Mengyán Eszter Korán kelés emberkísérlet

Én voltam a korán kelés királynője, két napig – egy csúfosan elbukott VOUS-kihívás

Ki az az idióta, aki hétvégén önszántából hatkor kel? Nyilván az, aki bevállalta a Hogyan keljünk fel fájdalmasan korán egy hétig? kihívás. Sima liba, akarom mondani, kakas lesz – gondoltam. Aztán be kellett látnom, hogy sem kakas, sem pacsirta nem vagyok. Az oroszlán vallomása következik.

Tudtátok, hogy az oroszlánok 13 órát alszanak egy nap? Megtehetik, hiszen csúcsragadozók. A falkában leosztják egymás között az őrködést is. Amikor nem alszanak vagy vadásznak, akkor emésztéssel és pihenéssel töltik napjaikat.

Igazán irigylésre méltó élet, gondolom magamban, miközben hajnalban a telefonomat nyomkodom a paplan alatt.

Én fel tudok ám kelni hajnalok hajnalán, ha VOUS-kihívásról van szó – bizonygatom magamnak. Az előbb kidugtam a lábujjamat, majd vacogva húztam vissza. Már azt is tudom, hogy hamarosan visszaalszom, hiszen mégis mit csinálnék én hajnali ötkor? Ez történt tegnap is és tegnapelőtt is. Aztán persze azon kaptam magam, hogy kilenckor kapkodva öltözök és igyekszem délelőtt tízkor nem úgy tenni a szerkesztőségben, mint aki teljesen elkésett. Még szerencse, hogy foghatom erre a cikkre. Kár, hogy az a téma, hogyan lehet megtanulni, hogy korábban keljünk. Aki ugyanis korán kel...

... az az egész hetét tönkrevágja.

Az egész úgy indult, hogy a Kakaskodás napunk kapcsán agyaltunk cikkötleteken. A korán kelés többnyire mindenkinek bosszúságot okoz – akár tartósan él így, akár csak néhány napig szükséges valamiért idő előtt felkelnie. Abból indultam ki, nekem ezzel nem volt soha problémám, gimisként a gerincferdülésem miatt úszni jártam reggel hatra (ma már nem tenném, nem a jó módszer).

Oké, mostanában nem kellett durván korán kelnem, de végül is ez is olyan, mint a biciklizés: menni fog az a hajnali ötös kelés.

Így indult a dolog, és körülbelül két napig én voltam a koránkelés királynője, aztán vége lett a mókának és az egész átcsapott förtelmes szenvedésbe, nemcsak a vállamon, hanem a szemem alatt is feneketlen táskákat kezdtem cipelni, nyűgös voltam és fáradt. De ne szaladjunk ennyire előre!

Kiszámoltam, hogy az egyhetes kihívás tényleg akkor lesz egyhetes, ha pénteken elkezdem a projektet, azaz a pénteket követő SZOMBATON is korán kelek. A szokásosnál két órával korábban, hogy legyen tétje a dolognak. Hatkor.

Még egyszer mondom: SZOMBATON. HATKOR. Mindezt úgy, hogy nincs gyerekem, lustálkodhatnék végre a fárasztó munkahét után. Sebaj, ez egy ilyen bicikli, nem a világ, csak rá kell szokni. Próbáltam azzal nem sokkolni magam, hogy a szombat után vasárnap jön, inkább belevágtam.

PÉNTEK – Kellemes ébresztő

Tudtátok, hogy ha biztosan fel akartok kelni időben, de nem sikerül, lehet, hogy az ébresztő hangjával van a baj? Nem biztos, hogy az a jó, ha már reggel stresszelitek magatokat valami drasztikus hanggal. Válasszatok inkább kellemes ébresztőt. Én általában szélcsengőhöz hasonló melódiára ébredek, ami nem túl hangos / éles / lendületes, így nem ijedek meg tőle, viszont kellemes rá az ébredés. Lehet az ébresztőtök a kedvenc számotok is. Egy biztos, ha nem tudtok rá felébredni, változtatnotok kell a reggeli dallamon.

Eredmény: 10 perc szundi, aztán simán felkelek és olvasok végre. KÖNYVET.

600

A top 10 könyv, amit magammal vinnék, ha világgá mennék

„Vigyázat, most egy teljesen szubjektív és személyes lista következik! A teljesség igénye nélkül válogattam össze azt a 10 könyvet, amiket annyira jónak tartok, hogy nem indulnék neki a ismeretlennek nélkülük, és nektek is csak ajánlani tudom, hogy olvassátok el őket!” – írta egykori hírszerkesztőnk Sophie.

A listát mindenkinek ajánljuk – kattintsatok ide érte.

SZOMBAT – Időben lefeküdni

Nem lesz ennek jó vége – gondoltam szombaton éjfélkor. Békéscsabán, családi körben, elhúzódik a lefekvés időpontja, sokat dumálunk, nem figyelem az órát, hiába állítottam be a telefonomat, hogy figyelmeztessen este 10-kor. Az lenne ugyanis a tuti trükk, hogy minden nap ugyanabban az időben fekszetek le hétköznap és hétvégén is, majd ugyanakkor keltek (hétköznap és hétvégén is). Így a szervezetetek megkapja a megfelelő alvásmennyiséget.

Eredmény: Bár nagyon későn feküdtem le, még időben sikerült felkelnem. Hajat mostam, reggeliztem, de délelőtt kilenckor már legszívesebben újra aludtam volna.

Forrás:
Depositphotos

VASÁRNAP – Legyen valami motiváció

Ha korán szeretnétek kelni, legyen valami motivációtok. Lehet, hogy hamarabb szeretnétek végezni a feladataitokkal vagy fel szeretnétek készülni egy megbeszélésre, vagy egyszerűen munka előtt jólesne egy kávé a kedvenc helyeteken, hogy jól induljon a nap. Vagy csak szeretnétek végre rendesen megreggelizni, nyugiban elolvasni a híreket, mielőtt a család felkel.

Ha össze tudtok írni egy listát a hétre, meg is lehet a kezdőlöket.

Nálunk, a VOUS-ban a hétkezdés elég húzós, így korán szerettem volna bent lenni a szerkesztőségben, hogy egy kicsit foglalkozhassak azokkal a dolgokkal, amelyekhez elég vagyok én magam. Biztos voltam benne, hogy annak ellenére is korán tudok kelni, hogy megint NAGYON későn feküdtem le. A fél 6-os kelést céloztam meg.

Eredmény: Pesten általában az ágy mellett van a telefonom, így belestem abba a hibába, hogy fél óráig csak a telefont nyomkodtam, néztem a híreket, e-maileket küldtem magamnak arról, ami eszembe jutott. Szerencsére volt annyi önuralmam, hogy letegyem a telót, így reggel 7-kor már a megállóban álltam megkávézva, reggelivel a táskában. 9 helyett 8-kor kezdhetem így a munkanapot. Micsoda hatékonyság!

Álomra fel! Megvan a tökéletes téli alvás receptje

Álomra fel! Megvan a tökéletes téli alvás receptje

A téli hónapokban a napfény-, a D-vitamin-hiány miatt sokkal fáradtabbnak érezhetjük magunkat, ezért is kiemelten fontos, hogy kialudjuk magunkat a hideg estéken. Ehhez pedig nem elég egy jó ágy és a bárányok számolása. Összegyűjtöttem, miket tehettek a pihentető alvás érdekében. Lássuk a tökéletes téli alvás titkát!

Korábbi cikkünket ide kattintva olvashatjátok.

HÉTFŐ – Egy kis reggeli mozgás mindenkinek kell!

Ha a motivációnál tartunk, akkor a mozgás tényleg segíthet abban, hogy átálljon a szervezetetek a korán kelésre és hatékonyan kezdjétek a napot. Tavaly, amikor a VOUS-lányokkal közösen készültünk egy futóversenyre, a felkészülési időszakban én is beálltam a reggeli edzésre. Soha nem éreztem magam olyan fittnek, teljesnek, hatékonynak, mint akkor.

Aztán a futások ritkultak, a feladatok szaporodtak, projektek indultak, tél lett... 

Eredmény: Én nagyon akartam, tényleg, kicsit mozogni reggel, de télen? Ilyen hidegben? Sötétben? A szabadban? Minden tiszteletem azé, aki ezt csinálja, istennők és istenek vagytok a szememben, de én várok még egy kicsit... addig is inkább szundi... Pedig könnyen adtam fel. Mozogni 5-10-15 percet a lakásban is lehet. Sőt, ha mindezt a kedvenc zenétekre csináljátok, akkor szuperül indulhat a nap.

KEDD – Tervezés, tervezés, tervezés

Az okos újságcikkek azt írják, érdemes már este összeírni, mit szeretnétek reggel elvégezni. A reggeli to-do listára mindig a legfontosabb feladatok kerüljenek előre, mert ezek legyűrése kellő sikerélményt ad ahhoz, hogy pozitívnak értékeljétek a reggelt. Úgy fogjátok érezni, máris megérte korán kelni.

Eredmény: Jók ezek a magazinos tippek, de ha nem tartjuk be az első pont szenthármasát (időben lefeküdni, nyugodtan aludni és korán kelni), akkor nagyjából lehúzhatjuk őket a klotyón. Az oké, hogy jó az ébresztőm, fel tudok kelni, kinyitom a szemem, kicsit pörgetem a netet, de miért esik rá az arcomra a telefon?

Bosszúból miért némítom le és fordulok a másik oldalamra?! Ért-he-tet-len!

Kész káosz a reggeli készülődés? Tippek és trükkök a VOUS-lányoktól, hogy simán induljon a napotok

Kész káosz a reggeli készülődés? Tippek és trükkök a VOUS-lányoktól, hogy simán induljon a napotok

Sajnos be kell vallanunk, hogy mi, VOUS-lányok sem vagyunk superwomenek, na jó, közülünk néhányan igen! De nekik is sokszor meggyűlik a bajuk a reggeli készülődéssel, hát még a reggeli keléssel. Szerencsére jól ismerjük már magunkat, így az évek során mindannyian kialakítottuk a reggeli rutinunkat, amit több-kevesebb sikerrel – a saját, illetve kollégáink érdekében is – igyekszünk betartani.

A cikket ide kattintva olvashatjátok tovább.

SZERDA – Az ébresztő helyzete

Teljesen világos. Ha a telefon nincs az ágy mellett, sőt, a hálóban sem, az a világon a legjobb megoldás. Lefekvés előtt olvasni kell, meditálni, összegezni a napot, beszélgetni, röhögcsélni a párotokkal. Aki telefont nyomkod elalvás előtt, aztán telefont nyomkod az éjszaka közepén, amikor a rémálmai miatt felébred, magára vessen!

Eredmény: Kész, vége, most már biztosan oda a korán kelő szuperképességem! Hiába lakoltattam ki a telefont az ébresztőjével együtt a hálóból, nincs az a kastély, amelyikben elég messze kell menni érte. Így miután felkeljek, ne jussak vissza egy percen belül a pihe-puha ágyba a még meleg paplan alá. Mondhat bárki bármit, ha nincs miért felkelni, nem fogsz felkelni korán. Így viszont időben sem sikerült, csak később, mint szoktam.

CSÜTÖRTÖK – Egy pohár hideg víz reggel

Ősrégi tipp, hogy aki ébredés után megiszik egy pohár vizet, az frissebb és üdébb lesz. A test alvás közben akár egy liter folyadékot is veszít, szóval a reggeli vízivást egyenesen kötelezővé kellene tenni. Főleg nekem, akinek amúgy sem olyan könnyű ez a történet.

Eredmény: Miután a pénteki privát programomról is majdnem elkéstem azért, mert fel akartam kelni korán, de végül csak a szundit nyomkodtam tízpercenként, aztán mély álomba zuhantam, miközben végig ott volt az agyamban, hogy fel kellene kelnem, teljesen összetörve ébredtem.

Elbuktam ezt a kísérletet. Átélve ezt a keserves hetet, úgy döntöttem, jövő héttől össze kell magam kapni, mert ez az alvás-nem alvás kihívás rávilágított arra, mennyire nem vagyok tudatos és következetes ezen a téren.

Mit teszek?

Ja, de előbb jól kialszom magam. Biztos, ami biztos!