és az Egyesült Államokban ezzel a melóval – az adott ügynökség presztízsétől függően – óránként 25–100 dollárt (7000–28.000 Ft) is lehet keresni. A hazai számokról nincs információnk, hiszen nálunk (még?) nincs igazán piaca a műfajnak. 

Nálunk sem a Háda az első, de Moszkvához képest a fasorban sem vagyunk

Ezzel együtt itthon sem a Háda az első üzletlánc, ahol élő emberek bámulnak az arcunkba a kirakatból. A NUBU-nak 2015 elején már volt egy hasonló kampánya, amelyet egy külön erre specializálódó, jobbára balett-táncosokból, statisztákból és modellekből álló cég valósított meg. A rendező, Tóth Zs. Nóra akkor a Borsnak arról számolt be, hogy főként üzletek megnyitójára, reklámkampányokhoz hívják őket. A megrendelő által megadott arculat szerint öltöznek ilyenkor fel, és amolyan hoszteszként kommunikálnak is a vásárlókkal. 

Forrás:
Facebook

Ez még talán nevezhető érdekes, esetleg – szőrmentén – művészi marketingfogásnak is, de az orosz csízió ennél egy fokkal vadabb, és már – minden kétséget kizáróan – felveti a nő szextárggyá degradálásának problémáját. Egy moszkvai női fehérneműboltban ugyanis élő modellek mutatják be, hogyan is fest a férfivásárló által kiszemelt ajándék.

Az úriemberek itt nemcsak gyönyörködhetnek az élő próbababákban, de segíthetnek akár a melltartó ki- és bekapcsolásakor is, sőt... akár a tangát is megigazíthatják. A tulajdonosok esküsznek, hogy több ennél nem történhet, ezzel együtt a vállalkozás persze roppantmód sikeres, számos kuncsaft pedig kimondottan az eleven próbababák miatt tér vissza újra és újra...

Forrás:
AFP

És mi mit gondolunk? Fene tudja, megvalósítás kérdése az egész. Nem annyira az dönt, hogy kigyúrt testű srácok is figyelnek-e az üveg mögött a nők oldalán, hanem inkább az, hogy mennyre eredeti, humoros, figyelemkeltő vagy éppen művészi a produkció. A moszkvai forgatókönyv viszont az a kategória, amire ezen a szinten nincs magyarázat... 

Objektum doboz