Ha nőből vagytok, mindent tudnotok kell a felfázásról - mi pedig összeszedtük nektek a tudnivalókat

Ha nőből vagytok, mindent tudnotok kell a felfázásról – mi pedig összeszedtük nektek a tudnivalókat

Néhány éve mit meg nem adtam volna egy jó meleg bundabugyiért, amikor rövid időközönként újra és újra tapasztaltam magamon a felfázás tüneteit. Szerencsére mindig idejében elcsíptem a bajt, már a legelső árulkodó jelnél szaladtam a kis házipatikámhoz. Okulva a hibáimból, azóta mindig figyelek arra, hogy se a derekamon, se a lábaimon át ne fázhassak fel, azonban a legújabb kockázati tényező engem is fenyeget. Ülőmunkát végeztek? Mert akkor titeket is!

Amikor még gyakornok voltam a VOUS-nál, a legelső írásaim közt érintettem – igaz, csak felületesen – a felfázás témakörét. Nem véletlenül, ugyanis volt egy időszak az életemben, amikor visszatérő probléma volt ez nálam. Egészen addig, amíg ki nem tapasztaltam három módszert is, amik azonnal képesek enyhíteni a kellemetlen tüneteken. Na de ne szaladjunk ennyire előre, kezdjük a fertőzés legelején.

Mikor beszélhetünk felfázásról?

„Felfáztál? Áhh, már megint kint volt a derekad!” – Az a jó, és talán egyben rossz hírem is, hogy nemcsak így, a talpatokon vagy a derekatokon át tudtok felfázni. Például nem tesztek jót azzal sem, ha a vizes (fürdő)ruhát túl sokáig hagyjátok magatokon, vagy amikor félvállról veszitek az intim higiéniát. Felfázás esetén a húgyhólyag nyálkahártyája gyullad be, és innentől már jönnek is a következő, jellegzetes panaszok:

  • égő, szúró érzés pisiléskor,
  • a pisilés fájdalommal járhat,
  • szagos, sötét színű vizelet,
  • alhasi fájdalom,
  • ritkán véres vizelet.

De van, hogy a munkátok tehet az egészről…

A tiltott rés
A tiltott rés
Forrás:
Alexandra

Ha hozzánk, újságírókhoz hasonlóan ti is székhez vagytok kötve a munkátok során, akkor előfordulhat, hogy a felfázás tüneteit nem is az előbb leírtak valamelyike okozza. Sokkal inkább a folytonos ülés káros jelei azok. Amikor ugyanis huzamosabb ideig nem álltok fel az asztalotoktól – még pisilni se –, az nem csak a gerinceteknek és a popsitoknak rossz. Ha nem mocorogtok egy kicsit sem, a fentebb lévő szerveitek ránehezednek az alhasi területeitekre, a méhetekre, petefészkeitekre és a húgyhólyagotokra, és ebből alakulhatnak ki a gondok. Például alhasi gyulladások (petefészek, hólyag) vagy felfázás. Ráadásul az sem egészséges, ha nem mentek ki a mosdóba, hanem tartogatjátok, vagy egyáltalán nem is isztok, hogy ne kelljen vécéznetek. Így a bacikat nem mossátok ki magatokból, és elkezdhet kialakulni a baj.

Forrás:
Depositphotos

Mivel küzdhettek a felfázás ellen?

Ahogyan az elején már említettem, nálam 3 dolog mindig van otthon azért, ha a felfázás legapróbb jelét is tapasztalom magamon, már nyúlhassak is értük.

  1. Tőzegáfonya
    Korábban, ebben a cikkben szerzőtársam, Andi mesélt nektek a tőzegáfonya és a felfázás kapcsolatáról, én mindezt a saját tapasztalataimmal egészíteném ki. A nyers és a tea forma helyett a kapszulás verziójára voksolok, szerintem ez a legpraktikusabb mind közül. Ha ti is kipróbálnátok, ajánlom, hogy minél nagyobb milligramm tartalmút válasszatok. Amikor már észlelitek a húgyúti problémákat, vegyetek be belőle, persze azért olvassátok el, a tájékoztató milyen javaslatot rejt. De egy biztos: nem tudjátok túladagolni, nincs semmilyen mellékhatása. Próbáljátok meg kitartóan szedni, ne felejtsétek el két nap után! Sőt, bátran vegyetek be belőle akkor is, amikor makkegészségesek vagytok, ugyanis megelőzésként is szuper.
     
  2. Cickafarkfű
    A cickafarkfű már szálas verzióban van meg. Az íze nem a legtutibb, de a hatása már annál inkább. Nem véletlen, hogy gyakran emlegetik a nők növényeként, teájaként, ugyanis amellett, hogy enyhíti a fogíny- és a nyálkahártyagyulladást, kitűnő hüvely- és méhgyulladás enyhítésére, illetve menstruációs problémák esetén. Naponta legalább két alkalommal igyatok belőle 2,5 decit.
     
  3. Orvosi zsálya
    Az az igazság, hogy a cickafark is remek ülőfürdőhöz, de valamiért nálam ezt a szerepet az orvosi zsálya érdemelte ki. Igaz, fordítva nem is próbáltam még a két gyógynövényt. És ráadásul én nem is ülőfürdőt készítek a zsályából, csupán egy kistálnyit főzök le belőle, hagyom langyosra hűlni, és vatta segítségével így mosom át magam ott lent. Ciki, vagy nem ciki, de ez remekül csillapítja az égető érzést és a folyton jelentkező vizelési ingert.
600

+1 tipp gyógyteák készítéséhez

Ne használjatok fémeszközöket hozzá! A vizet megmelegíthetitek ilyen anyagból készült edényben vagy vízforralóban, de utána ne fémcsészébe töltsétek ki a vizet és ne fém teatartóba tegyétek a szálas teát, valamint ne fém anállal kevergessétek el benne a mézet vagy a cukrot. Miért? Mert a fém képes semlegesíteni egyes gyógynövények hatását, tehát feleslegesen isszátok akkor őket literszámra.

Mikor kell orvoshoz fordulnotok?

Amennyiben pár nap után nem csökkennek a tünetek, nem halogathatjátok tovább az orvost, valószínűleg már csak az antibiotikumok fognak segíteni.

Milyen következményei lehetnek?

Ha nem kezelitek a felfázást, a baktériumok továbbterjednek a szervezetetekben, és húgyhólyag-, petefészek- vagy vesemedence-gyulladást okozhatnak. Sőt, ha sokszor jelentkezik a petefészekgyulladás, akkor annak a gyógyulása, a hegesedés meddőséghez is vezethet!

Mire figyeljetek a jövőben, hogy ne fázzatok fel újra?

Most, ezekben a hideg hónapokban mindenképp öltözzetek rétegesen, főleg a lábak és a derék tájékán. De nyáron sem szabad, hogy kint legyen a hátatok alja a felsőből, bármennyire is népszerűek az utóbbi időben a crop topok. Otthon, ha nincs padlófűtés, és hidegebb a talaj, akkor legyen egy vastag zokni vagy például mamusz a lábatokon. Emellett pedig erősítsétek az immunrendszereteket, valamint tartsátok be az intim higiénia szabályait – főként szeretkezés után. Ja, és az örök szabályról se feledkezzünk el: igyatok minél több folyadékot, és járjatok rendszeresen vécézni, így jól át lesz mosva a szervezetetek belülről, és a baktériumoknak nehezebb dolguk lesz ellenetek.