A reklámokat alapesetben senki se szereti: átkapcsolunk, ha a tévében köszönnek ránk, és arrébb görgetünk, ha az interneten találkozunk velük. Pedig egy klassz hirdetés nemcsak terméket ad el, hanem társadalmi üzenete – és nemritkán felelőssége – is van. Néhány cég most például épp a válást törölte a tabutémák sorából a reklámok világában...
Igen, sok ember válik: muszáj róla beszélni
Eddig, ha egy intelligens földön kívüli lény fénypostával egy kis pendrive-ot kapott volna, hogy reklámjaink alapján ismerjen meg bennünket, furcsa kép alakult volna ki benne: az embereknek mindenféle nyűgjük van – folyton izzadnak, véreznek, éhesek, szomjasak, szőrösek, fájdalmaik vannak, és még csak teleportálni se tudnak –, de szerencsére van egy csomó tárgy, ami segít abban, hogy a szenvedés helyett egy tökéletes, hibátlan álomvilágban élhessenek.
A reklámok azonban jó esetben nemcsak az ideális életet mutatják be, hanem azt is illusztrálhatják, hogy miben élünk, mi a valóságunk, hiszen épp az a céljuk, hogy minél több embert megszólítsanak. A válás – különösen, ha gyerek is érintett a történetben – eddig olyan téma volt, amit kerültek a reklámszakemberek: egyszerűen túl sötét és szomorú ahhoz, hogy el lehessen adni a kontextusában bármit is. Közben viszont statisztikai tény, hogy manapság szinte minden második házasság válással végződik, így egyre több olyan ember van, akit megszólít a történet.
Új irányok és családmodellek: amikor nő kéri meg a férfi kezét…
Ki mondta, hogy a nők nem kérhetik meg a pasijuk kezét? A Secret egy rendhagyó reklámmal bizonyítja, hogy erre igenis lehetőség van – még ha alaposan bele is izzad az ember lánya a végére…
A reklámot és a témában írt cikkünket ITT találjátok.
Amikor olyan kevés dolog maradt, ami ismerős…
A svéd bútorgyártó cég, az IKEA gyönyörűen oldotta meg ezt a problémát: „Minden második héten” című kisfilmjében az apuka szomorúan csenget, és tartózkodó udvariassággal köszöntik egymást a volt feleséggel. „Leon, megjött apu!” – kiált a gyerek után a nő. Az otthonosan berendezett szobában várakozó kisfiú megadóan összeszedi az írószereit, és már megy is, hogy egy hétvégét édesapjánál tölthessen. Rövid autózás után – látjuk, hogy a gyerek izgul, mi várja az új helyen – máris második otthonában van… ahol minden egy az egyben úgy néz ki, mint anyunál, ahol egyébként él. Végre valami ismerős, ami állandóságot ad, és ami összeköti őt a két emberrel, akiknek ő a legfontosabb! Nem csoda, hiszen ezek a bútorok minden IKEA üzletben megvásárolhatók.
Minden család él át krízishelyzeteket, de vannak állandó pontok
Nem csak bútorgyártó cég, a Ford is belátta, hogy manapság egyre több pár válik, és mindezt a gyerekek sínylik meg a leginkább: a téma egyszerűen nem kerülhető ki. A Ford Denmark egy háromrészes filmsorozatot készített, amiben egy családi dráma nehéz időszakát mutatják be megejtő szépséggel. Az első részben apa és kislánya hógolyózik, de a lány kistestvére nem száll ki az autóból, és hamarosan ki is derül, miért. Szomorú, és ezzel a különállással határolódik el attól, hogy a szülei válni készülnek. Később aztán a sorozat második és harmadik részében láthatjuk, amint a család különválik, majd később – egyéb történések következtében – újra közel kerülnek egymáshoz. Az üzenet egyértelmű: életünk olyan sok meghatározó eseménye köthető az autóhoz, hogy igazán fontos, hogy megbízható, szerethető kocsink legyen.
Az új, vegyes családban is élhet boldogan a gyerek
Az amerikai kekszmárka, a Honey Maid egy egészen pozitív hangú kisfilmet készített, amelynek tematikája szintén a válás köré rendeződik. A reklámfilm olyan, mintha csak egy dokumentumfilm volna: a szülő és a gyerek is elmondja, hogy mit élt át a válás után, de közben azt is, hogy hogyan sikerült új életet kezdeni. Új család, új örömök: itt már nem fájdalomról van szó, hanem arról, hogy „az apukámnak barna haja van, a nevelőapukámnak meg szőke”.
Igen, előfordulhat az is, hogy mindkét szülő újraházasodik, és a gyerekek megtalálják a szeretetet az új családjukban is. „Az amerikaiak 40 százaléka patchworkcsaládban él” – zárja a kekszreklámot a gondolat. Nem titok, hogy minden szülő ebben bízik: úgy lezárni a válást, hogy a gyerekek a lehető legkevésbé sérüljenek, és később maguk is képesek legyenek teljes emberként, szerető szülőként létezni.
Ezek a reklámfilmek kilépnek a hibátlan álomvilágból, ahol mindenki szeret mindenkit, és egy lépéssel közelebb hozzák hozzánk a valóságot: a hús-vér embereket, akik krízishelyzetet élnek át, és keresik közben a megnyugvást, az állandóságot.
Azzal, hogy a válás – és az élet a válás után – többé nem tabutéma, máris kevesebb felnőtt és gyerek érzi magát ufónak, akik átélték az új élethelyzet kihívásait…